Arbetslivsakuten KARRIÄR

Blir det pinsamt om jag söker receptionsjobbet?

Olivia har jobbat i frukosten i snart två år. Hon trivs, men det är inte vad hon vill jobba med på lång sikt. Hotellet söker en receptionist, och Olivia vill verkligen ha tjänsten. Men vågar hon? Tänk om hon får ett nej, hur pinsamt blir det inte att träffa den chefen i korridorerna. Tänk om de tror att hon inte gillar sitt frukostjobb!

Publicerad 22 november 2019
Blir det pinsamt om jag söker receptionsjobbet?
Vågar Olivia söka tjänsten? Illustration: Jenny Wallmark

Du är en tillgång för arbetsgivaren

Susanne Bali, ombudsman Hotell- och restaurangfacket

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

– Utan att vara i chefsposition kan jag tänka mig att det är välkommet om medarbetare visar en vilja till vidareutveckling inom företaget. Utifrån ett ledarperspektiv är det roligt att se medarbetare utvecklas.
Den situation du beskriver är även en tillgång för arbetsgivaren eftersom hen kan rekrytera inom företaget. Mycket av de grundläggande kunskaperna om företaget besitter du redan. Tänk igenom vilka erfarenheter och egenskaper du har som gör att du passar som ­receptionist, kanske kan du ta ett lite mindre formellt steg och prata med den chef som söker personal och berätta att du är intresserad? Kanske får du en uppmaning att söka tjänsten?

– Det kan så klart bli ett nej denna gång men då har du tagit ett första steg! Dina chefer har sett att du vill prova andra arbetsuppgifter på din arbetsplats. Nästa tåg kanske ankommer ganska snart. Skippa den tunga jantelagen i bagaget och satsa på ett roligt och utvecklande arbetsliv.

Prata lite med chefen innan

Christine Nord, karriär­coach

Christine Nord. Foto: Janine Laag/Lumea

– Det är ganska mänskligt att inte vilja visa vad man drömmer om, för att man kan få ett nej. Men jag skulle föreslå att Olivia vänder på perspektivet. Företaget kan se det som väldigt positivt att hon vill utvecklas inom verksamheten. Hon har ju jobbat där i två år och känner till deras gäster och har jobbat med bemötande.

– Jag tror att man kan förebygga att de tror att hon inte trivs genom att till exempel prata med chefen i receptionen. Förklara att hon trivs så bra i företaget och vill utvecklas. Om man tar det som en dialog och pratar med chefen innan så kan Olivia dessutom få en uppfattning om ifall de vill att hon söker jobbet eller om de har tänkt sig någon med annan kompetens. I så fall kan Olivia lägga en utvecklingsplan, kanske i samråd med sin egen chef eller chefen i receptionen.

– Om hon pratar med dem först så blir det heller inte lika pinsamt att möta dem i korridoren, som om hon bara hade skickat ett mejl med sitt cv.
Det är läskigt att våga drömma, men det är nödvändigt att berätta att man vill utvecklas. Annars kanske det går en massa år och så trivs man inte alls till slut.

Be att få testa!

Patrik Elm, receptionschef

Patrik Elm.

– Det är jättehärligt att hon vill utvecklas i branschen, och ofta är just frukosten en sådan ingång. Jag tycker att Olivia ska prata med sin chef och säga att hon skulle vilja testa att stå i receptionen någon timme, för att lära sig. Det gagnar hela verksamheten, man blir en starkare organisation om fler kan flera saker. Om hon är där för att testa och känna på jobbet är det heller inga krav.

– Det är ingen som förväntar sig att hon ska kunna allt. Då får Olivia en inblick i vad receptionsjobbet går ut på. Det kan till och med bli en ögonöppnare, det kanske inte alls är vad hon tänker sig. Men om det är det så har hon visat intresse och det är jätte­bra.

– Hon har kännedom om huset, har jobbat med service och bemötande som är jätteviktigt i en reception. Och hon har visat att hon vill utvecklas internt, vilket jag i min roll som receptionschef ser som väldigt positivt.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här