Nyheter hotellstäd

USA-fack tar kampen mot ”grön städning”

Världens största hotellkedja, Marriott, uppmanar gäster att av miljöskäl avstå städning. Ett oärligt och skadligt sätt att tjäna pengar på redan utsatta anställda, menar det amerikanska facket Unite Here som nu kampanjar för att få gäster att välja städning.

Publicerad 13 november 2019
USA-fack tar kampen mot ”grön städning”
I oktober var Marianne Sundelius från Scandics fackliga samråd och Emil Bäckström, ombudsman på HRF, inbjudna att träffa amerikanska städerskor som deltar i kampanjen som Unite Here driver. Foto: Unite Here
Larrilou Carumba. Foto: Unite Here

– När gäster väljer bort städning får vi färre timmar och lägre lön. Jag är ensamstående med tre barn och får kämpa för att sätta mat på bordet.
Det säger Larrilou Carumba, städerska på Marriott Marquis i San Francisco. Sedan flera år arbetar hennes hotell med Marriott-kedjans ”Green choice”-koncept, där gäster uppmanas att av miljöskäl avstå städning när de bor mer än en natt. Konsekvenserna är förödande för städpersonalen, berättar Larrilou Carumba.
– När vi väl får städa är rummen väldigt smutsiga, städningen blir tyngre. Men vi får inte mer tid att städa. Det skadar oss. Dessutom använder vi mer kemikalier och vatten.

Larrilou Carumba deltar nu i en kampanj som det nordamerikanska facket Unite Here driver. Den går ut på att uppmärksamma konferens- och hotellbokare på effekterna av Marriotts ”Green choice”-program, berättar Ted Waechter, talesperson för Unite Here.
– Vi förklarar hur det skadar personalen och ber dem att inte välja bort städning. Många känner sig lurade av att det inte hjälper miljön, utan bara sparar pengar åt företaget.

Fackets kampanj stöds av flera ledande miljögrupper i USA. De menar att Marriotts program står i vägen för verkliga miljöinsatser, berättar Ted Waechter.
– Det handlar om greenwashing och skadar förtroendet för riktiga hållbarhetsinitiativ. Marriott har möjlighet att verkligen göra skillnad för miljön. Många av deras hotell återvinner inte ens.

Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

I Sverige har bland annat Scandic-kedjan och delar av Choice-kedjan infört liknande koncept. I oktober var Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic, inbjuden till ett möte med Unite Here i Baltimore.
– Jag berättade om Ecostay och hur vi jobbar fackligt inom Scandic. Det är väldigt annorlunda mot hur de arbetar i USA, säger Marianne Sundelius.
Att höra de amerikanska städerskornas berättelser var oerhört gripande, säger hon.
– När gästerna väljer bort städning där förlorar personalen tiden och dricksen för det rummet. Det är många som har svårt att klara sig.

Fakta: Unite Here

Fackförbundet Unite Here organiserar bland annat anställda på hotell, restauranger, kasinon, flygplatser och inom tillverkningsindustrin i USA och Kanada. Mer att läsa om hotellstädningskampanjen finns här.

Även i Sverige vittnar städpersonal om att hotellkedjornas neddragna städning på vissa håll fått negativa konsekvenser. Det handlar framför allt om ökad stress och tyngre arbete. Marianne Sundelius tycker att det nordamerikanska fackets idé, att uppmärksamma gäster på problemen, är intressant även för Hotell- och restaurangfacket.
– Om förbundet skulle kunna gå ut och informera till exempel de andra LO-förbunden om vad som händer när de väljer bort städning, det skulle kunna vara något.

Ted Waechter på Unite Here säger att det är viktigt att facken arbetar med frågan, annars riskerar det att sprida sig i branschen.
– Vi måste stoppa det här innan städning hamnar på tillvalslistan.

Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Nyheter FORSKNING

Så hanterar köksanställda ohövlighet

Det kan vara effektivt att säga ifrån ­– på rätt sätt. Ohövlighet riskerar nämligen att sprida sig på arbetsplatsen, visar en forskningsstudie där restauranganställda intervjuats.

Publicerad 8 april 2021 Kommentera
Så hanterar köksanställda ohövlighet
Forskare har undersökt hur köks- och restauranganställda hanterar ohövlighet på jobbet. Foto: Istockphoto

Vad gör du om någon är ohövlig mot dig eller någon annan på jobbet? Det ville Kristoffer Holm, forskare vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet, ta reda på.

Från en tidigare studie visste han att hård jargong var vanlig inom restaurang och kök. Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket och Kommunal fick hans forskargrupp tag på 12 personer, som djupintervjuades i smågrupper.
– Många exempel kom upp, från rena utskällningar och skämt som passerat gränsen till mer subtila fenomen som nedsättande kommentarer eller att folk inte hälsade.

Kristoffer Holm. Foto: Lunds universitet

Kockar upplevde att de fått sitt arbete ifrågasatt utan att det varit befogat. Chefer hade favoriserat och låtit vissa ta rast oftare än andra.

Ohövlighet hanterades på väldigt olika sätt, säger Kristoffer Holm.
– En vanlig respons var att konfrontera personen direkt. Antingen lite snyggt genom att ta personen åt sidan, eller genom att ryta ifrån och svara i samma ton. Andra försökte skämta bort det.

De som såg på kunde erbjuda stöd till den som utsatts, se till att personen var okej.
Drabbade sökte ofta själva stöd, genom att ringa en kompis eller prata med någon på arbetsplatsen.

En del peppade sig själva med det forskarna kallar ”positive self-talk”. Andra ignorerade det som hänt och försökte bara gå vidare.
– Vissa rationaliserade andras ohövliga beteende, ”jag förstod varför de gjorde så, det var för att jag skulle lära mig”. Det är ett sätt att tona ner allvaret för sig själv, säger Kristoffer Holm.
Några valde att rapportera till chef, skyddsombud eller fack.

Vad är ohövlighet?

Ohövlighet kan till exempel vara nedsättande kommentarer, fientligt kroppsspråk, att inte lyssna när någon pratar eller att inte hälsa. Det är vardagliga, negativa, lågintensiva beteenden som till skillnad från mobbning inte behöver vara systematiskt riktade mot en person.

En annan metod kan vara att börja delta i jargongen.
– Då slipper man kanske att själv utsättas, men någon annan drabbas i stället.

Forskarna har inte gjort någon analys av vilket bemötande som är bäst i längden.
– Konfrontation, att säga ifrån, tyckte vissa av de intervjuade hade bäst effekt för att stoppa beteendet. Men samtidigt kan det bidra till ett dåligt klimat och leda till att man hamnar i konflikt med andra.

Den som svarar med undvikande kan bli utsatt igen, och dessutom bidra till att jargongen vidmakthålls, säger Kristoffer Holm.
– Ignoreras beteendet blir det ingen motreaktion, utan det normaliseras.

Det bästa är troligen att göra ett försök med konstruktiv dialog, säger Kristoffer Holm.
– Man kan förmedla sin bild och försöka låta bli att anta att det ligger onda avsikter bakom beteendet. Men det kan vara svårt att göra i ett stressigt kök. Tidspress kan också vara en bidragande orsak till att beteendet uppstår till att börja med.

Intervjustudien med restauranganställda ingår i en avhandling där även ingenjörer och administratörer svarat på en enkät. Den visade att de som bevittnade otrevligt beteende själva började ta efter.

Tidigare studier har visat att de som utsätts för ohövligt beteende på jobbet påverkas mycket negativt. Det kan ha effekt på psykisk och fysisk hälsa. De utsatta kan också söka sig till andra arbetsplatser.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här