Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Arbetsmiljöverket testar ovanlig krogkampanj

I november ska Arbetsmiljöverket genomföra en stor informationskampanj riktad mot restaurangbranschen. Målet är att förbättra arbetsmiljön för anställda från andra länder.

Publicerad 26 oktober 2012

I mitten av november skickar Arbetsmiljöverket ut brev till cirka 14 000 restauranger och snabbmatsställen med så kallat etnisk inriktning.
I brevet ska arbetsgivare informeras om reglerna och sitt ansvar för arbetsmiljön. Företagarna får också hjälpmedel i form av checklistor, affischer med mera.
– Det finns kunskapsbrister bland restaurangägarna om vad som gäller, säger David Khabbazi, projektledare på Arbetsmiljöverket.

I storstadsområdena ska verket dessutom genomföra särskilt riktade inspektionsinsatser.
Anledningen till kampanjen är ett regeringsuppdrag, och att det flera gånger konstaterats att utländsk arbetskraft ofta jobbar i farliga miljöer.
– Många som jobbar temporärt i Sverige har inte samma kunskaper om sina rättigheter. Man vet inte att Arbetsmiljöverket finns, eller vad facket är, säger David Khabbazi.

Informationen är inte bara riktad mot arbetsgivarna utan också till för de anställda. Här prövar Arbetsmiljöverket också andra vägar.
Det kan vara annonser på utländska webbsidor, kontakt med tidningar och svenska ambassader utomlands.
Det är första gången Arbetsmiljöverket gör en så riktad satsning inom restaurangbranschen.
– Det är ett pilotprojekt och en unik kampanj, bland annat eftersom det är en komplex målgrupp, med olika språk och olika arbetsförhållanden, fortsätter Khabbazi.

En stor del av arbetstagarna har kommit hit inom ramen för EU:s fria rörlighet. Det är mycket svårt att veta exakt antal, men enligt flera uppskattningar kan det röra sig om 30 000 – 40 000 personer i samtliga branscher.
En annan grupp är arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Det kan röra sig om cirka 5000 personer inom restaurangbranschen, enligt Arbetsmiljöverkets bedömning. I en rapport tidigare i år belyste HRF deras ofta usla arbetsförhållanden. Facket har sedan länge kritiserat att reglerna ger arbetsgivaren stor makt över de anställda.

Den 19 november går startskottet för satsningen. Hemsidan Safe At Work blir då en viktig informationskälla. Där ska både arbetsgivare och arbetstagare kunna ta del av information på 13 olika språk.
Arbetstagare ska även kunna rapportera brister anonymt.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här