Nyheter ob-ersättning

Här ska handels-ob locka personal

På konferensanläggningen Sigtunahöjden har man tagit ett nytt grepp för att tackla personalbristen: ob-ersättning i nivå med handeln.

Publicerad 17 augusti 2022
Här ska handels-ob locka personal
Sigtunahöjdens vice vd Lena Andersson ser redan resultat av konferensanläggningens satsning. Foto: Sigtunahöjden
Lena Andersson, vice vd.

I början av augusti fick Sigtunahöjdens anställda höjd ob-ersättning. Den nya är i nivå med handelns avtal, där lägsta ersättningen är 70 procent av timlönen. Bakgrunden var den svårighet att rekrytera som många företag i branschen känner av just nu, berättar Lena Andersson, vice vd på Sigtunahöjden.
– Vi i branschen kan inte skrika att vi inte har personal och samtidigt vara sämst i klassen med att betala. Ett ob på 25:46 i timmen, sedan ska man skatta på det, det är betydligt lägre än i andra branscher. Vi tittade oss i spegeln och ansåg att vi hade råd med denna förändring för alla våra medarbetare.

Förhoppningen är att höjningen både ska göra det lättare att behålla befintlig personal och att rekrytera fler, säger Lena Andersson.
– Vi har lediga tjänster på restaurangsidan som vi inte kunnat fylla för att ingen med rätt kompetens söker. Sedan har vi behov av timanställda som vill jobba. Det handlar också om att behålla befintlig personal. Vi vill inte att de ska försvinna i väg till handeln för att det är bättre betalt. De flesta jobbar i vår bransch för att man tycker att det är kul.

Vi i branschen kan inte skrika att vi inte har personal och samtidigt vara sämst i klassen med att betala.Lena Andersson, vice vd

På Sigtunahöjden har man räknat med att kostnaderna för ob-höjningen kommer att bli höga, säger Lena Andersson.
– Lönerna har redan skenat i väg på grund av att det har varit svårt att rekrytera. Men att vara utan personal kostar ännu mer, då kan vi inte bedriva verksamheten. Jag har full förståelse för att andra företag med lägre marginaler inte har råd att göra så här, men någonstans måste vi göra vad vi kan för vår verksamhet.
Enligt Lena Andersson verkar höjningen redan ha haft effekt.
– Vi har redan nu fått in fler ansökningar och vår egen personal i huset är jätteglada. Det känns jättebra!

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här