Nyheter hotellstäd

USA-fack tar kampen mot ”grön städning”

Världens största hotellkedja, Marriott, uppmanar gäster att av miljöskäl avstå städning. Ett oärligt och skadligt sätt att tjäna pengar på redan utsatta anställda, menar det amerikanska facket Unite Here som nu kampanjar för att få gäster att välja städning.

Publicerad 13 november 2019
USA-fack tar kampen mot ”grön städning”
I oktober var Marianne Sundelius från Scandics fackliga samråd och Emil Bäckström, ombudsman på HRF, inbjudna att träffa amerikanska städerskor som deltar i kampanjen som Unite Here driver. Foto: Unite Here
Larrilou Carumba. Foto: Unite Here

– När gäster väljer bort städning får vi färre timmar och lägre lön. Jag är ensamstående med tre barn och får kämpa för att sätta mat på bordet.
Det säger Larrilou Carumba, städerska på Marriott Marquis i San Francisco. Sedan flera år arbetar hennes hotell med Marriott-kedjans ”Green choice”-koncept, där gäster uppmanas att av miljöskäl avstå städning när de bor mer än en natt. Konsekvenserna är förödande för städpersonalen, berättar Larrilou Carumba.
– När vi väl får städa är rummen väldigt smutsiga, städningen blir tyngre. Men vi får inte mer tid att städa. Det skadar oss. Dessutom använder vi mer kemikalier och vatten.

Larrilou Carumba deltar nu i en kampanj som det nordamerikanska facket Unite Here driver. Den går ut på att uppmärksamma konferens- och hotellbokare på effekterna av Marriotts ”Green choice”-program, berättar Ted Waechter, talesperson för Unite Here.
– Vi förklarar hur det skadar personalen och ber dem att inte välja bort städning. Många känner sig lurade av att det inte hjälper miljön, utan bara sparar pengar åt företaget.

Fackets kampanj stöds av flera ledande miljögrupper i USA. De menar att Marriotts program står i vägen för verkliga miljöinsatser, berättar Ted Waechter.
– Det handlar om greenwashing och skadar förtroendet för riktiga hållbarhetsinitiativ. Marriott har möjlighet att verkligen göra skillnad för miljön. Många av deras hotell återvinner inte ens.

Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

I Sverige har bland annat Scandic-kedjan och delar av Choice-kedjan infört liknande koncept. I oktober var Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic, inbjuden till ett möte med Unite Here i Baltimore.
– Jag berättade om Ecostay och hur vi jobbar fackligt inom Scandic. Det är väldigt annorlunda mot hur de arbetar i USA, säger Marianne Sundelius.
Att höra de amerikanska städerskornas berättelser var oerhört gripande, säger hon.
– När gästerna väljer bort städning där förlorar personalen tiden och dricksen för det rummet. Det är många som har svårt att klara sig.

Fakta: Unite Here

Fackförbundet Unite Here organiserar bland annat anställda på hotell, restauranger, kasinon, flygplatser och inom tillverkningsindustrin i USA och Kanada. Mer att läsa om hotellstädningskampanjen finns här.

Även i Sverige vittnar städpersonal om att hotellkedjornas neddragna städning på vissa håll fått negativa konsekvenser. Det handlar framför allt om ökad stress och tyngre arbete. Marianne Sundelius tycker att det nordamerikanska fackets idé, att uppmärksamma gäster på problemen, är intressant även för Hotell- och restaurangfacket.
– Om förbundet skulle kunna gå ut och informera till exempel de andra LO-förbunden om vad som händer när de väljer bort städning, det skulle kunna vara något.

Ted Waechter på Unite Here säger att det är viktigt att facken arbetar med frågan, annars riskerar det att sprida sig i branschen.
– Vi måste stoppa det här innan städning hamnar på tillvalslistan.

