Nyheter diskriminering

Brister i arbetet mot trakasserier

Åtta av tio hotell- och restaurangföretag brister i arbetet mot trakasserier och repressalier. Det visar DO:s granskning av 150 arbetsgivare i branschen.

Publicerad 7 augusti 2019
Brister i arbetet mot trakasserier
Det brister i hotell- och restaurangbranschens förebyggande arbete mot trakasserier och sextrakasserier, visar DO:s undersökning. Foto: Colourbox
Clas Lundstedt, DO. Foto: Hans Alm

Sedan första januari 2017 är arbetsgivare skyldiga enligt lag att ha riktlinjer och rutiner för att förebygga trakasserier, sextrakasserier och repressalier på arbetsplatsen. Men det är få arbetsgivare som uppfyller kraven. Det visar Diskrimineringsombudsmannens, DO:s, granskning av hur arbetsgivare i olika branscher följer lagen.

Hotell- och restaurangbranschen är en av de granskade sektorerna. Där fann DO brister hos nästan 80 procent av företagen.
– Lagändringen trädde i kraft första januari 2017. När vi började titta på hotell- och restaurangbranschen hade lagändringen funnits i två och ett halvt år, så jag tycker nog att det är förvånande att det var så många som inte uppfyller kraven, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på DO.

Sammanlagt granskades 150 hotell- och restaurangarbetsgivare. Av dem hade 117 brister i de förebyggande rutinerna, medan 95 företag inte hade tillräckligt tydliga riktlinjer. Framför allt saknas riktlinjer och rutiner för hur man arbetar mot repressalier, alltså att den som vittnar om problem inte ska drabbas av negativa konsekvenser.

Fakta: Så säger lagen

Diskrimineringslagen kräver att arbetsgivare ska ha riktlinjer och rutiner för verksamheten i syfte att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier. Syftet med riktlinjerna är att tydliggöra för alla som arbetar på arbetsplatsen att sådant inte accepteras i verksamheten. På arbetsplatsen ska det också finnas rutiner som ska ge praktisk vägledning till dem som har ett arbetsgivaransvar om hur de ska hantera sådana problem. Där ska det bland annat stå vem den som upplever sig utsatt kan vända sig till, vad arbetsgivaren måste göra när hen får kännedom om problemet och vem som har ansvar för att utreda. Källa: DO

DO har även granskat bland annat kommuner och landsting, it-företag och bygg- och anläggningsbranschen. Även där finns stora brister, säger Clas Lundstedt på DO.
– Det ser ganska likt ut i de andra branscherna som vi har granskat. Vi skulle nog säga att det är lite för högt.

De arbetsgivare som hade brister har nu fått tillsynsbeslut om vad de behöver åtgärda. DO ska sedan återkomma till en del av företagen för att följa upp åtgärderna.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här