Nyheter

Hallå där, Viktoria Melin

Viktoria Melin är en av två nya aspiranter på HRF:s Stockholmsavdelning. Under sex månader ska de lära sig allt om hur ombudsmännen arbetar.

Publicerad 7 september 2016
 Viktoria Melin, ny aspirant på Stockholmsavdelningen.
Viktoria Melin. Foto: Rebecka Uhlin

Varför ville du bli aspirant?
– Jag har varit förtroendevald på min arbetsplats i ganska många år och har även varit involverad i Stockholmsavdelningens arbete. Det är jättekul att jobba med fackliga frågor, att hjälpa människor som inte har den insyn och kunskap som jag har. Så när jag blev tillfrågad om jag var intresserad av att bli aspirant sade jag ja.

Hur ser utbildningen ut?
– Det är bara learning by doing, i princip. Vi är två som är aspiranter i Stockholm och vi har båda gått ganska många av de grundläggande fackliga utbildningarna. Vi ska gå Bättre arbetsmiljö, BAM, för den har vi kvar. Sedan har vi fått varsitt skrivbord och en ombudsman som är vår handledare, vår mentor. Vi ska helt enkelt lära oss arbetet på avdelningen genom att göra det.

Fakta: Aspiranterna

Hotell- och restaurangfackets aspiranttjänst är en sex månader lång anställning, framförallt riktad till förtroendevalda. Tanken är att aspiranterna ska lära sig ombudsmännens arbete genom utbildning och praktik. Under tiden på avdelningen får de en handledare, och kan få rätt att förhandla.

Vad har du lärt dig hittills?
– Hittills har det varit mycket praktiskt, system och inloggningar. Men jag har precis fått mitt första fall som jag sitter och läser in mig på. Jag har redan lärt mig massor.

Vad händer sedan?
– Jag har jobbat i branschen till och från i runt 15 år. Jag har pluggat till personalvetare, men aldrig jobbat som det. I många år har jag sagt att jag vill jobba fackligt, för jag tycker att det är så himla roligt. Samtidigt har jag nog känt att jag inte vill stå på golvet hela mitt yrkesliv. Mitt mål är att få jobba med de här frågorna, och få använda min akademiska utbildning tillsammans med all den kunskap jag har samlat på mig under mina år i branschen.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här