Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Får 2,9 miljoner efter hjälp från HRF

En medlem i Hotell- och restaurangfacket blev sjukskriven efter att ha hotats till livet av sin arbetsgivare. Med hjälp från facket har hon nu fått rätt till sammanlagt 2,9 miljoner kronor i olika ersättningar.

Publicerad 9 december 2013
Får 2,9 miljoner 
efter hjälp från HRF
HRF-medlemmen blev hotad till livet av sin arbetsgivare, och har inte kunnat återvända till arbetslivet. Foto: Colourbox

Kvinnan vände sig till Hotell- och restaurangfacket våren 2008. Kvinnan, som arbetade som servitris, hade blivit fasthållen och hotad till livet av sin chef. Saken polisanmäldes, och facket hjälpte henne att få anställningen avslutad och få ut innestående semesterersättning. Servitrisen mådde psykiskt dåligt efter händelsen och blev sjukskriven, säger Eva-Lotta Ramberg, jurist på Hotell- och restaurangfacket. Hon har hjälpt medlemmen med alla kontakter med Försäkringskassan och med Afa, som administrerar Trygghetsförsäkring vid arbetsskada.  
– Hon fick sjukpenning från Försäkringskassan och så anmälde vi det som ett olycksfall till Afa. Genom Trygghetsförsäkringen för arbetsskada fick hon ersättning för inkomstförlust, sveda och värk samt medicinsk invaliditet.  

Kvinnans hälsa blev dock inte bättre, och alla försök med arbetsträning misslyckades. Några år innan händelsen med arbetsgivaren hade servitrisen dessutom blivit misshandlad av en gäst. Av misshandeln fick hon försämrad hörsel vilket hade klassats som en arbetsskada. Tillsammans med den nya sjukskrivningen verkade det osannolikt att hon någonsin skulle kunna komma tillbaka till arbetslivet.
– Då ansökte vi om livränta och sjukersättning hos Försäkringskassan. Båda ersättningarna beviljades och i och med det att hon fick livränta så innebar det att Försäkringskassan godkände hennes skada som arbetsskada.

Detta ger kvinnan, som i dag är 58 år, ersättning för resten av det som skulle ha varit hennes arbetsliv. Sammanlagt, med övriga ersättningar facket har förhandlat fram för henne, rör det sig om 2,9 miljoner kronor. Eva-Lotta Ramberg tycker att det är viktigt att berätta om att facket kan hjälpa till med sådana här saker.
– Vi får inte in så många ärenden till oss som rör försäkringar. Dels är det nog inte alla som vet att de kan ansöka om ersättning från Afa när de är sjukskrivna, och dels är det nog många som inte vet att vi på facket kan hjälpa till. Man kanske helt enkelt ger upp om man får avslag från Försäkringskassan. Det kanske blir för jobbigt.

Fakta: Trygghetsförsäkring för arbetsskada

Som privatanställd arbetare med kollektivavtal är du inkluderad i Trygghetsförsäkring för arbetsskada, TFA. Från den kan du få ersättning om du råkar ut för ett olycksfall på arbetet eller på vägen till eller från arbetet, om du får en arbetssjukdom eller en smittsam sjukdom. Det finns olika typer av ersättning. Du kan till exempel få ersättning för inkomstförlust, sveda och värk, bestående besvär, ärr eller tandskador. Du behöver inte ha fått ersättning från Försäkringskassan för att ha rätt till ersättning. För anställda i hotell- och restaurangbranschen är det Afa Försäkring som sköter försäkringen. Du kan ansöka på deras sajt afa.se.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här