Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Felaktigt extraanställd – då fick företaget böta

Liljan var anställd »extra vid behov« men hade ändå schemalagt arbete i två år. Nu får företaget betala 10 000 kronor i skadestånd.

Publicerad 12 november 2002

Liljan arbetade under två år regelbundet på helgerna på ett hotell i Stockholm. Hon hade ett schema men hon räknades ändå som »extra«. Så dök det upp andra problem på arbetet och hon kontaktade facket.
Det blev först en lokal förhandling mellan facket och företaget och sedan en central förhandling där HRF och arbetsgivareföreningen SHR, Sveriges Hotell och restaurangföretagare, var med.
Fackets krav var att Liljan skulle bli fast anställd, »tillsvidareanställd« som det heter på avtalsspråket.
I kollektivavtalet, paragraf 4, avsnitt 1.2, står vad som gäller: »Avtal om extra anställning för enstaka dagar får träffas om det föranleds av arbetets oregelbundna beskaffenhet.« Anställningsformen förutsätter också att arbetstiden inte går att schemalägga.
Men Liljan hade ju haft ett schema. Hon hade arbetat länge och till förhandlingen hade hon tagit med sig både lönebesked och de kontrolluppgifter hon hade fått från hotellet. Liljan och facket kunde alltså bevisa hur det hade varit.
Den centrala förhandlingen slutade med att facket fick 10 000 kronor i skadestånd för avtalsbrott.
Liljan erbjöds att komma tillbaka till ett fast jobb. Men hon ville inte gå tillbaka till jobbet efter den uppslitande striden, så hon tog inte det erbjudande.

Det är första gången Hotell- och restaurangfacket har fått skadestånd för en felaktig extraanställning.
Om en arbetsgivare har brutit mot kollektivavtalet kan han få betala skadestånd. I en förhandling kommer man överens om skadestånd, i en domstol beslutar domstolen om skadeståndet.
Skadestånd kan gå både till facket och till den anställde. Facket får skadestånd för själva avtalsbrottet, brottet mot det avtal som både facket och arbetsgivaren har skrivit på. Den anställde kan få skadestånd för den skada han lidit, exempelvis utebliven lön (ekonomiskt skadestånd) eller kränkning (ideellt skadestånd). Ibland kan resultatet bli så att den anställde erbjuds jobbet tillbaka, men inte vill ha det.
Fotnot: Liljan är inte medlemmens riktiga namn.

Så säger avtalet om extra anställning
? »Avtal om extra anställning för enstaka dagar får träffas om det föranleds av arbetets oregelbundna beskaffenhet.«
? »Anställningsformen får endast tillämpas när arbetsgivaren har tillfälligt behov av extra arbetskraft och annan anställningsform inte kan tillämpas.«
? »Om det efter överläggning och utredning klarläggs att det finns ett konstant arbetskraftsbehov som kan schemaläggas, skall arbetsgivaren erbjuda annan anställningsform än extra anställning.«
Källa: Kollektivavtalet §4, moment 1.2

Viktigt för dig
? Se till att du har anställningsbevis, hur kort anställningen än är.
? Skriv upp dina arbetstider, spara eventuella scheman.
? Kräv lönebesked om du inte får det.
? Spara alla lönebesked och kontrolluppgifter.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här