Chefen vill dölja Jennys tatueringar
Foto: Kristin Lidström
Arbetslivsakuten Dina rättigheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Chefen vill dölja Jennys tatueringar

Jenny har jobbat som receptionist i ett halvår när hon får en ny chef. "Du får ta ut piercingen ur läppen och ha långärmad skjorta så att tatueringarna döljs", säger chefen. "Du skrämmer gästerna annars." Har chefen rätt att göra så? Och stämmer det, blir gästerna rädda?

Publicerad 25 september 2013

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket:
»Många större hotell och restauranger har ­oftast en policy om klädkod, uniformskrav, och liknande. Detta bör företaget ha gått igenom när man tillträder anställningen. När det gäller ordningsfrågor kan arbetsgivaren ställa krav runt synliga tatueringar, skäggstubb, håruppsättning och piercing och så vidare. Detta ska i så fall gälla samtliga anställda. Att det skrämmer gästerna är nog en förlegad syn, åtminstone i Sverige. Men det finns många utländska gäster som har en mer konservativ syn på servicearbetare. Så här finns inte rätt eller fel utan det är nog en tolkning om vad som anses representativt för företaget. Långärmade uniformer och inga synliga kroppsutsmyckningar för samtlig personal är förmodligen lösningen på problemet.

Camilla Nord, har skrivit uppsats om tatuering och piercing
i branschen:

»Ett hotell fungerar inte utan sina gäster, vilket gör att hotellets prioritering är att få gästerna att trivas och känna sig trygga. Vi blir lärda från barnsben att det är personligheten vi ska fokusera på, men vid första intrycket spelar utseendet stor roll. Innan Jenny har hunnit välkomna gästerna har de redan en bild av henne och hotellets image.
Det är allt vanligare i dag att folk har synliga tatueringar och piercingar, men hela befolkningen har inte accepterat detta. Främst den äldre generationen associerar denna kroppskonst med något negativt. Den yngre generationen är uppväxta med synlig kroppskonst och reagerar knappt på det. Beroende på hotellets målgrupp så kan det argumenteras att kroppskonsten skrämmer gästerna.
Den nya chefen ger klara direktiv genast när hen börjar, vilket gör det acceptabelt. Som arbetstagare bör man vara beredd på att jobbuniformen kan ändras. I det här fallet handlar det om att börja använda långärmade plagg, något som inte är ovanligt för personal i hotellbranschen. Att plocka bort en piercing kan kännas tungt, men det är helt möjligt.«

Henrietta Huzell, forskare i arbetsvetenskap på Karlstads universitet:
»Det finns en myt om att det räcker med att vara ›hel och ren‹ i arbetslivet. Men det stämmer inte. Min forskning visar att 83 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen ställer höga eller mycket höga, detaljerade krav på hur personalen ser ut. Det handlar om krav på att vara snygg, ha rätt frisyr och smink och att se vältränad ut. Det är den högsta siffran jämfört med andra branscher i privat tjänstesektor.
Det är också betydligt vanligare att man faktiskt rekryterar personal enbart baserat på deras utseende. Närmare nio av tio arbetsgivare i hotell- och restaurangnäringen uppger att de undviker att anställa personer som är tatuerade eller piercade.
Jennys tidigare chef verkar alltså tillhöra en minoritet som inte såg hennes tatueringar och piercing som hinder för att göra ett bra jobb. Det hennes nya chef säger stämmer väl överens med andra chefer i branschen. De säger att kraven egentligen kommer utifrån, att det är kunden eller gästen som tycker att personalen bör se ut på ett visst sätt. Personalens utseende skulle då vara en konkurrensfaktor som ger nöjdare kunder och bidrar till ökad lönsamhet. Man pratar om totalupplevelsen och då antas personalens bemötande och utseende viktigt.
Intressant nog finns forskning som bekräftar att kunder tycker att bemötandet är viktigt, men däremot inte utseendet. Något som också är intressant är att alltfler människor tatuerar och piercar sig. Det betyder att fler kunder själva smyckar sig som Jenny och det i sin tur borde innebära att cheferna skulle vara mer positiva. Men där är vi inte ännu.
Min forskning visar att personalen har svårt att protestera öppet mot utseendekraven och de som känner sig utnyttjade och avpersonifierade i stället protesterar genom att göra ett sämre jobb.«

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
81
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
81
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här