Nyheter ob-ersättning

Så var första året med handels-ob på Sigtunahöjden

Mindre personalomsättning, trogna extraarbetare – och en extra slant i plånboken för personalen. Ett år har gått sedan Sigtunahöjden höjde till handelns ob-ersättning, och både vd och anställda är nöjda.

Publicerad 24 augusti 2023
Så var första året med handels-ob på Sigtunahöjden
Hovmästaren Ridha Naili och vice vd Lena Andersson är eniga: ob-ersättningen har gjort Sigtunahöjden till en attraktivare arbetsgivare. Foto: Sigtunahöjden/Amaru Segura

För ett år sedan tog konferensanläggningen Sigtunahöjden steget. De höjde de anställdas ob-ersättning till nivåer som i handeln.
Bakgrunden var att man ville bli en attraktivare arbetsgivare, säger Lena Andersson, platschef och vice vd. 

– Vi ville både rekrytera lättare och behålla den personal vi har. Vi måste inse att man måste betala för att få personal som jobbar kvällar och helger. Om handeln har råd, så kan väl vi, tänkte vi.  

Och planen verkar ha gått i lås. 
– Vi tycker att det har funkat väldigt bra. Jag tror framför allt att vi behåller personal, personalomsättningen har varit ganska låg. Vi har många som jobbar extra, och de är nog lite rädda om passen hos oss.   

Om du jobbar 50-60 timmar
i månaden med ob blir det en stor skillnad, flera tusen kronor.

Ridha Naili, hovmästare

Ridha Naili arbetar som hovmästare på Sigtunahöjden sedan drygt ett år tillbaka.
Han tycker att höjningen märks av i plånboken.

– Om du jobbar 50-60 timmar i månaden med ob blir det en stor skillnad, flera tusen kronor. Det är en bra bonus. Det gör att man kanske kan ta med familjen på restaurang eller något annat.

Han tror att ryktet om att anläggningen erbjuder bra villkor lockar folk att söka sig dit.

– Man märker att det sprids genom word of mouth här i Sigtuna, man hör att det pratas om det på stan. Det har blivit lättare att hitta folk som vill jobba bara på kvällen. Jag tycker att fler arbetsgivare borde ta efter. 

Att inte ha personal och
att behöva rekrytera hela
tiden är ännu dyrare.

Lena Andersson, platschef och vice vd

Det har varit lite blandade reaktioner från andra branscharbetsgivare, säger Lena Andersson.  

– En del tycker väl inte att vi är så fiffiga, om man säger så. En del tycker att det blir för dyrt. Men att inte ha personal och att behöva rekrytera hela tiden är ännu dyrare.  
– Sedan förstår jag att det är olika, vi har inte lika mycket kvälls- och helgverksamhet som en del andra. 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här