Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fick 400 000 efter fem års kamp

Sedan 2008 har svårt sjuka Tina kämpat för att få sjukpenning. Med Hotell- och restaurangfackets hjälp fick hon till slut rätt mot Försäkringskassan.

Publicerad 22 oktober 2013
Fick 400 000 efter fem års kamp
Trots att Tina behövde syrgasapparat för att andas bedömdes hon ha arbetsförmåga. Foto: Mattias Olsson/Flickr
inlinebild
Eva-Lotta Ramberg från HRF har drivit Tinas ärende. Foto: Anna-Lena Lundqvist

En HRF-medlem som vi kan kalla Tina flyttar till Norge i mitten av 1990-talet för att arbeta i restaurangbranschen där. Efter något år flyttar hon tillbaka till Sverige men jobbar kvar i Norge. Men 1999 går det inte att jobba längre. Tina har blivit sjuk. Hon får diagnosen utmattningssyndrom och tidsbegränsad sjukersättning från Försäkrings­kassan.

Det är 2007 som problemen börjar. Möjligheterna till tidsbegränsad sjukersättning tas bort. I november ansöker Tina om stadigvarande sjukersättning. Det har visat sig att hon har kol, en mycket allvarlig kronisk lungsjukdom.
Efter ett drygt halvår meddelar Försäkringskassan att hon enbart får halv ersättning. Beslutet tas på diagnosen utmattningssyndrom.
– Man tyckte inte att det var tillräckligt att hon 16 timmar om dygnet var kopplad mot sin syrgasapparat. Trots det skulle hon kunna vara ute i arbetslivet, berättar Eva-Lotta Ramberg, jurist på HRF och den som haft hand om Tinas ärende.

Sommaren 2010 ansöker Tina om sjukpenning på »restarbetsförmågan«.
Facket har hjälpt till att samla ihop intyg på hennes sjukdomstid. Försäkringskassan avslår ändå. Tina har noll kronor i SGI, sjukpenninggrundande inkomst, menar de. Eftersom Tina inte varit arbetssökande i Sverige och inte hade rätt till ersättning från ­a-kassan innan hon fick sjuk­ersättning, kan inte inkomsterna från Norge vara grund till SGI, resonerade kassan.
HRF skulle göra det sannolikt att hon skulle ha uppburit a-kassa, men hittade inget som kunde ha styrkt detta.
– Jag kände att det här är helt orimligt. Hon kom direkt in i det svenska socialförsäkringssystemet. Hon var för sjuk för att söka jobb, säger Eva-Lotta Ramberg.

I maj 2011 genomgår Tina en lungtransplantation.
HRF jobbar nu på två parallella spår. Det ena är att Tina ska få hel sjukersättning efter lungtransplantationen.
– Vi hade papper på hennes hälso­tillstånd. I hennes fall handlade det mer om att klara vardagen än att komma ut i arbetslivet igen, säger Eva-Lotta Ramberg.
När det gäller sjukpenningen tar HRF hjälp av LO-TCO Rättsskydd. De begär omprövning av avslaget men Försäkringskassan ändrar sig inte.
Rättsskyddet överklagar till förvaltningsrätten.
– Vi åberopar två mål i EG-domstolen som i princip uttalar att medlemsländernas bestämmelser inte får hindra likabehandling och den fria rörligheten, säger Jimmie Söndergaard.
Han är i dag jurist på HRF men hade hand om Tinas ärende under sin tid på LO-TCO Rättsskydd.

Innebörden av domarna är så här: Om de svenska reglerna kräver att en medborgare varit anställd eller försäkrad en viss period för att omfattas av en förmån, då ska Sverige bedöma perioder i ett annat EU/EES-land som om de hade ägt rum på svensk mark.
Förvaltningsrätten går på fackets linje. De ger Tina rätt till sjukpenning på restarbetsförmågan från 2008 och fram till den dag hon beviljades hel sjuk­ersättning, november 2011. Hon får också sjukersättning retroaktivt från november 2011.
I somras kom pengarna, något över 400 000 kronor.
I dag får Tina runt 7 000 kronor i månaden från Försäkringskassan. Sjukdom och processen har tagit på krafterna, och hon har avböjt att vara med i tidningen.

Tinas år med Försäkringskassan

1990-talet Tina jobbar i Sverige.

1995 Tina flyttar till Norge och jobbar där som servitris och bartender.

1997 Skriven i Sverige, jobbar i Norge som »gränsgångare«.

1999 Insjuknar, kan inte jobba längre. Får sjukersättning från norska systemet, baserat på en heltid, från 2001 och fram till maj 2004.

1996–2004 Tina omfattas av Norges försäkringssystem med sjukförsäkring och rehabiliteringspenning. 

2004–2007 Har fått diagnos utmattningssyndrom. Får hel tidsbegränsad sjukersättning från Försäkringskassan i Sverige. För sjukersättning krävs inte sjukpenninggrundande inkomst, SGI, det finns fastställda garantinivåer.

