Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Försäkringskassan ifrågasatte Peters arbetsskada i 13 år

I drygt 25 år har Peter Rydbergs arbetsskada gett honom ständig värk. De senaste 13 åren har försäkringskassan gång på gång försökt dra in hans ersättning. Just nu är det lugnt, kammarrätten har dömt till Peters fördel.

Publicerad 4 april 2006

Peter Alvesta Foto: Mats SamuelssonPeter Rydberg kan ta en promenad, men skadorna gör att han inte kan bära hem en matkasse. Foto: Mats Samuelsson

Året var 1979. Peter Rydberg var 18 år och arbetade på en möbelfabrik i Alvesta. Han fäste fjädrar i soffdynor och fåtöljer. Varje fjäder gav en rekyl på 2,4 kilo. Redan efter ett år började han få kramper i fingrarna och handen ville inte lyda.
Till slut sade han upp sig och anmälde skadan till försäkringskassan. Det räknades ut att Peters högerarm och axel utsattes för ett tryck på runt 20 000 kilo varje dag. Smärtorna klassades som arbetsrelaterade och Peter fick livränta.

Han har omskolat sig flera gånger. Men värken har gradvis blivit värre. Det sista jobbet var så enkelt det kunde bli. Peter kopierade papper åt kommunen på halvtid.
– Det gick inte heller. Handen bara gav upp hela tiden. Jag kan inte ens bära en matkasse.
Idag är han 45 år och jobbar inte alls. Nu har han full sjukersättning och livränta.

Problemen började 1993, när Peter var med i Fastighets. Den gången gav sig försäkringskassan snabbt och Peter fick behålla sin ersättning.
Peter arbetade som kock 1999 när försäkringskassan återigen drog in hans livränta. Peter vände sig till Hotell- och restaurangfacket för att få hjälp. Genom facket fick han kontakt med LO-TCO Rättsskydd som överklagade beslutet. Länsrätten gav Peter rätt.

Men försäkringskassan gav sig inte.
– På länsrätten måste de ha skrattat åt att mitt ärende dök upp igen och igen, säger han.
Några gånger har försäkringskassan överklagat länsrättens beslut. En gång har de fått prövningstillstånd i kammarrätten. Men också de dömde till Peters fördel.
Det har blivit ett tiotal ärenden. Sjukersättning, livränta och medicinsk invaliditet ska beräknas och beslutas om. Peter har fått rätt i nio av tio fall. Men det har tagit på krafterna.
– Jag förstår att försäkringskassan bara gör sitt jobb. Men ibland tycker man att de borde se mer till det mänskliga.

Peter talar varmt om facket och Rättsskyddets jurister.
– Medlemsavgiften är en så liten summa jämfört med vilken hjälp du kan få. Att driva en sådan här sak själv hade varit omöjligt.
Om ett par år ska besluten omprövas. Men Peter är inte bekymrad.
– Jag tror att de har förstått att jag faktiskt har rätt till min ersättning. Det är inte så att jag vill gå hemma, jag har verkligen försökt hitta något som jag kan göra, säger han.

Hotellrevyn har försökt nå Peters handläggare på försäkringskassan, utan resultat.

Läs mer:
»Det är indragningshysteri på försäkringskassan«
Få försäkringsfall från HRF hos Rättsskyddet
Om du gör dig illa på jobbet

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här