Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Försäkringskassan ifrågasatte Peters arbetsskada i 13 år

I drygt 25 år har Peter Rydbergs arbetsskada gett honom ständig värk. De senaste 13 åren har försäkringskassan gång på gång försökt dra in hans ersättning. Just nu är det lugnt, kammarrätten har dömt till Peters fördel.

Publicerad 4 april 2006

Peter Alvesta Foto: Mats SamuelssonPeter Rydberg kan ta en promenad, men skadorna gör att han inte kan bära hem en matkasse. Foto: Mats Samuelsson

Året var 1979. Peter Rydberg var 18 år och arbetade på en möbelfabrik i Alvesta. Han fäste fjädrar i soffdynor och fåtöljer. Varje fjäder gav en rekyl på 2,4 kilo. Redan efter ett år började han få kramper i fingrarna och handen ville inte lyda.
Till slut sade han upp sig och anmälde skadan till försäkringskassan. Det räknades ut att Peters högerarm och axel utsattes för ett tryck på runt 20 000 kilo varje dag. Smärtorna klassades som arbetsrelaterade och Peter fick livränta.

Han har omskolat sig flera gånger. Men värken har gradvis blivit värre. Det sista jobbet var så enkelt det kunde bli. Peter kopierade papper åt kommunen på halvtid.
– Det gick inte heller. Handen bara gav upp hela tiden. Jag kan inte ens bära en matkasse.
Idag är han 45 år och jobbar inte alls. Nu har han full sjukersättning och livränta.

Problemen började 1993, när Peter var med i Fastighets. Den gången gav sig försäkringskassan snabbt och Peter fick behålla sin ersättning.
Peter arbetade som kock 1999 när försäkringskassan återigen drog in hans livränta. Peter vände sig till Hotell- och restaurangfacket för att få hjälp. Genom facket fick han kontakt med LO-TCO Rättsskydd som överklagade beslutet. Länsrätten gav Peter rätt.

Men försäkringskassan gav sig inte.
– På länsrätten måste de ha skrattat åt att mitt ärende dök upp igen och igen, säger han.
Några gånger har försäkringskassan överklagat länsrättens beslut. En gång har de fått prövningstillstånd i kammarrätten. Men också de dömde till Peters fördel.
Det har blivit ett tiotal ärenden. Sjukersättning, livränta och medicinsk invaliditet ska beräknas och beslutas om. Peter har fått rätt i nio av tio fall. Men det har tagit på krafterna.
– Jag förstår att försäkringskassan bara gör sitt jobb. Men ibland tycker man att de borde se mer till det mänskliga.

Peter talar varmt om facket och Rättsskyddets jurister.
– Medlemsavgiften är en så liten summa jämfört med vilken hjälp du kan få. Att driva en sådan här sak själv hade varit omöjligt.
Om ett par år ska besluten omprövas. Men Peter är inte bekymrad.
– Jag tror att de har förstått att jag faktiskt har rätt till min ersättning. Det är inte så att jag vill gå hemma, jag har verkligen försökt hitta något som jag kan göra, säger han.

Hotellrevyn har försökt nå Peters handläggare på försäkringskassan, utan resultat.

Läs mer:
»Det är indragningshysteri på försäkringskassan«
Få försäkringsfall från HRF hos Rättsskyddet
Om du gör dig illa på jobbet

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här