Att bakgrundskolla arbetssökande på sociala medier blir allt vanligare, visar en ny undersökning. Hela sju av tio arbetsgivare säger att de loggar in för att se vad potentiella anställda har för sig på nätet.
Det är Stockholms Handelskammare som har frågat arbetsgivare inom både privat och offentlig sektor vad de gör när de rekryterar. Det allra vanligaste är att ta referenser och kolla tidigare anställningar. Det gör 98 respektive 84 procent av arbetsgivarna. Allt fler väljer också att granska sökande på sociala medier. I årets undersökning säger sig hela 72 procent göra detta, mot 58 procent förra året.
– Det har ökat varje år, men det kanske är nu som vi ser den största ökningen. Jag tror att man har fått upp ögonen för hur lättillgängligt det är med sociala medier, säger Lotta Andersson, utredare på Stockholms Handelskammare.
Man har fått upp ögonen för hur lättillgängligt det är.Lotta Andersson, utredare
/blockquote>Undersökningen tyder på att det som upptäcks i de sociala medierna har relevans. Tre av tio arbetsgivare säger att de någon gång har sorterat bort sökande på grund av information de har fått via nätet. Det är skäl att tänka efter en gång extra kring hur man beter sig, menar Lotta Andersson.
– En enstaka festbild på Facebook kommer inte att kosta dig ett drömjobb. Men om hela ditt flöde består av festbilder kan det vara svårt för arbetsgivare att få en professionell bild av dig. Sedan beror det på vilket jobb du söker. I hotell- och restaurangbranschen kan någon enstaka festbild visa att du är social och nätverkande, men det beror ju på arbetsgivaren. Det viktigaste är att tänka till lite.Arbetsgivarna fick även drömma om vilka bakgrundskontroller de skulle vilja göra, men som de inte gör i dag. Populärast var att kontrollera frånvaro via Försäkringskassan, 34 procent, samt alkohol- och drogtest.
Sammanlagt har drygt 600 personalchefer, HR-chefer och rekryteringsansvariga svarat på enkäten.