Nyheter missförhållanden

”Inget lokalt problem vid Möllan”

Efter avslöjanden om slavarbete och utnyttjande på krogar runt Möllevången i Malmö agerar nu HRF i Skåne. Men problemet är inte specifikt för just det området, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Publicerad 17 januari 2020 Kommentera
”Inget lokalt problem vid Möllan”
Att anställda utnyttjas i restaurangbranschen är ett problem i hela landet, inte bara vid Möllan i Malmö, säger Johan Svensson på HRF i Skåne. Foto: Mostphotos
Johan Svensson. Foto: HRF

Det var tidningen Kvällsposten som först avslöjade att anställda arbetade under slavliknande förhållanden på krogar vid Möllevången i Malmö. I artiklar vittnar anställda om att de tvingats arbeta för småpengar, att en del har tvingats sova i lokalerna och att de som klagat hotats till tystnad. Enligt Kvällsposten har flera av de utpekade krogarna kollektivavtal Hotell- och restaurangfacket. Nu ska förbundets avdelning Syd utreda frågan.
– Vi vet ju inte mer än vad som står i de här artiklarna. Vi ska försöka reda ut vilka restauranger det handlar om och försöka identifiera om vi har medlemmar på de här arbetsplatserna, säger Johan Svensson, chef för avdelningen.

Planen är att kontakta eventuella medlemmar för att höra hur deras arbetssituation ser ut, säger han.
– Och utifrån medlemmarnas uppgifter kan vi komma att vidta åtgärder.

Johan Svensson vill dock poängtera att han inte tror att problemet med anställda som utnyttjas är utmärkande för just Möllevången, eller för den delen Malmö.
– Det här är inte ett lokalt problem, men det är lätt att framställa det så. Att människor som kommer hit med arbetstillstånd utnyttjas är inte ovanligt i den här branschen.

Nyligen dömdes en krögare i Norrköping för det nya brottet människoexploatering, efter att ha tvingat ett par från Bangladesh att arbeta utan lön.

Nyheter forskning

Han forskar om specialkostens effekter

Gästernas ökade krav på specialkost skapar stora problem. Det visar den studie som Richard Tellström, docent i måltidskunskap, arbetar med. Målet är att hjälpa företagen att hantera problemet.

Publicerad 16 januari 2020 Kommentera
Han forskar om specialkostens effekter
Gästernas önskemål om specialkost gör arbetet tungrott för framför allt konferensanläggningar, menar Richard Tellström. Foto: Joaquin Corbalan/Colourbox
Richard Tellström. Foto: Thomas Szendrö

Glutenfritt, laktosfritt, lchf, veganskt, paleo. Andelen gäster med olika dieter och kosthållningar har ökat kraftigt de senaste åren. Det gör arbetet tungrott för branschens företag. Det säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap vid Stockholms universitet.
– Det är svårt för företagen att leverera det man har tänkt sig, det tar längre tid och blir mer arbetskrävande. Om man inte sköter det här rätt så kan det bli ett hot mot företagets fortlevnad.

Richard Tellström arbetar just nu med en kartläggning av hur kravet på specialkost påverkar framför allt konferensanläggningar. Uppdraget kommer från BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, där HRF är en av parterna. Tanken är att studien ska leda till ett förslag på vägledning åt branschens företag när det gäller specialkost.
– Det är tydligt att det hastar, det är bråttom. Problemet är ekonomiskt, personalmässigt och arbetsmässigt, säger Richard Tellström.

Det är framför allt den ideologiska specialkosten som ökar, berättar Richard Tellström. Hit hör egentligen alla kostavvikelser som inte är kopplade till medicinska tillstånd. Det kan handla om allt från vegetarianer och veganer till gäster som väljer bort till exempel mejeriprodukter eller kolhydrater.

Ökningen gäller hela restaurangbranschen, men studien har valt att fokusera på konferensanläggningar eftersom problemen är extra stora där, berättar Richard Tellström.
– Det handlar ofta om stora grupper där det bygger på att alla äter samma mat. Det finns ofta mindre personalstyrka än på à la carte-restauranger, så det märks mer när en person måste arbeta med specialkost. Dessutom är priset för konferensmat ofta lägre.

