Nyheter FACKET

Då kan det vara svårt att få hjälp av facket

Hur svårt är det att få hjälp av facket? Mycket, tyckte mamman som skrev en insändare för att få kontakt. Katrina Kristoffersson, HRF, kommenterar.

Publicerad 17 mars 2025
Då kan det vara svårt att få hjälp av facket
En insändare i Göteborgs-Posten handlar om en HRF-medlem som vill ha hjälp. Foto: Göteborgs-Posten, Colourbox

En besviken mamma skrev en insändare till Göteborgs-Posten: ”Min dotter grät efter varje arbetspass men facket återkom aldrig”.

Det var dålig arbetsmiljö där dottern arbetade.
Mamman kontaktade Hotell- och restaurangfacket för rådgivning. Senare gjorde dottern också det. Men facket återkom inte, skriver mamman i sin insändare.
Dottern sade till slut upp sig och blev arbetslös.

Katrina Kristoffersson
Katrina Kristoffersson.
Foto: Fredrik Karlsson/Solsta foto

Katrina Kristoffersson, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning Väst, har svarat på insändaren.

Hon har bett mamman att ta kontakt med henne direkt, via kontaktuppgifter som hon lämnat till tidningen.

– Jag hoppas att hon tar kontakt.  Jag har ju inga detaljer så jag vet inte vad som har hänt. Även om vi gör vårt yttersta kan det ha begåtts ett fel. Det är tråkigt att dottern fått en sådan upplevelse av branschen och att hon inte känt stöd.

Det finns tydliga kontaktvägar för fackets medlemmar, säger Katrina Kristoffersson.

– Vi har en telefonjour som är öppen hela dagen och det går också att mejla. Uppfyller man kraven för att få förhandlingshjälp läggs det upp ett ärende som tilldelas en ombudsman.

Kan vara svårt för facket att agera

HRF erbjuder rådgivning även om det inte rör sig om ett förhandlingsärende.

Men det finns en rad situationer då facket inte kan agera på det sätt som medlemmen önskar, förklarar Katrina Kristoffersson.
– Till att börja med krävs det att man har varit med i tre månader för att få förhandlingshjälp. Går man med först när ett problem uppstår måste man vänta på hjälpen.

Andra gånger kan det vara svårt för facket att agera, trots att det finns problem på en arbetsplats.
– Vi kan ställa krav på bättre arbetsmiljö, men vi kan inte plocka bort en chef, till exempel. Bryter arbetsgivaren inte mot avtal och lagar finns det inget som vi kan förhandla om.

Det kan ta tid att påverka klimatet på en arbetsplats.
– Arbetsmiljöproblem brukar inte vara något som uppkommer från en dag till en annan.

Då tar det också tid att rätta till problemen. Speciellt om det rör psykosociala frågor.

Befinner sig ofta i kris

Något som ofta leder till frustration hos medlemmarna är lönekrav, säger Katrina Kristoffersson.

– Har man inte fått rätt lön hamnar man snabbt i en svår ekonomisk situation. Samtidigt kan just de ärendena ta tid. Då brukar jag råda medlemmen att försöka lösa situationen kortsiktigt, genom att låna till mat och hyra.

Medlemmar som kontaktar HRF befinner sig ofta i någon form av kris, säger hon.

– De kan vara arga, men oftast inte på oss utan det handlar om att de är i en jättejobbig situation. Vi får samtidigt mycket positiv respons från medlemmar som har fått hjälp. Vi hanterar mängder av ärenden och gör det framgångsrikt.

Det finns också en väg till självhjälp som Katrina Kristoffersson rekommenderar.

– Det absolut bästa är att man organiserar sig på sin arbetsplats. Alla förtroendevalda har en ombudsman som mentor som de har direktkontakt med.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här