Nyheter

Ännu en stämning mot Gävlekafé

Hotell- och restaurangfacket stämmer ännu en gång Coffee Shop Nian i Gävle i Arbetsdomstolen. Denna gång rör det kameraövervakning och en medlem som fått för lite lön.

Publicerad 16 februari 2016
Ännu en stämning mot Gävlekafé
Coffee Shop Nian och HRF har mötts i Arbetsdomstolen. Foto: Pernilla Wahlman

I höstas dömde Arbetsdomstolen Coffee Shop Nian i Gävle att betala drygt 400 000 kronor i till en före detta anställd HRF-medlem. Då gällde det ogiltig uppsägning och utebliven lön. Nu stämmer förbundet återigen kafét i Arbetsdomstolen. Den här gången handlar det om en annan anställd som inte fått rätt lön, sjuk- och semesterersättning.
– Vi menar att man inte har gjort kollektivavtalsmässiga höjningar av lön och ob-ersättning. Man har också gjort felaktiga avdrag för karensdagar när medlemmen har varit sjuk och hon har inte heller fått ut sin semesterersättning när hon slutade, säger Ulrika Edebrink på LO-TCO Rättsskydd.

Förbundet kräver att arbetsgivaren ska betala kvinnan 135 000 kronor i skadestånd samt utebliven lön och ersättning, plus ränta.

Hotell- och restaurangfacket stämmer även kaféts ägare för brott mot mbl efter att de anställda kameraövervakats utan fackets vetskap.
– Bolaget har inte förhandlat med facket innan man satt upp kameror. Det menar vi att man borde man ha gjort, säger Ulrika Edebrink.

För detta kräver HRF 100 000 kronor i skadestånd.

Domen som meddelades i höstas var en så kallad tredskodom, eftersom arbetsgivaren inte svarade i tid. Den överklagades senare, och ärendet ska upp i Arbetsdomstolen igen i slutet av april. De olika stämningarna mot kafét kommer inte att hanteras tillsammans, utan var för sig.

Nyheter sommarjobb

Unga luras på arbetstimmar

Solskensavtal, uppsägningar och lön. Det är vad unga sommarjobbare har frågor om, enligt Fackets hjälptelefon.

Publicerad 8 augusti 2018 Kommentera
Unga luras på arbetstimmar
Många sommarjobbare får ändringar i schemat beroende på kundtillströmningen, berättar Ola Palmgren. Foto: Maria Groth/Mostphotos, Privat

De flesta som ringer till LO:s hjälptelefon jobbar inom restaurang- och kaféverksamhet, som har många säsongsanställda. Frågor om arbetstid är absolut vanligast.
– Det är jättemånga som hör av sig som har fått ett schema men som får besked att de kan gå hem, jobba kortare dagar eller inte behöver komma in på schemalagd tid, för att det inte finns så mycket att göra, säger Ola Palmgren på Fackets hjälptelefon.

Tyvärr har vi haft en hel del som ringer och gråter.

Han menar att det är en typ av solskensavtal, som inte har så mycket att göra med vädret, utan snarare med kundtillströmningen.
Många hör också av sig och undrar över hur snabbt de kan komma ifrån en arbetsplats de inte trivs på.
– Tyvärr har vi haft en hel del som ringer och gråter och undrar vad de ska göra, om de kan sjukskriva sig under uppsägningstiden.

Det här gäller

  • Om du har fått ett schema har du rätt att jobba de timmar som angetts. En schemaändring ska göras minst två veckor i förväg. Informera din chef om att du tänker jobba enligt schemat.
  • Om du vill säga upp dig har du i regel alltid en uppsägningstid. Det ska stå i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal hur lång den är.

Gemensamt för sommarjobbarna som ringer hjälptelefonen är att de ofta saknar anställningsbevis, eller har bristfälliga sådana.
– Det är ett problem att så många inte är med i facket. Det gör det svårt för oss att hjälpa dem på något annat sätt än att tala om vad som gäller. Många unga är förundrade över att det inte finns en myndighet eller liknande som ser till att arbetsgivare sköter sig.

I den bästa av världar hör de unga av sig innan de skriver på ett anställningskontrakt, för att försäkra sig om att det man undertecknar är schyst. Men de som gör det är lätträknade.
– Vi har haft ett sådant samtal på hela sommaren, säger Ola Palmgren, som betonar att de flesta arbetsgivare trots allt är schysta.

