Arbetslivsakuten KARRIÄR

Blir det pinsamt om jag söker receptionsjobbet?

Olivia har jobbat i frukosten i snart två år. Hon trivs, men det är inte vad hon vill jobba med på lång sikt. Hotellet söker en receptionist, och Olivia vill verkligen ha tjänsten. Men vågar hon? Tänk om hon får ett nej, hur pinsamt blir det inte att träffa den chefen i korridorerna. Tänk om de tror att hon inte gillar sitt frukostjobb!

Publicerad 22 november 2019
Blir det pinsamt om jag söker receptionsjobbet?
Vågar Olivia söka tjänsten? Illustration: Jenny Wallmark

Du är en tillgång för arbetsgivaren

Susanne Bali, ombudsman Hotell- och restaurangfacket

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

– Utan att vara i chefsposition kan jag tänka mig att det är välkommet om medarbetare visar en vilja till vidareutveckling inom företaget. Utifrån ett ledarperspektiv är det roligt att se medarbetare utvecklas.
Den situation du beskriver är även en tillgång för arbetsgivaren eftersom hen kan rekrytera inom företaget. Mycket av de grundläggande kunskaperna om företaget besitter du redan. Tänk igenom vilka erfarenheter och egenskaper du har som gör att du passar som ­receptionist, kanske kan du ta ett lite mindre formellt steg och prata med den chef som söker personal och berätta att du är intresserad? Kanske får du en uppmaning att söka tjänsten?

– Det kan så klart bli ett nej denna gång men då har du tagit ett första steg! Dina chefer har sett att du vill prova andra arbetsuppgifter på din arbetsplats. Nästa tåg kanske ankommer ganska snart. Skippa den tunga jantelagen i bagaget och satsa på ett roligt och utvecklande arbetsliv.

Prata lite med chefen innan

Christine Nord, karriär­coach

Christine Nord. Foto: Janine Laag/Lumea

– Det är ganska mänskligt att inte vilja visa vad man drömmer om, för att man kan få ett nej. Men jag skulle föreslå att Olivia vänder på perspektivet. Företaget kan se det som väldigt positivt att hon vill utvecklas inom verksamheten. Hon har ju jobbat där i två år och känner till deras gäster och har jobbat med bemötande.

– Jag tror att man kan förebygga att de tror att hon inte trivs genom att till exempel prata med chefen i receptionen. Förklara att hon trivs så bra i företaget och vill utvecklas. Om man tar det som en dialog och pratar med chefen innan så kan Olivia dessutom få en uppfattning om ifall de vill att hon söker jobbet eller om de har tänkt sig någon med annan kompetens. I så fall kan Olivia lägga en utvecklingsplan, kanske i samråd med sin egen chef eller chefen i receptionen.

– Om hon pratar med dem först så blir det heller inte lika pinsamt att möta dem i korridoren, som om hon bara hade skickat ett mejl med sitt cv.
Det är läskigt att våga drömma, men det är nödvändigt att berätta att man vill utvecklas. Annars kanske det går en massa år och så trivs man inte alls till slut.

Be att få testa!

Patrik Elm, receptionschef

Patrik Elm.

– Det är jättehärligt att hon vill utvecklas i branschen, och ofta är just frukosten en sådan ingång. Jag tycker att Olivia ska prata med sin chef och säga att hon skulle vilja testa att stå i receptionen någon timme, för att lära sig. Det gagnar hela verksamheten, man blir en starkare organisation om fler kan flera saker. Om hon är där för att testa och känna på jobbet är det heller inga krav.

– Det är ingen som förväntar sig att hon ska kunna allt. Då får Olivia en inblick i vad receptionsjobbet går ut på. Det kan till och med bli en ögonöppnare, det kanske inte alls är vad hon tänker sig. Men om det är det så har hon visat intresse och det är jätte­bra.

– Hon har kännedom om huset, har jobbat med service och bemötande som är jätteviktigt i en reception. Och hon har visat att hon vill utvecklas internt, vilket jag i min roll som receptionschef ser som väldigt positivt.