Problemen uppstår framför allt när önskemål om specialkost dyker upp sent, kanske till och med i serveringstillfället. Därför är det angeläget att få gästerna att meddela sådana önskemål så tidigt som möjligt, säger Richard Tellström och berättar om en konferensanläggning i Stockholm som börjat ta extra betalt för specialkost som meddelas sent.
– Det handlar inte om att ta betalt utan att få möjlighet att planera, säger han.

Ett annat problem är ekonomin. När anläggningarna lämnar offert på en konferens är det oftast en klumpsumma, utan att eventuella kostavvikelser är kända.
– Då kan hela vinsten som anläggningen planerar att göra gå förlorad, säger Richard Tellström.

Han räknar med att ha sitt förslag till policy klart senast i april. Richard Tellström vill dock poängtera att policyn måste vara utformad så att branschen fortfarande klarar sitt viktigaste uppdrag: att ge bra service till gästerna.
– Det är ju ingen ungdomsvårdsanstalt det här. Gästernas trivsel är oerhört viktig, branschens kärnvärden får inte riskeras.

Nyheter studier

”Tydlig skillnad på svenska och utländska arbetare”

HRF:aren Roger Alis är nästan halvvägs genom utbildningen till ämneslärare i historia och samhällskunskap. Till sin B-uppsats i historia har han och en kursare tagit reda på hur Hotellrevyn och HRF bidrog till synen på invandrare under 1960-talet.

Publicerad 14 januari 2020 Kommentera
”Tydlig skillnad på svenska och utländska arbetare”
Roger Alis och studiekamraten Zaid Jamal har tittat på bilden av invandrare i Hotellrevyn under 1960-talet. Porträtt: Melker Dahlstrand

Hur valde ni ämnet?
– Vi skulle skriva något historiskt. Vi var intresserade av hur fackföreningsrörelsen förhållit sig till arbetskraftsinvandring historiskt. Jag har varit fackligt engagerad i HRF tidigare, och tyckte att det var intressant att skriva om min egen fackförening. Hotellrevyn var inte, som den är i dag, en självständig tidning på den tiden. De som skrev där var ofta representanter för facket så då kändes det naturligt att titta på den. Sedan var vi tvungna att smalna av frågeställningen, då blev det de här åren.

Hur gick ni till väga?
– Vi satt på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek i Flemingsberg och gick igenom alla nummer av Hotellrevyn mellan 1960 och 1967. Vi kollade allting som hade med arbetskraftsinvandring och beskrivningar av detta att göra. Sedan gick vi igenom det.

Vad kunde ni dra för slutsatser?
– Man gjorde en tydlig skillnad på svenska och utländska arbetare, det var tydligt att man talade i ett ”vi och dem” baserad på om man var född här eller inte. De sista åren så kunde vi dock se en förändring i hur ”vi:et” även kunde inkludera utlandsfödda arbetare, om än en villkorad inkludering som krävde ett fackligt medlemskap.

Fakta: Uppsatsen

B-uppsatsen är skriven av Roger Alis och Zaid Jamal vid Södertörns Högskola. Titeln är ”Villkorad inkludering? En kvalitativ studie om skapandet av ”vi och de andra” i Svensk Hotell-Revy mellan 1960-1967.” Den som är intresserad av att läsa uppsatsen kan höra av sig till lisa.castilla@hotellrevyn.se.

Var det något som förvånade er?
– Jag trodde att beskrivningarna av arbetskraftsinvandrare skulle vara värre än vad de var, om man tänker på hur det var i samhället då. Men det var ofta ganska tolerant skrivet. Man gav dem inte en massa egenskaper. Jag tycker också att skribenterna, framför allt mot slutet, var väldigt duktiga på att argumentera för sin sak. De var ganska bra på att förklara sin syn på varför arbetskraftinvandring var dåligt, att det inte handlade om rasism.

Väckte resultatet ytterligare frågor?
– Ja, det skulle vara intressant att titta mer på hur kritiken mot arbetarrörelsen såg ut. Då skulle man kanske vilja titta på LO:s tidningar eller lite bredare på något annat sätt.

Fråga om jobbet.
87
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här