Det blev en lysande start på sommaren för svensk besöksnäring. Restaurangernas försäljning ökade, gästnätterna blev fler och konkurserna minskade i antal.

Det fortsätter att gå bra för restaurangerna. Försäljningsvolymen ökade med 2,9 procent under juni jämfört med samma månad förra året. Allra mest ökade försäljningen hos trafiknära restauranger och personalrestauranger. Lunch- och kvällsrestauranger, den största kategorin i branschen, har hittills i år ökat med 5,4 procent. Nöjesrestauranger och snabbmatsrestauranger har backat något. Detta enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån.
Även antalet gästnätter har ökat under årets första sex månader, visar siffror som SCB tagit fram för Tillväxtverket. Svenska besökares gästnätter ökade med tre procent till 18,5 miljoner nätter. De utländska gästnätterna ökade med fem procent, till 5,2 miljoner. Statistiken gäller hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter.
Från januari till juli i år minskade konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen med 15 procent. 199 företag gick omkull, jämfört med 233 under samma period förra året. Totalt sett ökade konkurserna i landet under juli med tre procent, enligt kreditupplysningsföretaget UC. Men för hela perioden januari till juli 2014 är utvecklingen positiv eftersom färre företag har gått i konkurs jämfört med året innan.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.