Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Tre ersätts för förhandlingsmissar

Tre medlemmar har fått ersättning av Hotell- och restaurangfacket eftersom förbundet inte hanterat deras ärenden korrekt.

Publicerad 25 november 2015
inlinebild
Malin Ackholt. Foto: Annika af Klercker

Några gånger per år betalar HRF ersättning till medlemmar för det som kallas rättsförlust. Det är när en medlem vänt sig till facket med ett ärende, men något blivit fel i handläggningen. Det kan vara ett missat datum, att ett ärende hamnat mellan stolarna eller något annat som gjort att medlemmen inte har företrätts på rätt sätt.

Hittills i år har tre medlemmar sökt och fått den här typen av ersättning. Som mest betalade facket ut drygt 13 000 kronor.
– Det är väldigt bra att medlemmarna vänder sig till förbundet och frågar ”Har det här blivit rätt?”, att de kan få en annan prövning, säger HRF:s avtalssekreterare Malin Ackholt.
– Det är också viktigt att förbundsstyrelsen fattar beslut både när medlemmen får rätt till ersättning för rättsförlust och när det inte är så. Ibland har vi gjort fel, ibland har medlemmen farit illa men det är inte fel i förbundets handläggning.

Om någon medlem anser att facket missat så är första steget att kontakta HRF:s lokala avdelning. Frågan utreds och förbundsstyrelsen fattar sedan beslutet.
– Det här rör knappt en handfull av de 3 500–5 000 lokala förhandlingar vi har per år. Vi försöker ha en säker och snabb hantering så processen inte drar ut på tiden ytterligare.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här