November 2007 Försäkringskassans regler har ändrats, tidsbegränsad sjukersättning tas bort. Tina ansöker om hel stadigvarande sjukersättning. Har fått diagnosen kol, kroniskt obstruktiv lungsjukdom.

Juni 2008 Försäkringskassan beviljar Tina halv stadigvarande sjukersättning, baserad på den tidigare diagnosen utmattningssyndrom. Hon bedöms ha arbetsförmåga på »den andra halvan«.

Juli 2010 Med Hotell- och restaurangfackets hjälp har Tina fått sammanhängande sjukintyg. Hon ansöker om sjukpenning på sin »restarbetsförmåga«. Försäkringskassan inleder en utredning.

Maj 2011 Tina opereras, en lungtransplantation.

December 2011 Försäkringskassan meddelar att Tina inte har någon inarbetad SGI, sjukpenninggrundande inkomst, och därför saknar rätt till sjukpenning.

Januari 2012 Tina får hjälp av HRF att ansöka om ytterligare 50 procent sjukersättning. HRF kopplar in LO-TCO Rättsskydd som får driva frågan om sjukpenningen. LO-TCO Rättsskydd begär att Försäkringskassan omprövar sitt beslut.

April 2012 Försäkringskassan har omprövat sitt beslut, men kommer åter fram till att Tina inte har rätt till sjukpenning. Rätts­skyddet överklagar detta till förvaltningsrätten. Hänvisar till två domar i EG-domstolen.

November 2012 Förvaltningsrätten ger Tina rätt. Hennes arbete i Norge ska ses som om det hade ägt rum i Sverige. Det betyder att det kan ligga till grund för SGI. Försäkringskassan får i uppdrag att räkna ut vilken SGI Tinas sjukpenning ska baseras på.

April 2013 HRF och Försäkringskassan är till slut överens om SGI:n. Då ringer en handläggare till Tina och vill ha in underlagen igen. HRF säger ifrån.

Juli 2013 Tina får något över 400 000 kronor i retroaktiv sjukpenning.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter UTBILDNING

De kan vara framtidens kockar

På 12 veckor har 18 kvinnor utbildats till kockassistenter. Flera har redan fått jobb, andra har goda möjligheter.

Publicerad 27 maj 2019 Kommentera
De kan vara framtidens kockar
Magreth Mmaré och Hala, som bara vill använda sitt förnamn, har precis avslutat utbildningen till kockassistent. Foto: Anna-Karin Nilsson

Arbetslösheten bland utlandsfödda kvinnor ligger på runt 30 procent. Samtidigt är arbetskraftsbristen stor i restaurangköken. Därför har Restaurangakademien och Arbetsförmedlingen Jobbtorg unga Globen i Stockholm samarbetat i ett projekt som man hoppas ska ge kockar avlastning och kvinnor en chans att få jobb och ett nytt yrke.

– Egentligen skulle jag vilja ha en kockutbildning, för det är där bristen på folk är som störst. Men en utbildning på tolv veckor är lagom, och

Hanna Halpern, vd Restaurangakademien

när de här kockassistenterna kommer ut kan de jobba sig upp och validera sig. Så småningom kan de arbeta som kockar, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien.

En av dem som nu tar examen är Magreth Mmaré.

– Ett studieintyg är en nyckel för att få jobb på svensk arbetsmarknad. Utländsk erfarenhet räknas inte. Jag har jobbat på hotell och inom service i mitt hemland Tanzania, den här utbildningen ger mig en bättre chans att få jobb i Sverige.

Hala, som bara vill använda sitt förnamn, håller med.

– Alla här har samma dröm. Vi har lärt oss mycket, även utanför köket. Man blir mer självständig. Det handlar inte bara om pengar, men man blir mer självständig som person.

Hala och Magreth gjorde sin fem veckor långa praktik på samma arbetsplats, ett hotell. De bedömer att de har goda chanser till fortsatt jobb där.

– De har sagt att vi kan få jobb där. Det är kanske 70 procent chans, säger Magreth.

Josefin Axell och Vilda Andrée från Jobbtorget unga Globen i Stockholm har hittat deltagarna till utbildningen. De har jobbat uppsökande genom att kontakta till exempel medborgarkontor, öppna förskolor och organisationer riktade till kvinnor.
Målet var att hitta 20-25 kvinnor över 18 år.

– Vi är vana vid att ungefär en tredjedel väljer att avsluta insatser i förtid. Nu började 21 personer och 18 genomförde hela utbildningen, så det är ett fantastiskt resultat, säger Vilda Andrée.

Finansieringen kommer från Tillväxtverket, och täcker ytterligare tre utbildningsomgångar.

– Det här är ett test på två år, men jag hoppas att det blir permanent, säger Hanna Halpern.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här