Samtidigt som restaurangernas försäljningskurvor stadigt pekar uppåt, fortsätter konkurserna att minska.
Det är goda tider för branschen, visar ny statistik som presenterades i dag. Enligt Restaurangindex ökade restaurangernas försäljning med 6,5 procent i mars, jämfört med samma månad förra året. Mest ökade kaféer och personalrestauranger, med ökningar på 11,3 respektive 8,5 procent. Detta var den fjortonde månaden i rad som försäljningen ökade sedan Restaurangindex startade i januari 2010.
Även UC:s konkursstatistik bjöd på goda nyheter. Hittills i år har 146 hotell och restauranger gått omkull. Det är 28 stycken, eller 16 procent, färre än under samma tid förra året. I genomsnitt minskade de svenska företagskonkurserna med 7 procent under april.
– Allt färre företag går i konkurs i ett svenskt näringsliv som blomstrar. Det är särskilt glädjande när vi har rekordmånga verksamma företag på marknaden, och dessutom en hög andel nystartade företag, säger UC:s marknadschef Roland Sigbladh.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.