Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Få tar kvitto på krogen

De flesta svenskar tar kvitto när de köper kläder, böcker eller elektronikprylar. Men när det gäller restaurangbesök är det bara knappt hälften som bryr sig om kvittot, visar en undersökning från Skatteverket.

Publicerad 17 augusti 2011

Sedan ett drygt år tillbaka är det lag på att både affärer och restauranger måste erbjuda sina kunder kvitto. Tanken är att kunderna ska kontrollera att inkomsterna redovisas och skattas för. Men så fungerar det inte alltid i praktiken, visar en ny undersökning från Skatteverket. Av 1 000 intervjuade svenskar säger runt hälften att de har som vana att alltid ta kvitto. De flesta, 85 procent, tar kvitto på kläder, böcker och elektronik och 66 procent behåller kvittot från matbutiken.
Betydligt sämre är det i de typiska kontantbranscherna. Bara 44 procent säger att de tar kvittot på restaurang eller kafé, och lika stor andel gör det hos floristen. Allra sämst är det på kemtvätten, skomakaren och hos frisören. Där vill bara runt var tredje ha papper på köpet.
– Konsumenterna kan bidra till en schyst konkurrens mellan företagen och motverka skattefusk genom att alltid be om kvitto, En restaurang, blomsteraffär eller frisör kan gå i konkurs om konkurrenten tvärs över gatan dumpar priserna genom att inte betala sina skatter, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här