Nyheter DISKRIMINERING

Diskriminerad gäst får 30 000

En kvinna i rullstol försökte beställa ett glas vin, men nekades. Nu har restaurangen dömts i tingsrätten för diskriminering.

Publicerad 21 juni 2021
Diskriminerad gäst får 30 000
Gästen försökte beställa ett glas vin. Foto: Yuliya Zavalishina/Mostphotos

En eftermiddag för tre år sedan besökte kvinnan ett köpcentrum i södra Stockholm. På en av restaurangerna ville hon beställa ett glas vin, men möttes av nekande gester och huvudskakningar.
Efter flera försök bad kvinnan att få tala med restaurangchefen. Men inte heller då fick gästen någon förklaring till varför hon nekades att beställa. Kvinnan var vid tillfället nykter.

Kvinnan lämnade restaurangen och anmälde saken till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som drev ärendet i tingsrätten.
Rätten gick på DO:s linje och dömde restaurangföretaget att betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

– Att man inte serveras alkohol är ett problem som många personer med funktionsnedsättning möter. Det kan vara förnedrande och göra att man undviker att beställa det man vill ha. Vi hoppas att domen kan bidra till att den här typen av diskriminering minskar, säger Martin Mörk, chef för DO:s processenhet i ett pressmeddelande.

Restaurangföretaget har fortfarande möjlighet att överklaga domen.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här