Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sparkat kafébiträde kan få 400 000

Coffee Shop Nian i Gävle har dömts att betala drygt 400 000 till ett kafébiträde som avskedats på felaktiga grunder. Och nu stämmer facket kaféet igen.

Publicerad 5 november 2015

Det var i mars förra året som Nathalie såg en annons att Coffee Shop Nian sökte kafébiträden. Hon sökte och fick jobbet. De första två månaderna var praktik, som Arbetsförmedlingen betalade. Sedan skulle praktiken övergå till ett nystartsjobb, en subventionerad anställning där arbetsgivaren kan få upp till 13 825 kronor i månaden.
– Det var hela tiden trassel med lönen. Pengarna kom inte i tid och vi fick inga lönespecifikationer. Och jag fick aldrig skriva på något anställningsavtal, säger Nathalie, som inte vill gå ut med sitt efternamn av rädsla att inte få något nytt jobb.
Under sommaren 2014 satte arbetsgivaren upp kameror, för att kontrollera sina anställda. Nathalie och hennes kollegor kontaktade facket, och det visade sig att arbetsgivaren inte hade de tillstånd som krävs. Kaféägaren var tvungen att ta ned kamerorna igen.
Några månader senare, i oktober 2014, sades Nathalie utan förvarning upp från sin anställning. När halva uppsägningstiden gått avskedades hon.
– De sade att jag misskött mitt jobb och anklagade mig för stöld. Inget av det är sant. När jag började jobba i kaféet var det en tjej som precis fått sparken. De anklagade henne för samma sak. Men hon var inte med i facket, så hon fick bara gå.

Nathalie vände sig till Hotell- och restaurangfacket och i juni i år skickades en stämningsansökan in till Arbetsdomstolen. Facket krävde att ägaren ska betala biträdets uteblivna lön och semesterersättning, samt skadestånd och rättegångskostnader. För Nathalie innebär det drygt 400 000 kronor. Dessutom 60 000 i skadestånd till HRF och 20 000 i rättegångskostnader.
Arbetsgivaren kom inte in med svar på stämningsansökan till Arbetsdomstolen inom föreskriven tid. Därför meddelar AD nu att ärendet avgörs i en så kallad tredskodom.
– Det blir mycket pengar när det är en tredskodom. Skälet är att det finns två felande handlingar, dels vid uppsägningen och dels ett avsked under uppsägningstiden. Den anställda har inte fått några skriftliga besked, arbetsgivaren har inte varslat varken henne eller förbundet, säger Ulrika Edebrink, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Arbetsgivaren har en månad på sig att reagera på domen, annars vinner den laga kraft.
Skadeståndskraven är relativt höga, och det finns skäl till det, menar Rättsskyddets jurist.
– Att bli av med sitt jobb är alltid en grov kränkning. Därför ska skadestånden ligga på en nivå, som är avskräckande för arbetsgivaren. Så att de sköter sig i fortsättningen, säger Ulrika Edebrink.

Nathalie var inte den enda som hade problem med sin arbetsgivare. Facket driver ytterligare ett ärende mot kaféet, som de skickade vidare till LO-TCO Rättsskydd i slutet av oktober.
– Det handlar om utebliven lön, felaktig lön och att den anställda inte fått någon semesterersättning. Dessutom tar vi upp frågan om kameraövervakningen, och hänvisar till brott mot MBL, säger Per Persson, ombudsman på HRF.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här