Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fackets telefonservice förbättrad

De långa köerna är borta. En vanlig oktoberdag var det under en minuts väntetid både till växel och till en ombudsman eller assistent. Det visar Hotellrevyns uppföljning av förra årets telefontest.

Publicerad 18 oktober 2006

För ett år sedan hade Hotell- och restaurangfacket problem med långa väntetider och telefonsamtal som inte besvarades. Det visade både Hotellrevyns test och fackets egen medlemsundersökning.
Efter det har förbundet bytt växelsystem och inrättat telefonjourer i varje region.

Förändringen har lönat sig. Samtalen går fram, och det går snabbt. Förra året var den genomsnittliga väntetiden runt fem minuter till alla kontor utom till Väst. I år tog det i genomsnitt en minut från växel till ombudsman eller assistent.
– Det var lite oväntat, säger Mattias Starck på HRF.
Han har ägnat det senaste året åt HRF:s telefoni och märker att det finns en del saker kvar att lösa tekniskt.

När en medlem ringer ska han eller hon bli kopplad till den som har telefonjour i regionen den dagen. Det kan alltså bli så att den som svarar sitter i ett annat län än den som ringer. Lite förvirrande, tyckte en telefontestare.
– Där kunde växeln vara lite tydligare, kanske säga »Vi har ingen ombudsman där men du kan få prata med en i Visby«.

Testgruppen tyckte att de blev bra bemötta både i växel och telefonjour och att de fick frågorna besvarade i de flesta fall.
»Tog frågan på allvar« och »Bemöttes med respekt« var några omdömen.

Men även om Hotellrevyns testare inte råkade ut för några missöden så är Hotell- och restaurangfacket medvetet om att det finns arbete kvar med medlemsservicen per telefon. Tekniken fungerar inte hundraprocentigt och förbundet får också in klagomål från medlemmar som upplevt dåligt bemötande.
Förbundet fortsätter arbetet med att lösa de problemen.

Läs mer:
Så gjordes testet. Läs mer här >>
Tabell med mer detaljerat resultat av telefontestet (pdf) här>>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här