Nyheter utbildning

Stipendium ska hjälpa drabbade anställda

För att hjälpa branschanställda som förlorat jobbet i coronakrisen startar vin- och spritleverantören Altia nu ett nytt utbildningsstipendium. Alla som vill utvecklas – och stanna kvar i branschen kan söka, säger Helena Lindquist, försäljningsdirektör på Altia.

Publicerad 7 april 2020 Kommentera
Stipendium ska hjälpa drabbade anställda
Den som vill vidareutbilda sig, till exempel till sommelier, kan söka stipendiet. Foto: LightField/Mostphotos
Helena Lindquist. Foto: Altia

– Vi ville göra något positivt i den här negativa situationen. Våra kunder är hotell, restauranger och barer, och vi ser ju att det går dåligt för många. Och de restauranganställda har det ännu tuffare. De kanske permitteras eller varslas och vet inte om de kan eller bör fortsätta i branschen. Det var en av våra säljare som kom med idén om ett stipendium och alla gick i gång på det. Vi har en fantastisk branschkultur i Sverige med människor i världsklass. Det får inte försvinna. Alla duktiga människor får inte lämna branschen.

Vad innebär stipendiet?
– Det är ett stipendium till utbildning, så att man ska ha möjlighet att stanna i branschen. Den som har blivit permitterad kan hoppa på en utbildning. När det här är över kommer det att behövas jättemycket personal. Målet är att vi ska bekosta utbildning för cirka 20 personer i år, utspritt på två tillfällen. Vi hoppas att vi kan finansiera en hel klass med branschanställda.

Fakta: Altia krOgfolk-hjälpen

Stipendiet heter Altia krOgfolk-hjälpen och finansieras av vin- och spritleverantören Altia. Hur stor den totala stipendiesumman blir beror delvis på försäljningen av spritsorten OP Anderson Destilleri Organic Dry Gin. Altia donerar fem kronor per såld flaska under 2020.

I juryn sitter Fredrik Eriksson från Långbro Värdshus och Nationalmuseum, Hedda Bruce, bartender på Tjoget, Jens Odén som är delägare på ESS Group Restaurangdrift och Helene Söderberg, driftchef på Ekstedt.

Läs mer och ansök här.

Vem kan söka?
– Alla som jobbar inom hotell, restaurang, bar, ja hela besöksnäringen. Alla som vill utvecklas i branschen. Det kan vara att man vill gå en utbildning till kock, sommelier, restaurangchef. Vi är öppna för allt. Det måste inte vara rena branschutbildningar, utan det kan till exempel vara en restaurangchef som vill plugga ekonomi.

Hur går det till?
– Man får motivera i sin ansökan vad man vill göra och varför. Vi vill också ha en rekommendation från en nuvarande eller tidigare chef eller ägare. Sedan har vi en grupp representanter från olika delar av branschen som kommer att välja ut vilka som får stipendium.

Hur snabbt kan stipendierna delas ut?
– Vi har satt första juni som sista ansökningsdag. Sedan hoppas vi kunna ge besked under högsommaren, kanske under juli. Och så har vi satt en andra ansökningsomgång i oktober. Men vi tänker att det ska vara långsiktigt, att vi ska fortsätta med det här nästa år också. Förhoppningsvis är det mindre krisbetonat då, mer som ett utbildningsstipendium.

Nyheter utbildning

Här ska hotellpersonal få vårdutbildning

I veckan lär sig personal från Grand Hôtel och Courtyard by Marriott Hotel första hjälpen, hygien och vård i livets slutskede för att kunna avlasta vård och omsorg.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Här ska hotellpersonal få vårdutbildning
På Grand Hôtel i Stockholm ska anställda som drabbats av coronakrisen få utbildning i vård och omsorg. Foto: Grand Hôtel/Tengbom Arkitekter
Pia Djupmark. Foto: Grand Hôtel

Utbildningen är en intensivutbildning på tre dagar. Tanken är att anställda som drabbats av coronakrisen ska utbildas för att kunna avlasta vård och omsorg i Stockholm. Bakom ligger Beredskapslyftet, som tidigare anordnat en liknande utbildning för SAS-personal, och Grand Hôtel.
– Vi har inte kunnat använda vår extrapersonal och vi har varit tvungna att avsluta provanställningar. Det är den gruppen som nu får erbjudande om att gå utbildningen. Så fort det vänder vill vi ju ha tillbaka dem. Det handlar dels om att hjälpa dem, och dels om att göra samhällsnytta, säger Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel

På tisdag den 7 april startar den första pilotomgången, som hålls på Grand Hôtel. Då ska 25 personer från hotellet och från Courtyard by Marriott Hotel i Stockholm få lära sig det man kallar för ”omsorg i en krissituation”. Hit hör bland annat bemötande, sekretess, hygienrutiner, första hjälpen och vård i livets slutskede. Anmälningsprocessen har precis startat, men det verkar som om det finns intresse, säger Pia Djupmark.
– Vi har fått ett positivt bemötande hittills. Jag tror och hoppas att det kommer att bli väldigt bra.

Fakta: Om kursen

Intensivutbildningen anordnas av Beredskapslyftet i samarbete med Grand Hôtel, McDonalds, Courtyard by Marriott Hotel och Stockholms Stad och med finansiering av Patricia Industries. I utbildningen ingår både teoretiska och praktiska moment. Den som genomgått utbildningen kommer att få ett diplom och ett erbjudande om jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholms stad.
Läs mer på beredskapsyftet.se

I nästa omgång kommer anställda från McDonald’s att få gå kursen. Tanken är sedan att utöka projektet så att hundratals hotell- och restauranganställda ska kunna söka till kursen.
– Det finns möjlighet att växla upp och gå ut till övriga i branschen. Det är ju väldigt många som har drabbats av den här krisen, säger Pia Djupmark.

Efter avslutad utbildning kommer deltagarna att erbjudas jobb i vård- och omsorgssektorn i Stockholm.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter sjukfrånvaro

Fler branschanställda sjukanmäler sig

I mars ökade sjukfrånvaron bland landets hotell- och restauranganställda kraftigt, visar statistik från appen Quinyx. Statistiken visar också att ökningen sker från väldigt låga nivåer.

Publicerad 3 april 2020 Kommentera
Fler branschanställda sjukanmäler sig
Fler hotell- och restauranganställda sjukanmälde sig i mars, visar Quinyx statistik. Foto: Colourbox
Fredrik Selander. Foto: Bo Höglander

Hotell- och restauranganställda är sällan hemma från jobbet på grund av sjukdom. Det visar statistik från apptillverkaren Quinyx som har många branschföretag som kunder.
I februari missade 16,4 procent av branschpersonalen ett arbetspass någon gång under månaden på grund av sjukdom. I mars ökade siffran till 22,8 procent. Även antalet timmar med sjukfrånvaro ökade, från 20 till 25 timmar i genomsnitt.

Förklaringen är förmodligen att många har tagit till sig av myndigheternas rekommendation att stanna hemma vid förkylningssymtom, säger Fredrik Selander, nordisk marknadschef på Quinyx.
– Det är vår tolkning. Vi tror inte att folk är sjukare egentligen, i alla fall inte så att det motsvarar en sådan dramatisk ökning.

Fakta: Statistiken

Andel anställda som sjukskrev sig i februari och mars 2020 i olika branscher:

  • Vård- och omsorg: 19,5 procent, 31,4 procent
  • Hotell- och restaurang: 16,4 procent, 22,8 procent
  • Butik: 22,8 procent, 31,4 procent.

Källa: Quinyx

Även inom handeln och vård- och omsorg ökade sjukfrånvaron i mars.
Quinyx statistik visar också att det är betydligt vanligare att anställda i dessa yrkesgrupper sjukanmäler sig än att hotell- och restauranganställda gör det.

I februari 2019 missade 15,5 procent av hotell- och restaurangarna ett arbetspass. Det kan jämföras med 20,9 procent bland vård- och omsorgsanställda och 24, 2 procent inom handeln. Fredrik Selander tror att skillnader i anställningsformer kan vara en förklaring.
– Min gissning är att det kan bero på att det ser ut som det gör i den här branschen. Det finns en större andel som har timanställningar och andra osäkra anställningar. I exempelvis sjukvården finns det fler fast anställda.

Statistiken är baserad på data från Quinyx appanvändare.

Fråga om jobbet.
92
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här