Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Försäkringskassan ifrågasatte Peters arbetsskada i 13 år

I drygt 25 år har Peter Rydbergs arbetsskada gett honom ständig värk. De senaste 13 åren har försäkringskassan gång på gång försökt dra in hans ersättning. Just nu är det lugnt, kammarrätten har dömt till Peters fördel.

Publicerad 4 april 2006

Peter Alvesta Foto: Mats SamuelssonPeter Rydberg kan ta en promenad, men skadorna gör att han inte kan bära hem en matkasse. Foto: Mats Samuelsson

Året var 1979. Peter Rydberg var 18 år och arbetade på en möbelfabrik i Alvesta. Han fäste fjädrar i soffdynor och fåtöljer. Varje fjäder gav en rekyl på 2,4 kilo. Redan efter ett år började han få kramper i fingrarna och handen ville inte lyda.
Till slut sade han upp sig och anmälde skadan till försäkringskassan. Det räknades ut att Peters högerarm och axel utsattes för ett tryck på runt 20 000 kilo varje dag. Smärtorna klassades som arbetsrelaterade och Peter fick livränta.

Han har omskolat sig flera gånger. Men värken har gradvis blivit värre. Det sista jobbet var så enkelt det kunde bli. Peter kopierade papper åt kommunen på halvtid.
– Det gick inte heller. Handen bara gav upp hela tiden. Jag kan inte ens bära en matkasse.
Idag är han 45 år och jobbar inte alls. Nu har han full sjukersättning och livränta.

Problemen började 1993, när Peter var med i Fastighets. Den gången gav sig försäkringskassan snabbt och Peter fick behålla sin ersättning.
Peter arbetade som kock 1999 när försäkringskassan återigen drog in hans livränta. Peter vände sig till Hotell- och restaurangfacket för att få hjälp. Genom facket fick han kontakt med LO-TCO Rättsskydd som överklagade beslutet. Länsrätten gav Peter rätt.

Men försäkringskassan gav sig inte.
– På länsrätten måste de ha skrattat åt att mitt ärende dök upp igen och igen, säger han.
Några gånger har försäkringskassan överklagat länsrättens beslut. En gång har de fått prövningstillstånd i kammarrätten. Men också de dömde till Peters fördel.
Det har blivit ett tiotal ärenden. Sjukersättning, livränta och medicinsk invaliditet ska beräknas och beslutas om. Peter har fått rätt i nio av tio fall. Men det har tagit på krafterna.
– Jag förstår att försäkringskassan bara gör sitt jobb. Men ibland tycker man att de borde se mer till det mänskliga.

Peter talar varmt om facket och Rättsskyddets jurister.
– Medlemsavgiften är en så liten summa jämfört med vilken hjälp du kan få. Att driva en sådan här sak själv hade varit omöjligt.
Om ett par år ska besluten omprövas. Men Peter är inte bekymrad.
– Jag tror att de har förstått att jag faktiskt har rätt till min ersättning. Det är inte så att jag vill gå hemma, jag har verkligen försökt hitta något som jag kan göra, säger han.

Hotellrevyn har försökt nå Peters handläggare på försäkringskassan, utan resultat.

Läs mer:
»Det är indragningshysteri på försäkringskassan«
Få försäkringsfall från HRF hos Rättsskyddet
Om du gör dig illa på jobbet

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här