Nyheter KONKURS

Allt fler konkurser i branschen

Konkurserna ökade kraftigt under juli. Hotell- och restaurang är en av de mest drabbade branscherna, med 55 procent fler konkurser jämfört med samma månad förra året.

Publicerad 6 augusti 2018 Kommentera
Allt fler konkurser i branschen
Konkurserna ökar men det går ändå bra för branschen. Foto: Colourbox

Antalet konkurser inom hotell- och restaurangbranschen ökade drastiskt under juli, visar ny statistik från kreditupplysningsföretaget UC. I år gick 34 företag omkull, att jämföra med 22 under juli 2017. Detta innebär en ökning med 55 procent. Hittills under året har konkurserna inom branschen ökat med 17 procent.

Totalt sett ökade konkurserna med 41 procent jämfört med juli förra året. Det är den största ökningen som UC mätt under flera år. Andra särskilt drabbade branscher är bland andra byggindustrin och detaljhandeln.

UC tror att den negativa trenden inom hotell- och restaurang kommer att fortsätta ett tag, men menar att det inte måste ses som att konjunkturen vänder ned.

Per Persson, avtalssekreterare HRF. Foto: Anna-Karin Nilsson

Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket, påpekar att branschen aldrig har gått bättre än vad den gör nu.
– Ökningen av konkurser under juli är stor i procent men det rör sig inte om så många företag. Det finns alltid företagare som inte är kunniga eller som har fel läge för sin verksamhet. Då är det sunt att de inte fortsätter.

I vissa fall kan det också röra sig om bolag som i praktiken har liten eller ingen verksamhet, tror Per Persson.
– Det finns de som flyttar över sina tillgångar till ett nytt bolag och försätter det gamla som har skulder i konkurs.

Nyheter arbetsrätt

Provanställning avbröts efter vab

En HRF-medlem i Varberg var provanställd på en snabbmatsrestaurang. Hon behövde vabba ett par dagar, och då ska arbetsgivaren ha avbrutit hennes anställning. Brott mot föräldraledighetslagen anser facket och stämmer i Arbetsdomstolen.

Publicerad 12 juli 2018
Provanställning avbröts efter vab
Arbetsdomstolen får avgöra om arbetsgivaren brutit mot föräldraledighetslagen. Foto: Sofia Andersson

I februari började HRF-medlemmen sin provanställning på restaurangen. Hon var ensamstående förälder och hade fått ett schema som var anpassat till situationen. Kvällspassen var inlagda enbart de veckor som hon inte hade barnet.

Efter en vecka blev barnet sjukt. Den anställda meddelade att hon var tvungen att vabba dagen efter, en måndag. Under måndagen skickade hon ett sms om att hon måste vara hemma en dag till.

Då ringde chefen upp. Han ska enligt stämningsansökan ha sagt att det inte fungerade att ha en anställd som har barn, och att hon inte behövde komma tillbaka till arbetet. Kvinnan kontaktade Hotell- och restaurangfacket samma dag.

Arbetsgivaren ska sedan ha skickat sms om att kvinnan kunde få fortsätta arbeta, om hon jobbade till kl. 20 eller kl. 21 samtliga veckodagar.
Detta satte kvinnan i ”en för henne omöjlig situation, som är att jämställa med att [företaget] har avbrutit provanställningen” enligt stämningsansökan.

Förhandlingar med Hotell- och restaurangfacket ledde inte till någon lösning, och ärendet lämnades över till LO-TCO Rättsskydd. I stämningsansökan skriver de att arbetsgivaren har missgynnat den anställda av skäl som har samband med föräldraledighet.
Rättsskyddet kräver att arbetsgivaren betalar 100 000 kronor i skadestånd till kvinnan.

Arbetsgivare har rätt att avsluta en provanställning utan att ange skäl. Men det finns andra regler som måste följas. Om en provanställning avbryts av skäl som har samband med någon diskrimineringsgrund eller på grund av föräldraledighet kan det vara ett brott mot diskrimineringslagen eller föräldraledighetslagen.

 

 

Fråga om jobbet.
137
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här