I den här tidningen berättar vi om en enkät, som HRF har skickat till alla sina skyddsombud. Men hoppsan, dom var visst inte så många. För tio år sedan fanns nästan tusen skyddsombud i Hotell- och restaurangfacket. Nu finns bara var fjärde kvar. Vart tog de andra vägen? Och varför väljs det så få nya skyddsombud?
Enligt lagen ska skyddsombud finnas om arbetsplatsen har fem anställda eller mer. Det är arbetskamraterna som ska välja sitt ombud.
Varför gör man inte det i vår bransch? Det kan du som läser detta svara mycket bättre på än jag som skriver, så skriv gärna till tidningen.
Makt att göra arbetsplatsen bättre
Det är intressant att vara skyddsombud. Det handlar om den egna arbetsplatsen och att göra den bättre, att lyssna på arbetskompisar, fundera, föreslå. Skyddsombudet har också makt. Ett skyddsombud får enligt lagen stoppa ett farligt jobb på direkten. Fast oftast är det inte så dramatiskt. Lagstiftarna i riksdag och regering litar på de anställda och deras goda omdöme. Därför har de anställdas skyddsombud fått makt.
Varför tar de anställda i hotell och restauranger inte den makten?
En förklaring kan ligga i den långa lågkonjunkturen. Den som kritiserar arbetsmiljön kan lätt råka i onåd hos chefen.
En annan förklaring är att så många har tillfälliga jobb. En extraanställd väljs kanske inte till platsombud eller skyddsombud.
Men alla chefer är inte omöjliga, så arbetsgivaren kan inte vara enda skälet till att skyddsombuden försvinner. Det handlar också om fackets eget sätt att jobba, och det kan facket lyckligtvis göra något åt.
Var tredje medlem i HRF kan tänka sig att ta ett fackligt förtroendeuppdrag, men bara var tjugonde har verkligen gjort det. Det visade LO:s stora undersökning ?Röster om facket och jobbet? för några år sedan.
HRF är det fackförbund där störst andel av medlemmarna är intresserade av att ta ett fackligt uppdrag.
Ett mycket positivt besked till organisationen. Men organisationen har inte lyckats omvandla intresset till handling.
Förtroendevalda försvinner
En förklaring kan vara att facket gör uppdragen för tunga. Organisationen vill att den nyvalde ska få utbildning för sitt uppdrag. Men den utbildning som erbjuds är så omfattande att den avskräcker de flesta. De som går de många kurserna försvinner snart från arbetsplatsen. Det fackliga uppdraget blir första steget på en ny yrkeskarriär.
Det är ett bra betyg för fackets utbildning. Mindre bra är om arbetsplatsen åter står utan förtroendeman.
På samma sätt som HRF hela tiden värvar medlemmar till andra fackförbund utbildar man förtroendemän som sedan försvinner till andra jobb. Kanske är det ofrånkomligt, med den höga personalomsättning som finns i branschen.
Men det måste finnas fackliga kurser för dem som trivs på sitt jobb och vill stanna där. Och fackliga uppdrag som går att kombinera med heltidsjobb.
I många år har HRF önskat sig fler förtroendemän. Medlemmarna vill gärna ta på sig uppdrag. Låt dem göra det.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.