Dina rättigheter Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hälften kör schyst från start

Kollektivavtal var en självklarhet för duon bakom hyllade Nook. Men inte för alla. Det startas fler nya krogar än det skrivs avtal.

Publicerad 17 juni 2014
Hälften kör schyst 
från start
Alexander Bäckman, Jonas Sundqvist, Michael Andersson, Martin Karlsson och Claes Grännsjö är redo inför kvällen. Foto: Annika af Klercker

Förra året startades strax över 3 000 nya restauranger och hotell, enligt Statistiska centralbyrån. Över 2 000 av dem hade anställda och skulle kunna vara aktuella för branschens kollektiv­avtal. Men samma år tecknades bara strax över 1 000 nya avtal i branschen.
Nyöppnade restaurang Nook är en av de ­arbetsplatser som haft kollektivavtal från start.

När Alexander Bäckman och Claes Grännsjö drog upp planerna för första egna restaurangen tänkte de inte bara på meny, dryck och inredning. De visste också vilken sorts arbetsplats de ville skapa. Det var ingen tvekan om att Nook skulle ha kollektivavtal, berättar Alexander Bäckman som förutom delägare är sommelier och serverar.
– Kollektivavtal är en ren självklarhet. Det var inte så länge sedan vi själva var anställda. Jag har själv varit med om arbetsgivare som inte har betalat ut lön och jag har hört mängder av skräckhistorier om sådant som har hänt andra.

Det är eftermiddag och fullt upp i köket. Allt ska förberedas inför nästa dag då gästerna kommer till den lilla restaurangen på Södermalm i Stockholm. Nook betyder vrå på engelska. Claes Grännsjö och Alexander Bäckman valde namnet för att det har en asiatisk klang. Maten har koreanska inslag, men också spanska, italienska, franska.
– Vi behöver inte låsa oss vid något utan kan välja att laga det vi vill ha. Det blir också lättare att kombinera med viner än om vi bara hade haft koreanskt, säger köksmästaren Claes Grännsjö som lämnar köket en kort stund.

Även om de vill ha full frihet när det gäller maten ska andra delar av verksamheten vara mer reglerade. Men Claes Grännsjö vet att många som är nya i branschen accepterar att jobba på ställen utan kollektivavtal.
– Så har det varit för mig med. Men Alexander och jag känner att vi vill göra det här från grunden och skapa en bra arbetsplats. Personalen är trots allt det viktigaste.
Det har varit hårt tryck sedan de öppnade restaurangen i februari. I stället för fem anställda behövs åtta, och extrapersonal därtill. Borden är bokade flera veckor i förväg.
– Men vi går åtminstone inte hit på söndagar. Man måste få återhämtning, annars blir det ingen långsiktighet, säger Alexander Bäckman.

Han och Claes Grännsjö har jobbat tillsammans på Kock & Vin i Göteborg. Båda har varit restaurangchefer.
Som ägare har de mer administration, men annars är det mest att jobba på som vanligt, tycker Alexander Bäckman.
– Vi är även vänner privat, flera av de anställda är våra kompisar. Det är lite som en familjär fritidsgård. Den skillnad jag upplever är att vi kan göra precis som vi vill med restaurangen.
Barchefen Martin Karlsson säger att många krögare inte anser sig ha råd med ­kollektivavtal.
– Men jag har aldrig jobbat avtalslöst. Jag vill veta att allt är som det ska och man vill ju ha sina försäkringar och pension. De som inte har avtal konkurrerar dessutom på fel sätt med fula metoder.

Alexander Bäckman har inte svar på varför så många andra ställen saknar kollektivavtal.
– Det får stå för dem. Men när jag hör folk i Stockholm och Göteborg prata om att det inte finns personal, inga kockar, så tänker jag att det inte är så konstigt om det blir dålig återväxt om man inte har bra arbetsmiljö. Folk pratar om närproducerat och ekologiskt, men kan samtidigt ha personal som inte får bra villkor, det är så fantastiskt dumt! Jag vill ha en restaurang där alla trivs för att jag själv ska tycka att det är kul att jobba.
Han vet ännu inte exakt vad det kommer att kosta att vara med i arbetsgivarorganisationen Visita och att ha kollektivavtal.
– Men vi ser det inte som att vi kastar pengar i ett svart hål. Vi får ju något för det också. Det blir lättare att dra till sig personal. Vi får hjälp av Visita med papper. Dessutom finns det någon som för ens talan, när det gäller krogmomsen till exempel.

Hotellrevyn har sökt några arbetsgivare i Stockholm som driver populära restauranger utan att ha kollektivavtal. Ingen av dem ville ställa upp för en intervju och berätta om varför de inte tecknat avtal. Men Björn Frantzén, som bland annat driver Restaurant Frantzén i Stockholm, hälsar att han »i sina verksamheter följer svensk arbetsrättslig lagstiftning i förhållande till sina anställda«.

Branschen i siffror

  • 30 000 företag fanns inom hela hotell- och restaurangsektorn år 2013.*
  • 25 000 av dessa företag drev restauranger eller hotell.
  • 17 000 av de 25 000 företagen har anställda.
  • 10 000 arbetsgivare i branschen har kollektivavtal.

*Utöver hotell och restauranger även konferensanläggningar, vandrarhem, stugbyar, camping, catering, personalmatsalar och centralkök.
Källa: SCB, HRF

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här