Nyheter Avtal 2025

De är med när avtalet på djurparker förhandlas

Nu är förhandlingarna i gång om kollektivavtalet på landets privata djurparker. Ida Bolin och Tomas Eriksson på Kolmården är med och avgör vilka frågor HRF ska driva.

Publicerad 7 maj 2025
De är med när avtalet på djurparker förhandlas
Ida Bolin och Tomas Eriksson på Kolmården är med i förhandlingsdelegationen när HRF förhandlar avtalet för djurparksanställda. Foto: Mostphotos, Pernilla Ahlsén

Sedan i slutet av förra året är det Hotell- och restaurangfacket som organiserar anställda på privatägda djurparker.
Nu när det är dags att förhandla om nytt kollektivavtal har facket tagit hjälp av Ida Bolin och Tomas Eriksson på Kolmården.

– Det är jättespännande. Vi kände båda att det är bättre att vara med här och kunna påverka, än att sitta hemma och gnälla över det som inte är bra, säger Tomas Eriksson som är service- och attraktionstekniker.

Jobb på helger viktig fråga

Som medlemmar i förhandlingsdelegationen är de med och bestämmer vilka frågor facket ska driva.

Ida Bolin som är djurvårdare säger att för henne är frågor om semester, schemaläggning och tid för återhämtning viktigast.

Ida Bolin
Ida Bolin är djurvårdare. För henne är frågor om semester, schemaläggning och tid för återhämtning viktigast. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det behöver bli tydligare vad vi har rätt till när det gäller sommarsemester och jobb på helger. Det är något som brister nu, säger hon.

Tomas säger att lön, övertidsersättning och ob är viktiga frågor.

– Jag jobbar gärna helg, men väldigt många vill inte göra det. Det är något de måste göra och då ska de ju ha vettig ersättning för det, säger han.

Stress ett problem på djurpark

Vilka är de största arbetsmiljöproblemen på en djurpark?
– Stress och brist på återhämtning. Vi som jobbar som djurvårdare har det väldigt slitigt fysiskt och ergonomiskt. Men vi har även det emotionella att vi knyter an till djuren. Det händer ju att djur dör. Det är som att förlora en kollega, säger Ida.

– Att djurvårdare själva är med om olyckor är tack och lov ovanligt men det har ju också hänt, säger Tomas.

Tomas Eriksson
Lön, övertidsersättning och ob är viktiga frågor för Tomas Eriksson, service- och attraktionstekniker. Foto: Pernilla Ahlsén

För honom som service- och attraktionstekniker är det också en stress att veta att konsekvenserna kan bli väldigt illa om något går fel med attraktionerna.

– Varje gång vi startar en maskin finns det en potentiell risk att något ska gå fel. Vi mådde väldigt dåligt efter olyckan på Gröna Lund. Vi gör ju rätt, men det gjorde de också, säger han.

”Vårt jobb är ju ett äventyr”

Det är en hel del som kan bli bättre, men både Ida och Tomas säger att de trivs med sina jobb och inte skulle vilja byta.

– Jag tänker ibland att jag skulle få bättre arbetstider och mer betalt om jag tog ett jobb inom industrin. Men då skulle jag vara inlåst i en industrilokal någonstans. Vårt jobb är ju ett äventyr många gånger. Vi jobbar mest bakom kulisserna men möter ändå gäster och glada människor, säger Tomas.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här