Nyheter förbundet

»Vi behöver vara många för att vara starka«

– Det ska bli väldigt spännande att få sätta tänderna i en rad frågor som jag är intresserad av, säger Malin Ackholt. Sedan ett par månader tillbaka är hon Hotell- och restaurangfackets nya förbundsordförande.

Publicerad 25 augusti 2016
»Vi behöver vara många för att vara starka«
Malin Ackholt blev ny förbundsordförande i juni. Foto: Annika af Klercker

Therese Guovelin var HRF:s förbundsordförande fram till i juni, då hon lämnade posten för att bli förste vice ordförande i LO. Malin Ackholt utsågs till ny ordförande av HRF:s förbundsstyrelse. Hon är ny som ordförande, men har lång facklig erfarenhet. De senaste elva åren har hon suttit i förbundets högsta ledning, bland annat som avtalssekreterare.
– Det ska bli väldigt spännande att få sätta tänderna i en rad frågor som jag är intresserad av, men inte haft tid med. De senaste åren har det blivit mycket förhandlingar.

Hur märker medlemmarna att de har en ny ordförande?
– Jag är inte helt säker på att de kommer att märka det. Vi har en utstakad väg framåt i förbundet, framförallt genom olika kongressbeslut. Men det är förstås alltid viktigt att ta plats i debatten om våra medlemmars villkor.

Hur ofta träffar du vanliga medlemmar?
– För sällan i deras vardag. Det vill jag göra mer i min nya roll. Men det är också viktigt att lyssna på dem som ofta träffar medlemmarna – förtroendevalda, ombudsmän och assistenter.

Malin Ackholt.
Malin Ackholt. Foto: Annika af Klercker

Är det någon skillnad på att väljas av en kongress eller att bli utsedd som du blivit?
– Tidsperspektivet! Den som nomineras och väljs har tid att förbereda sig, det har inte jag hunnit nu. Förbundsstyrelsen har hanterat det här som den ska, men det optimala för en ledning är att bli vald på en kongress.

Vilken skillnad blir det för dig personligen?
– Som förbundsordförande är jag ytterst ansvarig för organisationen. Det är skillnad, även om jag har suttit i ledningen tidigare. I vardagen kommer jag att jobba med andra frågor och ha lite större handlingsutrymme.

Kommer du att vara mer påpassad?
– Ja, det tror jag. Och det ska förtroendevalda ledare vara, det är jättebra. Jag är övertygad om att det hjälper fackliga ledare att hålla kompassen rätt.

Du bor i en lägenhet som ägs av Kommunal. Hur ser du på det i din nya roll?
– Jag avser inte att flytta. Jag har varit helt öppen med den frågan.

Om Malin Ackholt

  • Ålder: 44 år.
  • Bakgrund: Utbildad kock. Medlem i Hotell- och restaurangfacket sedan 1989. Första förtroendeuppdraget 1993. Anställd på HRF sedan 1998.
  • Privat: Ensamstående. Har mamma och syskon i Skåne och Danmark. Tycker om att laga mat, cykla och segla.

Du har varit aktiv i HRF sedan 1993 – vad driver dig?
– Att veta att det vi gör faktiskt hjälper medlemmar att få en tryggare vardag. Att de vet att de kan betala hyran och har rätt till ledighet. Att de inte behöver oroa sig för sina pensioner i framtiden.

Vilka är de viktigaste fackliga frågorna i dag?
– Om man bortser från villkorsfrågorna så handlar det om det fackliga inflytandet. Alla områden där man kan göra förbättringar i vardagen på jobbet. För Hotell- och restaurangfacket som organisation är det frågan om hur vi ska rekrytera så att vi blir 60 000 medlemmar år 2024. Det är ett ambitiöst mål och ett gigantiskt arbete. Som facklig organisation behöver vi vara många för att vara starka gentemot arbetsgivare och myndigheter.

Nyheter UTBILDNING

De kan vara framtidens kockar

På 12 veckor har 18 kvinnor utbildats till kockassistenter. Flera har redan fått jobb, andra har goda möjligheter.

Publicerad 27 maj 2019 Kommentera
De kan vara framtidens kockar
Magreth Mmaré och Hala, som bara vill använda sitt förnamn, har precis avslutat utbildningen till kockassistent. Foto: Anna-Karin Nilsson

Arbetslösheten bland utlandsfödda kvinnor ligger på runt 30 procent. Samtidigt är arbetskraftsbristen stor i restaurangköken. Därför har Restaurangakademien och Arbetsförmedlingen Jobbtorg unga Globen i Stockholm samarbetat i ett projekt som man hoppas ska ge kockar avlastning och kvinnor en chans att få jobb och ett nytt yrke.

– Egentligen skulle jag vilja ha en kockutbildning, för det är där bristen på folk är som störst. Men en utbildning på tolv veckor är lagom, och

Hanna Halpern, vd Restaurangakademien

när de här kockassistenterna kommer ut kan de jobba sig upp och validera sig. Så småningom kan de arbeta som kockar, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien.

En av dem som nu tar examen är Magreth Mmaré.

– Ett studieintyg är en nyckel för att få jobb på svensk arbetsmarknad. Utländsk erfarenhet räknas inte. Jag har jobbat på hotell och inom service i mitt hemland Tanzania, den här utbildningen ger mig en bättre chans att få jobb i Sverige.

Hala, som bara vill använda sitt förnamn, håller med.

– Alla här har samma dröm. Vi har lärt oss mycket, även utanför köket. Man blir mer självständig. Det handlar inte bara om pengar, men man blir mer självständig som person.

Hala och Magreth gjorde sin fem veckor långa praktik på samma arbetsplats, ett hotell. De bedömer att de har goda chanser till fortsatt jobb där.

– De har sagt att vi kan få jobb där. Det är kanske 70 procent chans, säger Magreth.

Josefin Axell och Vilda Andrée från Jobbtorget unga Globen i Stockholm har hittat deltagarna till utbildningen. De har jobbat uppsökande genom att kontakta till exempel medborgarkontor, öppna förskolor och organisationer riktade till kvinnor.
Målet var att hitta 20-25 kvinnor över 18 år.

– Vi är vana vid att ungefär en tredjedel väljer att avsluta insatser i förtid. Nu började 21 personer och 18 genomförde hela utbildningen, så det är ett fantastiskt resultat, säger Vilda Andrée.

Finansieringen kommer från Tillväxtverket, och täcker ytterligare tre utbildningsomgångar.

– Det här är ett test på två år, men jag hoppas att det blir permanent, säger Hanna Halpern.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här