Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Bingoanställda säger nej till att brister i kassan dras på lönen

Åtta anställda på Brynäs Bingo i Gävle har sagt upp arbetsgivarens rätt att dra av från lönen när det fattas pengar i kassan. De anställda har stöd av facket. Och arbetsgivaren konstaterar: - Det är de anställdas rätt att göra så här.

Publicerad 16 december 2004

Bingoanställda har länge varit missnöjda med hur brister i kassan hanteras.
På Brynäs Bingo har det stått på varje anställds anställningsbevis att arbetsgivaren får kvitta kassabrister mot lön. I onsdags sade åtta anställda upp detta medgivande.

– Nu måste arbetsgivaren göra något åt alla brister, säger Mirian Thörn, som är platsombud för HRF och en av dem som har sagt upp medgivandet om kvittning.

Det finns också anställda, som inte har sagt upp kvittningsmedgivandet.
– En del vågar inte, andra vill inte, säger Miriam Thörn.

Hon är kritisk mot rutinerna, både på sin egen arbetsplats och allmänt inom bingobranschen.
Varje anställd har en personlig kassa, som man kvitterar ut när arbetspasset börjar och lämnar in tillsammans med en redovisning när passet är slut. Men rutinerna är sådana att personalen inte har helt skilda kassor. Bland annat kan anställda lämna ut vinster åt varandra.
– Det förekommer också försök till bedrägerier från kunderna. Lyckas de så blir personalen ansvarig, säger Miriam Thörn.

Brister i kassan är ganska vanliga. Det kan vara från en tia till flera hundralappar. Pengar fattas framför allt på lördagarna, när det har varit mycket folk och stressigt.

Nyligen försvann en hel kassa med över 5 000 kronor. Det ställde saken på sin spets. Brynäs Bingo ansåg att personen som var ansvarig för den kassan skulle stå för förlusten. Arbetsgivaren skulle dra pengarna från den lön som betalas strax före julhelgen. Då skulle den anställde inte få mycket kvar till julmaten och julklappar. Arbetsgivaren erbjöd den anställde att ta ut sin semesterlön i förväg.

Facket anser att arbetsgivaren i stället borde polisanmäla stölden.
– Det slutade med att den anställde själv fick polisanmäla och kontakta sitt försäkringsbolag, säger Jörgen Olsson, som är ordförande i HRF:s sektion i Gävle och som har hållit i mötena med personalen på Brynäs Bingo.
Försäkringsbolaget svarade att det inte var den anställdes pengar utan arbetsgivarens pengar som var stulna, berättar Jörgen Olsson.
Det var alltså arbetsgivarens sak att lösa.

Birgitta Soldani är chef på Brynäs Bingo. Hon säger att hon blev förvånad när de anställda sa upp kvittningsrätten.
– Det är deras rättighet, konstaterar hon.
– Nu får vi inte dra detta från lönen utan komma överens med de anställda på annat sätt. Det här betyder inte att de anställda blir skuldfria gentemot företaget.
Ska ni se över era rutiner för kassahanteringen?
– Det vill jag inte svara på, men jag anser inte att vi behöver se över våra rutiner.

Lena Arléus är vikarierande ombudsman på HRF i Gävle. Hon anser att reglerna på bingohallarna är konstiga.
– Det som fattas i kassan dras på lönen utan utredning. Det är orimligt, säger Lena Arléus.
– Det skulle inte gå på andra arbetsplatser.
Inom facket är man även kritisk till att systemet inbjuder anställda till att »låna ur kassan«. Vissa anställda är nöjda med detta, men det kan skapa stora problem.
– Förskott på lön kan man komma överens om med sin arbetsgivare ändå, säger Lena Arléus. Det ska inte gå till så här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här