Efter jobbet | Nyheter På skoj
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hallå där, Restauranghyfs-Maggan

"Maggan" är den hemliga servitrisen bakom bloggen Restauranghyfs. Hon vet vilka gästbeteenden som väcker heta känslor.

Publicerad 5 april 2013
inlinebild
Bloggaren bakom Restauranghyfs, en blogg om restauranggäster. Foto: Privat

Hur började det?
– Det här är ju en sådan där grej som antagligen de flesta som jobbar har tänkt på, att »man borde skriva om det som händer«. Jag tog tag i det, helt enkelt – en tidig morgon efter några glas vin.

Vad är det vanligaste frustrationsmomentet?
– Gäster som inte tror på mig i min yrkesroll. Absolut vanligast är folk som inte bokat bord och inte accepterar när jag säger att det är fullt. Eller att kräva saker som inte finns på menyn. Det är ju inte så att jag ljuger för någon eller inte gillar att ha gäster. Tvärtom, det är ju därför jag jobbar på restaurang. Jag tackar inte nej till någon för att det är kul.

Vad ser du för mönster bland dem som kommenterar?
– Att barn och hundar är ämnen som verkar väcka extra mycket känslor. Och var gästerna placerar sina handväskor. Sen är det ju återkommande med folk som tycker att det bara är gnäll, och som tror att jag ­hatar mitt jobb eller gästerna. De ser inte ­humorn i det hela.

Du har jobbat i ett antal år och på olika ställen. Har hyfset blivit bättre eller sämre?
– Nej, det går inte att generalisera så. Men det finns förstås särskilda tillfällen när folk beter sig värre. Som Stockholmsveckan i Åre, eller när det är lönehelg. Och fullmåne.
 
Tror du att sidan kommer att förändra beteenden?
– Nej, ingen chans. Jag tycker bara att det är roligt att formulera mina regler. Men sidan är nog bra för oss som jobbar. En säkerhetsventil, helt enkelt.

Och du fortsätter skriva?
– Ja, det finns hur mycket som helst kvar att lägga ut. Och så är det så kul att få respons från andra i branschen, folk som tackar och berättar att det första de gör efter en långpanna är att logga in på sidan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här