Nyheter efter plugget
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Servitrisen som vill stanna

"Det är ju det här jag är intresserad av". Servitrisen Emma Johansson har svårt att tänka sig jobb i någon annan bransch.

Publicerad 24 september 2013
Servitrisen som 
vill stanna
Serveringsyrket är rätt val för Emma Johansson. Foto: Brita Nordholm

Emma Johansson älskar sitt jobb på Storan, Stora Hotellets restaurang i Linköping, mest i serveringen men även i baren.
– Jag är så himla intresserad av mat och dryck i kombination. Jag gillar att prova mig fram och märka hur vinet eller ölet svarar på maten, och tvärtom. Man blir aldrig fullärd. Jag har turen att jobba med äldre, erfarna personer som jag får inspiration från.
Den här dagen jobbar hon från lunch till midnatt, med två lediga timmar på eftermiddagen. Hon kan se nackdelar med branschens arbetstider, med långa och sena pass. Men det är på kvällarna hon helst arbetar.
– Då är gästerna där för att få en upp­levelse. Det är det som driver mig att arbeta obekväma arbetstider.
Emma gick ut restaurang- och livsmedelsprogrammet på Dackeskolan 2012. Hon har tävlat i Yrkes-VM 2013, där hon kom åtta i restaurangservice. Det är först nu som hon möter arbetsvardagen på heltid.

Matsalsarbete som trancherande och flamberande är viktigt under tävlandet, men på en restaurang är det ofta kockarnas jobb. Servitriserna bär ut den färdiga maten.
Men jobbet innehåller ändå stor variation, tycker Emma. Hon måste ha kunskap om maten och drycken. Det uppstår situationer med gästerna som måste lösas.
– Är någon missnöjd gäller det att se till så att gästen lämnar restaurangen nöjd.
Visst kan det vara svårt att träffa vänner som inte jobbar i branschen, men inte heller detta ser hon som något problem.
– Jag umgås mycket med människor som jobbar i branschen. Och eftersom jag jobbar långa dagar får jag lediga kvällar också så att jag kan träffa dem som bara är lediga då.

En stor del av Emmas klasskamrater från restaurangskolan har gått till andra branscher. Det är inte så förvånande, tycker hon.
– Man väljer gymnasium när man är så ung, knappt 15 år. Jag valde restaurang­programmet för att mina kompisar gjorde det. Sedan hade jag turen att hamna rätt och verkligen bli intresserad.
Finns det något som skulle få dig att lämna branschen?
– Jag skulle kunna tänka mig att byta arbetsplats, särskilt om jag inte trivdes på en viss restaurang. Men inte lämna branschen. Det är ju det här jag är intresserad av på fritiden också.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här