Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sparkat kafébiträde kan få 400 000

Coffee Shop Nian i Gävle har dömts att betala drygt 400 000 till ett kafébiträde som avskedats på felaktiga grunder. Och nu stämmer facket kaféet igen.

Publicerad 5 november 2015

Det var i mars förra året som Nathalie såg en annons att Coffee Shop Nian sökte kafébiträden. Hon sökte och fick jobbet. De första två månaderna var praktik, som Arbetsförmedlingen betalade. Sedan skulle praktiken övergå till ett nystartsjobb, en subventionerad anställning där arbetsgivaren kan få upp till 13 825 kronor i månaden.
– Det var hela tiden trassel med lönen. Pengarna kom inte i tid och vi fick inga lönespecifikationer. Och jag fick aldrig skriva på något anställningsavtal, säger Nathalie, som inte vill gå ut med sitt efternamn av rädsla att inte få något nytt jobb.
Under sommaren 2014 satte arbetsgivaren upp kameror, för att kontrollera sina anställda. Nathalie och hennes kollegor kontaktade facket, och det visade sig att arbetsgivaren inte hade de tillstånd som krävs. Kaféägaren var tvungen att ta ned kamerorna igen.
Några månader senare, i oktober 2014, sades Nathalie utan förvarning upp från sin anställning. När halva uppsägningstiden gått avskedades hon.
– De sade att jag misskött mitt jobb och anklagade mig för stöld. Inget av det är sant. När jag började jobba i kaféet var det en tjej som precis fått sparken. De anklagade henne för samma sak. Men hon var inte med i facket, så hon fick bara gå.

Nathalie vände sig till Hotell- och restaurangfacket och i juni i år skickades en stämningsansökan in till Arbetsdomstolen. Facket krävde att ägaren ska betala biträdets uteblivna lön och semesterersättning, samt skadestånd och rättegångskostnader. För Nathalie innebär det drygt 400 000 kronor. Dessutom 60 000 i skadestånd till HRF och 20 000 i rättegångskostnader.
Arbetsgivaren kom inte in med svar på stämningsansökan till Arbetsdomstolen inom föreskriven tid. Därför meddelar AD nu att ärendet avgörs i en så kallad tredskodom.
– Det blir mycket pengar när det är en tredskodom. Skälet är att det finns två felande handlingar, dels vid uppsägningen och dels ett avsked under uppsägningstiden. Den anställda har inte fått några skriftliga besked, arbetsgivaren har inte varslat varken henne eller förbundet, säger Ulrika Edebrink, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Arbetsgivaren har en månad på sig att reagera på domen, annars vinner den laga kraft.
Skadeståndskraven är relativt höga, och det finns skäl till det, menar Rättsskyddets jurist.
– Att bli av med sitt jobb är alltid en grov kränkning. Därför ska skadestånden ligga på en nivå, som är avskräckande för arbetsgivaren. Så att de sköter sig i fortsättningen, säger Ulrika Edebrink.

Nathalie var inte den enda som hade problem med sin arbetsgivare. Facket driver ytterligare ett ärende mot kaféet, som de skickade vidare till LO-TCO Rättsskydd i slutet av oktober.
– Det handlar om utebliven lön, felaktig lön och att den anställda inte fått någon semesterersättning. Dessutom tar vi upp frågan om kameraövervakningen, och hänvisar till brott mot MBL, säger Per Persson, ombudsman på HRF.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter KONKURS

Fler restauranger i konkurs

Antalet konkurser inom hotell- och restaurangbranschen ökade under 2019. Det visar Upplysningscentralens analys. Oseriösa bolag står fortfarande för en stor andel.

Publicerad 23 januari 2020 Kommentera
Fler restauranger i konkurs
Restauranger tappar i omsättning. Foto: Colourbox

Under 2019 gick 505 restauranger i konkurs, en ökning med sex procent jämfört med året innan. Ungefär 700 personer förlorade sina jobb i samband med detta.

Enligt Konjunkturinstitutet sjunker allmänhetens förtroende för Sveriges ekonomi. Det kan leda till att konsumtionen minskar, med fler konkurser som följd. Detta påverkar enligt Upplysningscentralen, UC, särskilt restaurangbranschen.

UC räknar med att tre procent av alla restaurang- och hotellbolag kommer att hamna på obestånd under 2020.
– Mindre och nystartade restauranger har länge haft det besvärligt med finansieringen. När banker inte lånar ut till dem söker de finansiering på annat håll, från nära och kära eller leverantörer, säger Richard Damberg på UC.

Minst vart fjärde av alla konkursade bolag i olika branscher bedöms vara oseriösa. Det finns tecken på att de lurar staten eller andra intressenter på pengar. Bilden bekräftas av de konkursförvaltare som UC talat med.

Totalt sett var det lika många företag som gick i konkurs förra året som 2018 och 2017.

Nyheter missförhållanden

”Inget lokalt problem vid Möllan”

Efter avslöjanden om slavarbete och utnyttjande på krogar runt Möllevången i Malmö agerar nu HRF i Skåne. Men problemet är inte specifikt för just det området, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Publicerad 17 januari 2020 Kommentera
”Inget lokalt problem vid Möllan”
Att anställda utnyttjas i restaurangbranschen är ett problem i hela landet, inte bara vid Möllan i Malmö, säger Johan Svensson på HRF i Skåne. Foto: Mostphotos
Johan Svensson. Foto: HRF

Det var tidningen Kvällsposten som först avslöjade att anställda arbetade under slavliknande förhållanden på krogar vid Möllevången i Malmö. I artiklar vittnar anställda om att de tvingats arbeta för småpengar, att en del har tvingats sova i lokalerna och att de som klagat hotats till tystnad. Enligt Kvällsposten har flera av de utpekade krogarna kollektivavtal Hotell- och restaurangfacket. Nu ska förbundets avdelning Syd utreda frågan.
– Vi vet ju inte mer än vad som står i de här artiklarna. Vi ska försöka reda ut vilka restauranger det handlar om och försöka identifiera om vi har medlemmar på de här arbetsplatserna, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Planen är att kontakta eventuella medlemmar för att höra hur deras arbetssituation ser ut, säger han.
– Och utifrån medlemmarnas uppgifter kan vi komma att vidta åtgärder.

Johan Svensson vill dock poängtera att han inte tror att problemet med anställda som utnyttjas är utmärkande för just Möllevången, eller för den delen Malmö.
– Det här är inte ett lokalt problem, men det är lätt att framställa det så. Att människor som kommer hit med arbetstillstånd utnyttjas är inte ovanligt i den här branschen.

Nyligen dömdes en krögare i Norrköping för det nya brottet människoexploatering, efter att ha tvingat ett par från Bangladesh att arbeta utan lön.

Nyheter forskning

Han forskar om specialkostens effekter

Gästernas ökade krav på specialkost skapar stora problem. Det visar den studie som Richard Tellström, docent i måltidskunskap, arbetar med. Målet är att hjälpa företagen att hantera problemet.

Publicerad 16 januari 2020 Kommentera
Han forskar om specialkostens effekter
Gästernas önskemål om specialkost gör arbetet tungrott för framför allt konferensanläggningar, menar Richard Tellström. Foto: Joaquin Corbalan/Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Glutenfritt, laktosfritt, lchf, veganskt, paleo. Andelen gäster med olika dieter och kosthållningar har ökat kraftigt de senaste åren. Det gör arbetet tungrott för branschens företag. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap vid Stockholms universitet.
– Det är svårt för företagen att leverera det man har tänkt sig, det tar längre tid och blir mer arbetskrävande. Om man inte sköter det här rätt så kan det bli ett hot mot företagets fortlevnad.

Richard Tellström arbetar just nu med en kartläggning av hur kravet på specialkost påverkar framför allt konferensanläggningar. Uppdraget kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att studien ska leda till ett förslag på vägledning åt branschens företag när det gäller specialkost.
– Det är tydligt att det hastar, det är bråttom. Problemet är ekonomiskt, personalmässigt och arbetsmässigt, säger Richard Tellström.

Det är framför allt den ideologiska specialkosten som ökar, berättar Richard Tellström. Hit hör egentligen alla kostavvikelser som inte är kopplade till medicinska tillstånd. Det kan handla om allt från vegetarianer och veganer till gäster som väljer bort till exempel mejeriprodukter eller kolhydrater.

Ökningen gäller hela restaurangbranschen, men studien har valt att fokusera på konferensanläggningar eftersom problemen är extra stora där, berättar Richard Tellström.
– Det handlar ofta om stora grupper där det bygger på att alla äter samma mat. Det finns ofta mindre personalstyrka än på à la carte-restauranger, så det märks mer när en person måste arbeta med specialkost. Dessutom är priset för konferensmat ofta lägre.

Problemen uppstår framför allt när önskemål om specialkost dyker upp sent, kanske till och med i serveringstillfället. Därför är det angeläget att få gästerna att meddela sådana önskemål så tidigt som möjligt, säger Richard Tellström och berättar om en konferensanläggning i Stockholm som börjat ta extra betalt för specialkost som meddelas sent.
– Det handlar inte om att ta betalt utan att få möjlighet att planera, säger han.

Ett annat problem är ekonomin. När anläggningarna lämnar offert på en konferens är det oftast en klumpsumma, utan att eventuella kostavvikelser är kända.
– Då kan hela vinsten som anläggningen planerar att göra gå förlorad, säger Richard Tellström.

Han räknar med att ha sitt förslag till policy klart senast i april. Richard Tellström vill dock poängtera att policyn måste vara utformad så att branschen fortfarande klarar sitt viktigaste uppdrag: att ge bra service till gästerna.
– Det är ju ingen ungdomsvårdsanstalt det här. Gästernas trivsel är oerhört viktig, branschens kärnvärden får inte riskeras.

Fråga om jobbet.
87
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här