Nyheter Forskning

Doft påverkar smak mer än vi tror

Hjärnan tolkar vissa dofter som smak. Det visar ny svensk studie.

Publicerad 25 september 2025
Doft påverkar smak mer än vi tror
Forskningen visar att doftaromer som förknippas med sötma eller sälta/umami aktiverade samma delar av hjärnans smakcentrum som de faktiska smakerna. Foto: Istockphoto

Hjärnan bearbetar signaler från smak och lukt tidigare än hittills känt. Det visar en studie från Karolinska institutet, nyligen publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Vid en smakupplevelse samverkar smak och lukt, genom så kallad retronasal lukt. Det innebär att dofter från maten går via munhålan till näsan. Detta sker innan informationen når de delar av hjärnan som styr känslor och beteenden.

Kan påverka kostvanor

– Det här visar att hjärnan inte bearbetar smak och doft separat, utan att den redan i smakcentrum skapar en gemensam representation av smakupplevelsen. Denna mekanism kan ha betydelse för hur våra smakpreferenser och kostvanor formas och påverkas, säger forskaren Janina Seubert vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet i ett uttalande.

I studien deltog 25 personer. Först fick de lära sig att känna igen sötma eller sälta/umami, genom kombinationer av smak och doft. Därefter testade man om deltagarna kunde identifiera samma mönster på endast på doften.

Lurar hjärnan

– Vi såg att hjärnans smakcentrum reagerar på smak-associerade aromer som om de vore riktiga smaker. Fynden ger en möjlig förklaring till varför vi ibland upplever smak från enbart doft, till exempel i smaksatt vatten, säger forskaren Putu Agus Khorisantono vid Karolinska institutet i ett uttalande och fortsätter:

– Det visar hur starkt dofter och smaker samverkar för att göra maten njutbar, vilket kan framkalla begär och uppmuntra till överätande av vissa livsmedel.

Kvinna doftar på kanelbullar i ett kafé.
Forskarna vill ta reda på om hjärnans smakcentrum får ett förändrat aktiveringsmönster när vi går från ostdiskens salta aromer till den söta doften av nybakade bullar på brödavdelningen. Foto: Istockphoto

Styr våra köp i affären

Planen är nu att undersöka om detta även gäller för dofter som kommer utifrån, så kallad ortonasal lukt.

– Vi vill ta reda på om aktiveringsmönstret i hjärnans smakcentrum förändras från salt till sött när vi går från ostdisken till de nybakade bullarna i mataffären. I så fall kan det ha mycket stor betydelse för vilka livsmedel vi väljer att konsumera, avslutar Putu Agus Khorisantono.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här