Inför årets säsong tog nöjeskoncernen Liseberg i Göteborg ett grepp på den digitala dricksen. Resultatet ledde till stort missnöje i vissa personalgrupper på Lisebergs restauranger.
I våras kontaktade missnöjda restauranganställda på Liseberg olika medier, bland annat oss på Hotellrevyn. Missnöjet gällde ett nytt system som Liseberg infört för att hantera den digitala dricksen. Bakgrunden var Skatteverkets ställningstagande.
– Vi hade inget val. Vi var tvungna att hantera dricksen och redovisa vem som har fått vad. Sedan kände vi att vi behövde ett enhetligt system om vi nu ska administrera de anställdas dricks som Skatteverket kräver, säger Thomas Sjöstrand, vice vd på Liseberg.
Två modeller togs fram: en där dricksfunktionen helt enkelt stängdes av på kortläsarna, och en där dricksen fördelades på all personal utifrån arbetade timmar. Ledningen förespråkade den senare.
– Det är mest fair. Dricksen beror på gästens upplevelse, och den är ju beroende av både köket, kyparen och disken, helheten, säger Thomas Sjöstrand.
En omröstning hölls, där alla anställda fick rösta. Delningsmodellen vann. Mot förslaget var framför allt serveringspersonal och resultatet fick en del att lämna företaget.
Om kockarna ska ha lika mycket som vi, så ska vi också ha fasta anställningar och höga löner Mia Ståhl, servitris
– Vi är cirka 15–20 servitriser som slutat. Om det nu ska vara så lika när det gäller dricks, så bör det väl vara det på andra områden också? Om kockarna ska ha lika mycket som vi, så ska vi också ha fasta anställningar och höga löner, säger servitrisen Mia Ståhl, som valt att sluta.
Hon säger att det nya systemet ledde till osämja bland personalen.
– Kockarna stod i köket och sjöng »segern är vår«. Det blev en ohållbar situation.
Fördelningssystem
- Metod: All dricks fördelas på alla anställda, utifrån arbetade timmar. Betalas ut ihop med lönen.
- Hur går det? Ilska i vissa grupper när systemet skulle införas, osämja på en del arbetsplatser. En del anställda slutade. Andra är glada.
Thomas Sjöstrand har förståelse för att de som varit vana vid att behålla sin dricks själva inte är nöjda.
– Det har varit lite motsättning i grupperna på en del ställen. Men det blir bättre och bättre.
Han tycker att dricksens framtid bör diskuteras.
– En väg att gå är kanske att det blir dricksfritt helt och hållet i framtiden. Det är en diskussionsfråga för respektive arbetsplats, sedan får Visita och HRF titta på system för kompetensförsörjningen i framtiden.