Fråga:Jag jobbar på ett hotell med kollektivavtal, där alla blev uppsagda nyligen. Jag har varit anställd här länge och har sex månaders uppsägningstid. Vad händer med våra inarbetade semesterdagar? Vi har inte gjort någon semesterplanering för 2021. Men arbetsgivaren vill nu lägga ut all semester under uppsägningstiden. Det kan väl inte vara korrekt? Under uppsägningstiden kommer vi också att jobba in nya semesterdagar (från april till augusti 2021) samt röda dagar. De måste ju också betalas ut, tänker jag. Vad gäller?
M
Svar:Enligt § 14 semesterlagen får inte semesterledighet förläggas till uppsägningstid utan den anställdes medgivande.
Även om ni hade hunnit göra en semesterplanering så hade du som anställd kunnat upphäva den semesterledigheten om
du begärde det. För att det ska gälla ska uppsägningen ha varit på grund av arbetsbrist och inte personliga skäl.
Det finns inget som hindrar att arbetsgivaren lägger ut intjänade extra ledighetsdagar (röda dagar) under uppsägningstiden, så länge arbetsgivaren haft samråd med den anställde och meddelat utläggningen minst en vecka i förväg.
Både de semesterdagar och extra ledighetsdagar som ni tjänat in hittills och som ni kommer att tjäna in under uppsägningstiden, ska betalas som slutlön senast en månad efter det att anställningen avslutats.
Anette Olsson, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket