Branschen behöver ett hållbart arbetsliv
Hotellrevyns chefredaktör Linda Svensson. Foto: Annika af Klercker
Ledare OM HÅLLBARA VILLKOR

Branschen behöver ett hållbart arbetsliv

Att rekrytera kostar pengar. Lägg tusenlapparna på de anställda som redan finns i stället, så ökar chansen att de stannar på företaget.

Den senaste tiden har jag pratat med flera nya eller blivande serviceproffs. De är kloka, insatta och framför allt – de tar ingen skit.
De har alla pratat om en bransch som måste förändras. Det är ren överlevnad.

Om hotell- och restaurangnäringen ska fortsätta frodas måste villkoren bli bättre, man måste tänka hållbart. De jag pratat med har valt hotell och restaurang för att det är roligt.
Så roligt att de vill kunna jobba kvar tills arbetslivet har ett naturligt slut.

Men då måste arbetsgivarna bli bättre på scheman som gör det möjligt med både fritid och jobb.

Det måste bli ett slut på otrygga anställningar, låga löner och känslan av att vara utbytbar.

Det måste bli ett slut på otrygga anställningar, låga löner och känslan av att vara utbytbar. För så är inte fallet. Det står inte horder av kompetenta servitörer, kockar, receptionister eller hotell­städare med mössan i handen.

Det finns beräkningar på kostnaden för att nyanställa. Det beror förstås på vilken typ av tjänst, men även lågt räknat handlar det om flera tusen. Per tjänst.
Det är klart att det är bättre att försöka behålla de anställda man har, som kan jobbet och som kan hjälpa till att utveckla verksamheten.

Men det kommer inte gratis. Det bästa beviset på uppskattning är lön. Så lägg tusenlapparna det kostar att nyrekrytera på dem som redan presterar.

Det är en seg myt att unga gillar gig-jobb och »frihet«. Sann frihet kommer med ett tryggt jobb.
En vetskap om att man kan försörja sig inte bara en månad framåt. Ha möjlighet till egen bostad, våga bilda familj och sitta på första parkett och se barnen bli stora.