Skulle en sjuksköterska välta ut kollegans bricka med operationsinstrument och skrika »jävla idiot«? Knappast.
Ibland undrar jag verkligen vad som rör sig i folks huvuden. Nyligen skrev kocken Isabella Morrone ett blogginlägg som blev en stor snackis.
Hon berättade om vilket helvete hon haft i restaurangbranschen. Om chefer som skickat snoppbilder, som kallat personalen för horor och som kastat en nygjord mise en place i väggen. Bara för att vara elaka och förstöra.
Vad är det för fel? Hur kan någon tycka att det är okej att bete sig så? Det är väl ingen som kan svara på det så här rakt av, och frågan är så klart mest retorisk.
Men jag blir så trött. Hur kan vi acceptera att det här bara fortsätter? För ingen kan ju säga att de inte känner till läget.
Jag funderar på hur det skulle se ut om man överförde Isabellas upplevelser till någon annan bransch eller ett annat yrke.
Skolan eller vården, till exempel. Tänk dig att sjuksköterskan saboterade det som kollegan förberett inför en operation – välte ut brickan med skalpell och klämmor, kallade läkaren för jävla idiot eller tvingade hen att titta på snoppbilder.
Det skulle antagligen inte någon acceptera.
Annas tre i topp
- Kamp! Vår krönikör Linn Söderström är en av kockarna som gör upp i Kockarnas kamp i TV4. Spännande att följa!
- Svamp! Jag blir som besatt den här tiden på året. Trattkantareller, trumpetsvamp och Karl Johan – ni är så efterlängtade!
- Kramp! På hösten får många lust att nystarta träningen. Resultat i mitt fall: Kramp i vaden efter spinningpassen …
Isabella Morrone drar själv slutsatsen att hon måste lämna branschen. Så sorgligt. Men all respekt för beslutet, och för hennes mod att berätta om sina upplevelser.
Kanske kan det bli ett steg mot en förändring. Det är många som reagerat på hennes inlägg och jag hoppas att det kan leda till något bra. Alla vi som inte tycker det är okej att våra kamrater blir utsatta, måste göra som Isabella. Vi kan välja bort just den arbetsgivaren eller välja att äta på en annan restaurang.
Det måste sluta löna sig att bete sig som skit.
Ja det här låter som om det är på hotell kedjan Scandic som den här kvinnan Isabella har jobbat för dom behandlar inte sin personal speciellt bra och det skapar ju ett visst arbetsklimat med en tuff och ganska så hård jargong då personalen oftast inte alltid är snälla med varandra!
Hej!
Tack för din kommentar!
Vilket ställe hon jobbat på har jag inte någon aning om, och det framgick inte heller av hennes text.
Jag är dock helt övertygad om att det kan se likadant ut hos många företag i branschen – det finns många exempel på arbetsgivare som beter sig illa mot sin personal. Förhoppningsvis kan det bli ändring om fler pratar öppet och diskuterar problemet.
Vänliga hälsningar,
Anna Hjorth, chefredaktör och ansvarig utgivare
Hej Anna!
Det håller jag med om då det är vanligt inom branschen men speciellt vanligt är det hos dom större kedjorna typ Scandic och liknande i alla fall i den stad jag bor i.
När det gäller mindre ställen så behöver dom vara lite mer försiktig med att behandla sin personal illa då dom inte är lika stora som dom större kedjorna.
Jag räknar inte in pizzerior som är rena familjeföretagen då det oftast varit lite vilda västern över många såna ställen men det snackas ju oftast mer på mindre orter ifall det är den lokala kvarterspuben som behandlar sin personal dåligt!
Hur som helst så är det inte okej att göra så varken som chef eller vanlig medarbetare.
Så det är viktigt att folk får reda på vilket ställe det är som behandlar sin personal dåligt så får dom en möjlighet att ta ställning ifall dom vill stödja ett sånt ställe eller inte men oftast så väljer folk bort såna ställen!