Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Trivsel i köket ger nöjda gäster

Stämningen bland de anställda påverkar gästernas upplevelse av restaurangbesöket. Den slutsatsen dras i en norsk forskningsstudie.

Publicerad 31 oktober 2012

Forskarna undersökte 70 restauranger. Genom intervjuer med personalen fick man en bild av hur det stod till i köken. Enligt studien är sambandet att där mobbning förekommer, minskar engagemanget och trivseln på arbetsplatsen. Risken för utbrändhet eller att vilja sluta ökar.
Man ställde också resultatet mot gästernas upplevelser:
– Gästerna fick värdera mat och kreativitet på restaurangerna, utan att veta någonting om vad vi fått reda på i vår undersökning. De restauranger som fick bäst resultat i utvärderingen hade också minst mobbning i köken, berättade mobbningsforskaren Ståle Einarsen på ett seminarium i oktober.

Enligt Einarsen finns en knepig kultur i restaurangbranschen. Ett hårt och aggressivt tonläge är vardagsmat. Ett exempel är Gordon Ramsay och andra tv-kockar som leder genom stress och press.
”En av våra slutsatser är att det finns en kultur att man ser aggressivitet och mobbning som en naturlig, rentav nödvändig, del av arbetsmiljön. Den inställningen behöver förändras”, skriver forskarna.

Ansvaret ligger i slutänden på arbetsgivarna, påpekar utredarna.
Dels har arbetsgivaren arbetsmiljöansvar enligt lag. En domderande chef kan också bidra till att skapa mobbningskulturer på arbetsplatsen. En chef som är ute i verksamheten och exempelvis klargör att hackordningar inte är okej, kan hindra att sådant beteende uppstår.
På arbetsmarknaden säger sig 8 – 9 procent vara mobbade och 100 – 300 självmord om året är relaterade till mobbning på jobbet, enligt en tidigare studie från Försäkringskassan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här