Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

19 kaffevagnsförare varslade

SJ har dålig ekonomi och kan inte bestämma sig för hur serveringen ombord på tågen ska skötas. Därför måste företaget »Café Hit & Dit« i Eskilstuna varsla 19 anställda. Personalen säljer kaffe, smörgåsar och godis från mobila vagnar på tågen mellan Stockholm och Eskilstuna.

Publicerad 3 september 2002

? Jag är varslad om uppsägningen, men har sagt upp mig själv. Jag har inte råd att bli arbetslös, säger Bente Börsum-Englund som är arbetsledare och platsombud för HRF på företaget.
? När varslet kom började jag leta direkt efter ett nytt jobb. Ett städföretag i Eskilstuna ringde mig och erbjöd mig jobb. Jag börjar den 1 oktober med samma lön men med bättre arbetstider, säger hon.
Bente berättar också att hittills har fyra personer har sagt upp sig. De ska plugga, resa eller har fått nya jobb.
Ombudsman Malin Larsson på Hotell- och restaurangfacket i Eskilstuna har haft förhandlingar och hon säger att arbetsgivaren har gjort rätt som varslat. Hon har även talat med dem att låta personalen gå om de får nya jobb.

Företaget har jobbat åt SJ i 10 år
Nuvarande avtalet med SJ löper ut i december, säger Christer Karlsson, en av ägarna till Café Hit & Dit. Eftersom vi har personal som varit anställda länge måste vi varsla om uppsägning tre månader i förväg. Nu har vi varslat samtliga anställda, 19 personer, fyra månader i förväg.
– Så är det att vara underentreprenör, säger han.
Företaget har funnits i tio år och har hittills fått ett nytt avtal med SJ varje år. Tidigare har man inte gått ut till personalen med varsel, utan väntat och det har ordnat sig. Cheferna vill ju att personalen ska trivas och stanna kvar. Men nu går det inte längre när vissa anställda har tre månaders uppsägningstid.
– Vi har redan förlorat personal.
Tidigare serverade Café Hit & Dit även på sträckan Västerås-Stockholm. Det avtalet löpte ut i sista juli och har inte förlängt av SJ. Här förlorade sju personer jobbet.
– Det är ingen hemlighet att SJ:s ekonomi är ansträngd just nu, säger Åke Nylander, marknadsansvarig på SJ.
? Vi har ökat antalet resenärer. Men kostnadsbilden ser inte lika positiv ut.
Åke Nylander säger att servering i någon form nog ska finnas kvar, men att SJ har inte bestämt sig ännu.
När ska ni bestämma er?
– Vet inte, men under hösten måste det bli. Ganska snart tror jag.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här