Nyheter

Hallå där, Sonja Berthsjö

Sonja Berthsjö är bingovärdinna och förtroendevald i Hotell- och restaurangfacket. Hon är också försäkringsinformatör, och i snart tre veckor har hon och andra förtroendevalda gjort besök på köpcentrumet Marieberg utanför Örebro.

Publicerad 20 oktober 2016
Sonja Berthsjö.
Sonja Berthsjö, HRF avdelning Mälardalen. Foto: Jann Lipka/HRF

Du har deltagit i en stor informationskampanj om avtalsförsäkringar. Vad har ni haft för er?
– Det här är ett gemensamt projekt i LO-distriktet Örebro-Värmland. Vi är tre från Hotell- och restaurangfacket som har deltagit olika dagar, tillsammans med folk från Handels och Fastighets. Vi har varit ute i köpcentrumet Marieberg utanför Örebro, pratat med anställda och arbetsgivare om att där det finns kollektivavtal, där är man försäkrad.

Var ämnet bekant för dem ni träffade?
– Visst var det några som kände till försäkringarna, men nästan fyra gånger så många som inte hade en susning. Det blev mycket frågor om vad som var arbetsgivarens ansvar och vad den anställde måste göra själv. Och då förklarade vi det här med Afa försäkring, att man själv måste kontakta dem för exempelvis AGS och föräldraförsäkringen.

Vad fick ni för respons?
– Många tyckte det var bra och intressant. Människor som inte har varit ute i det svenska arbetslivet så länge, de har ingen aning om sådant här. Oftast fanns det stort intresse även från arbetsgivarna, de tyckte det var bra att vi kom.

Om försäkringarna

Afa Försäkring. Ägs av arbetsmarknadens parter, sköter försäkringar som finns på företag med kollektivavtal. AGS, Avtalsgruppsjukförsäkring. Ersättning vid sjukdom och olycksfall om du får ersättning från Försäkringskassan. FPT, Föräldrapenningtillägg. Kompletterande ersättning när du är föräldraledig och får föräldrapenning från Försäkringskassan. Det finns ytterligare avtalsförsäkringar, läs mer på afaforsakring.se

Var det något som överraskade dig?
– Att så många är så pass dåligt insatta. Det är vanligt att folk inte kommer ihåg om de har gjort ett aktivt val på sin avtalspension. Det är jätteviktigt att ha koll på hur man placerar.
Samma när det gäller att anmäla skador, det behöver inte bli en ”riktig” skada utan även de mindre skadorna ska anmälas.

Vad händer nu?
– Nu är vi snart klara, efter tre veckor och totalt runt 550 samtal. Visst blir det en uppföljning, kanske går vi vidare med arbetsplatserna inne i Örebro.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här