Hjälp, kollegorna slåss!
Vad ska Leo göra när kollegorna ryker ihop? Foto: Rebecca Elfast
Arbetslivsakuten våld
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hjälp, kollegorna slåss!

Servitören Leo pustar ut. Han har precis avbrutit ett slagsmål i köket. Förhoppningsvis hördes inget ut till gästerna. Leo är platsombud och känner sig ansvarig, men vill inte »skvallra« till chefen så att arbetskamraterna får varningar. Vad ska Leo göra nu? Experterna ger råd.

Publicerad 18 juni 2014

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket:
»Jag tycker att Leo inte ska känna sig ansvarig för detta. Det är ett oacceptabelt beteende som två av arbetskamraterna ägnar sig åt.
Att kollegorna slåss har inget att göra med hans roll som platsombud. Det är inte en facklig fråga att reda ut den problematiken, på arbetsplatsen är fackets uppgift att tillvarata medlemmarnas intressen när det gäller löner och övriga arbetsvillkor. Som fackombud gör man inte sig själv en tjänst genom att lägga sig i någon annans relations­problem, jag tycker att en facklig företrädare ska vara objektiv i ett sådant här läge.
Om någon skulle söka upp Leo och vilja ta upp frågan med honom bör han markera att det här inte är inom hans fackliga uppdrag. Leo kan prata med slagskämparna om han vill, men då i rollen som en vanlig arbetskamrat. På samma sätt kan han, om han tycker det behövs, ta upp frågan med chefen ur sitt perspektiv som anställd.
Sedan kan det bli en facklig fråga längre fram, om det skulle gå vidare till att de anställda varnas eller varslas om uppsägning. Men det är en senare fråga.«

Barbro Östling,  beteende­vetare och organisationskonsult:
»Leo kan välja att ta kontakt med arbetskamraterna när de lugnat sig, och höra om det här är något som de kan lösa själva. Leo kan säga ›Det är inte okej att ni slåss, inte för er och inte för oss runt omkring, vi kan inte gå omkring och vara rädda för att det ska bryta ut slagsmål.‹ Det är också fysiskt farligt med slagsmål i restaurangkök med alla vassa och heta saker som finns där. 
Leo kan också ta upp saken med arbetsgivaren, om det inte går att lösa på annat sätt.
Kanske är problemet lättare att reda ut tillsammans med en tredje part, exempelvis från företagshälsan. Men det går inte att göra utan att  ledningen får reda på vad som hänt. Jag har svårt att  tänka mig att det blir  arbetsrättsliga åtgärder om de är villiga att göra något åt problemet.
Till de som slåss säger jag: Du är skyldig att uppträda schyst mot dina arbetskamrater. Du måste inte älska dem men alltid uppträda hövligt. Inte ens när någon kallar en skitstövel har man rätt att säga samma saker tillbaka. Men man kan påpeka att man inte accepterar att bli tilltalad på det viset.«

Torbjörn Johansson,LO:s avtalssekreterare och ledamot i Arbetsdomstolen:
»Mitt råd till den som får impulsen att slåss är: gör det inte. Det är inte okej med handgemäng, inte i allmänhet och speciellt inte på en arbetsplats där folk måste vara för att kunna göra sitt arbete.
Arbetsdomstolen ser strängt på våld på arbetsplatsen, det är något som inte får ske. Om det är misshandel eller något liknande som inträffat leder det till avsked.
Arbets­givaren är ansvarig för arbetsmiljön och om det finns en anställd som misshandlar andra, då kan ett sätt att ta sitt arbetsmiljöansvar vara att skilja den anställde från hans anställning. Domstolen har därför godkänt avskedanden i flera sådana mål.
Om man tittar på det enkla fallet, en som hotar om våld eller utför våld mot andra anställda, är det inte tolererbart helt enkelt. Samtidigt vet jag, som varit på byggarbetsplatser, att det händer att några unga killar, på skoj, småbråkar, tar i hårdare än det var tänkt någon gång, och inte får sparken för det. Någon går emellan och det leder inte vidare.
Så man får se till varje fall vad det egentligen rör sig om. Är det risk att det sker igen? Om chefen hade kommit in medan de bråkade, vad hade han gjort då? Hade han avskedat dem båda? Och hade det i så fall varit rättsligt hållbart? Båda kanske skulle sagt att det bara var på skoj eller ett missförstånd som är uppklarat. Arbetsgivaren har bevisbördan vid avsked och ska visa att det finns skäl.
Man ska inte ta till nävarna på jobbet helt enkelt, problem ska lösas på annat sätt.«

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här