Nyheter arbetsglädje

Bra relation till chefen viktigast för trivseln

Att du har en bra relation med chefen påverkar arbetsglädjen mer än om du är kompis med kollegorna. Det visar forskning.

Publicerad 10 september 2024
Bra relation till chefen viktigast för trivseln
Relationen med chefen är allra viktigast för trivseln, visar forskningen. Foto: Istockphoto
Thomas Andersson
Thomas Andersson.
Foto: Privat

Hur relationerna funkar på jobbet är viktigt för hur roligt du tycker att jobbet är.
Och allra viktigast är relationen till chefen.
Det säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde, och en av forskarna bakom en studie om relationer på arbetsplatsen.

– Det som förvånade oss var att relationen till chefen var viktigare för arbetstillfredsställelsen. Det blir särskilt viktigt när chefen jobbar tillsammans med medarbetarna. Där det inte finns någon direktörsvåning utan man är på golvet tillsammans.

Forskarna har tittat närmare på relationer mellan chefer och anställda inom detaljhandeln.
Men Thomas Andersson säger att resultaten är tillämpliga även på hotell och restaurang.

När chefen jobbar på golvet är det lättare att bygga relationer.

Thomas Andersson

– Det finns en ovanligt bra koppling mellan de båda branscherna, så det är en hög grad av relevans även för hotell- och restaurangbranschen.

En anledning till att chefen är så viktig för trivseln är makten hen har att påverka din arbetsvardag – både till det bättre och det sämre.

– När chefen jobbar på golvet är det lättare att bygga relationer och en samarbetsorienterad organisation.

Så är ett bra ledarskap

Så hur ska en bra chef vara för att medarbetarna ska känna tillit och trygghet?
Samarbetet är nyckeln, säger Thomas Andersson.

– Att involvera snarare än informera är bra ledarskap. Att försöka stödja medarbetarna till att vara aktiva, inte styra dem för mycket.

Men, säger han, det finns en annan aspekt som är viktig att tänka på.

– Jag har en uppmaning till medarbetarna: Ha inte ett passivt förhållningssätt till chefen. Ofta tycker man att det är chefen som är ansvarig för relationen, men den är bådas ansvar. 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här