Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

19 kaffevagnsförare varslade

SJ har dålig ekonomi och kan inte bestämma sig för hur serveringen ombord på tågen ska skötas. Därför måste företaget »Café Hit & Dit« i Eskilstuna varsla 19 anställda. Personalen säljer kaffe, smörgåsar och godis från mobila vagnar på tågen mellan Stockholm och Eskilstuna.

Publicerad 3 september 2002

? Jag är varslad om uppsägningen, men har sagt upp mig själv. Jag har inte råd att bli arbetslös, säger Bente Börsum-Englund som är arbetsledare och platsombud för HRF på företaget.
? När varslet kom började jag leta direkt efter ett nytt jobb. Ett städföretag i Eskilstuna ringde mig och erbjöd mig jobb. Jag börjar den 1 oktober med samma lön men med bättre arbetstider, säger hon.
Bente berättar också att hittills har fyra personer har sagt upp sig. De ska plugga, resa eller har fått nya jobb.
Ombudsman Malin Larsson på Hotell- och restaurangfacket i Eskilstuna har haft förhandlingar och hon säger att arbetsgivaren har gjort rätt som varslat. Hon har även talat med dem att låta personalen gå om de får nya jobb.

Företaget har jobbat åt SJ i 10 år
Nuvarande avtalet med SJ löper ut i december, säger Christer Karlsson, en av ägarna till Café Hit & Dit. Eftersom vi har personal som varit anställda länge måste vi varsla om uppsägning tre månader i förväg. Nu har vi varslat samtliga anställda, 19 personer, fyra månader i förväg.
– Så är det att vara underentreprenör, säger han.
Företaget har funnits i tio år och har hittills fått ett nytt avtal med SJ varje år. Tidigare har man inte gått ut till personalen med varsel, utan väntat och det har ordnat sig. Cheferna vill ju att personalen ska trivas och stanna kvar. Men nu går det inte längre när vissa anställda har tre månaders uppsägningstid.
– Vi har redan förlorat personal.
Tidigare serverade Café Hit & Dit även på sträckan Västerås-Stockholm. Det avtalet löpte ut i sista juli och har inte förlängt av SJ. Här förlorade sju personer jobbet.
– Det är ingen hemlighet att SJ:s ekonomi är ansträngd just nu, säger Åke Nylander, marknadsansvarig på SJ.
? Vi har ökat antalet resenärer. Men kostnadsbilden ser inte lika positiv ut.
Åke Nylander säger att servering i någon form nog ska finnas kvar, men att SJ har inte bestämt sig ännu.
När ska ni bestämma er?
– Vet inte, men under hösten måste det bli. Ganska snart tror jag.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här