Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Högsäsong för service

Fint väder och bra bemötande. Då blir de flesta resenärer nöjda. Men för god service krävs trygg och glad personal som stöttas av kunniga arbetskamrater.

Publicerad 9 juni 2015

Den blomstertid nu kommer, sjunger klara barnröster i denna skolavslutningarnas underbara tid. Och lilla Ida gör förstås så att blommorna blommar över hela landet. Den svenska sommaren är efterlängtad. För de flesta är den en period av återhämtning och nya upplevelser.
För besöksnäringen väntar inte semester utan tvärtom bråda dagar. Sommarserveringar slår upp portarna. Semesterfirare strömmar till campingar och hotell. Alla behöver de personal.

Till branschen kommer nu många med liten eller ingen erfarenhet av arbetslivet. Nyutexaminerade från hotell- och restaurangskolor, vanliga feriejobbande skolungdomar och personer som kommit hit från andra länder – alla åläggs den viktiga uppgiften att ge turister god service och ett minnesvärt positivt intryck av besöket.
– Det viktigaste är bemötandet. Det är det som gästen tar med sig hem, säger en lärare på restaurangutbildningen vid Ölands gymnasium i reportaget längre fram i tidningen.

Men ett bra bemötande kräver trygg och glad personal som stöttas av erfarna chefer och kunniga arbetskamrater. De som kan vara goda förebilder och som ser när något går snett.
Alldeles för många får dåliga minnen av sitt första jobb. Olivia, som vi berättar om i Hotellrevyns juninummer, tröttnade på kladdande och grova sexskämt. Hon anmälde arbetsgivaren som till slut insåg allvaret.

Om branschen ska kunna känna stolthet måste erfarna personer fungera som goda mentorer för alla som i sommar får sin första kontakt med arbetslivet. Så, kära läsare, ta väl hand om dina nya kollegor!
Glad sommar och tack för den här tiden!

AnnaBritts plus och minus

  • Kommunalarbetaren har fått ny form och fräscha färger. Visar stolt att den är en facklig tidning.
  • Osäkra villkor. Nästan varannan som jobbar inom hotell- och restaurangbranschen har en visstidsanställning.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här