Han sa upp sig i ilskan
Daniel ångrar att han sa upp sig. Experterna ger råd. Foto: Kristin Lidström
Arbetslivsakuten Dina rättigheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Han sa upp sig i ilskan

De ska vara två i disken men i dag får Daniel jobba ensam. Igen. Efter passet är han slutkörd, genomblöt av svett och diskånga. »Det där gick väl bra, du kan om du vill«, säger chefen och ler. Då brister det för Daniel. »Jag tänker fan inte jobba här, jag säger upp mig«, skriker han och sticker hem. Väl hemma ångrar han sig. Hur ska Daniel göra nu? Experterna ger råd.

Publicerad 24 oktober 2013

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket:
”En uppsägning är omedelbart bindande. Daniel skulle helst ha tagit tillbaka det han sagt på en gång och förklarat att det inte var genomtänkt. När han nu inte gjorde det, skulle jag råda honom att dyka upp på jobbet dagen därpå och säga att han vill jobba.
Det här är tyvärr något som jag ser är ganska vanligt förekommande i branschen. Om man inte kommer överens drar man på dagen.   
Ibland hamnar de här fallen hos facket. Arbetstagare kan beskriva att de har blivit avskedade, men när vi ringer arbetsgivarna kan de säga att personen stack frivilligt.
Ibland stannar folk hemma i en vecka eller mer efter en konflikt, innan de går tillbaka. Då kan arbetsgivaren redan ha anställt en ny person.
 Ju längre tid det går, desto svårare blir det att få tillbaka sin anställning. Den som sagt upp sig måste hävda rätten till sitt arbete. Vi har ju som anställda en skyldighet att vara på jobbet.
Arbetsgivaren ska i sin tur bekräfta att man uppfattat att någon har sagt upp sig, och påpeka att personen har en uppsägningstid som de inte får lön för om de ger sig av på dagen.”

Maria Steinberg, doktor i arbets­miljörätt:
”Daniel kan gå tillbaka och prata med arbetsgivaren, säga att det brast för honom när han var trött. Sedan är det i huvudsak upp till arbetsgivaren att avgöra.  
Men frågan är varför Daniel tappade besinningen, och då måste vi tala om arbetsmiljön. Det verkar vara stressigt och låg bemanning här.  
Den som är stressad ska gå till sin arbetsledare och påpeka det. Tar arbetsledaren inte det på allvar är nästa steg att kontakta sitt skyddsombud. Många små arbetsplatser saknar skyddsombud, då kan man ringa sitt regionala skyddsombud, som går att få tag i via facket. Villkoret för att få göra det är att arbetsplatsen har minst en medlem i facket och ingen skyddskommitté.
Det här verkar vara en lite rörig arbetsplats, där man behöver gå igenom arbetsmiljön och inventera riskerna. Använd föreskriften AFS 2001:01 – Systematiskt arbetsmiljöarbete från Arbetsmiljöverket.
Man måste alltid ge arbetsgivaren en chans att förbättra sig, men om inget görs kan skyddsombudet göra en anmälan till Arbetsmiljöverket som kan komma på inspektion.”

 Alexander Tilly, psykolog specialiserad på konflikter, hot och våld:
”Om Daniel och chefen har en stabil relation kan han bara ringa och be om ursäkt. Situationen kan låta dramatisk, men jag har själv jobbat på restauranger där man mycket väl skulle kunna slänga ur sig sådana saker och ta tillbaka dem dagen därpå.
Man måste vara medveten om att de saker som folk säger när de är i affekt sällan speglar deras verkliga åsikter. En central grej när det handlar om hot är att det som regel är farligare med ett hot som uttalas lugnt än ett som skriks ut.
Har Daniel och chefen däremot en ansträngd relation ser arbetsgivaren förstås möjligheten att verkligen säga upp honom. För Daniel gäller det då att överväga hur gärna han vill jobba kvar och hur mycket han är beredd att blotta strupen för att försöka få chefen att vilja ha honom kvar.
Både chefen och Daniel behöver rannsaka sig själva. Chefen för att han kommer med en oskicklig kommentar, som uppfattas som nedlåtande. Daniel för att han inte sa ifrån före arbetspasset, utan i stället fick ett utbrott. Han skulle också ha kunnat agera annorlunda när chefen fällde den där kommentaren.  Först kunde han ha försökt lugna ner sig, sedan förklarat hur han tolkade situationen och kanske bett om ursäkt för att han brusade upp. Teoretiskt skulle han också kunna ha sagt stopp redan vid chefens kommentar: ”Vad är det du säger när jag har slitit en hel kväll?”
Ju tidigare man tar tag i ett problem, desto mindre energi brukar man behöva lägga på det. Risken minskar också för att tillfälliga starka känslor ska styra viktiga beslut, som att säga upp sig.”

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här