Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Servera aldrig för att vara schyst”

En servitris dömdes nyligen till dagsböter och en bartender står åtalad -- båda ska ha serverat alkohol till berusade gäster. Många anställda vet inte om att de kan åtalas för något de gör i tjänsten, säger Daniel M√ºller som utbildar i ansvarsfull alkoholhantering.

Publicerad 28 januari 2014
”Servera aldrig för 
att vara schyst”
Det finns anledning att vara försiktig med vem som serveras. Foto: Colourbox
inlinebild
Daniel Müller utbildar i alkoholhantering. Foto: Privat

En servitris på en krog i Uppsala dömdes till dagsböter efter att ha serverat öl till en man som nästan sov. En bartender i Malmö står åtalad för samma sak. Att servera alkohol till en märkbart berusad gäst är olagligt och kan straffas med böter, och till med fängelse.

Det här är det inte alla som vet, säger Daniel Müller som håller kurser i ansvarsfull alkoholhantering inom STAD-verksamheten i Stockholm.
Han träffar på anställda som inte känner till att de kan straffas om de serverar berusade gäster.
– Kunskapen varierar, mycket beror på vilken typ av ställe man arbetar på och hur länge man har jobbat. På de största ställena i Stockholm krävs det oftast mer för att få ställa sig bakom baren än på mindre där man kan vara i princip helt grön när man börjar.

Ett vanligt feltänk bland serveringspersonal är att de som arbetar i dörren inte skulle släppa in någon som är minderårig eller för berusad. Men det är en falsk trygghet, säger Daniel Müller.
Det är också viktigt att komma ihåg att det är den som serverar alkoholen som är ansvarig.
– Många tänker att det är bartendern som häller upp ölen, men det är den som räcker över glaset som är ansvarig.
Att enskilda anställda polisanmäls för brott mot alkohol­lagen är ovanligt. När det sker är det ofta polisen som har utövat dold spaning på krogen, enligt Daniel Müller. Men trots det finns det all anledning för anställda att vara försiktiga med vem man serverar. Förutom gästernas säkerhet handlar det om att ha en trevlig arbetsmiljö samt att se till att alkoholtillståndet inte riskeras.

Daniel Müllers råd till krogpersonal är att aldrig chansa.
– Det finns tecken man kan kolla efter, men det är ingen exakt vetenskap. Så mitt råd är att varje gång du ens funderar på om en gäst klarar en öl till, gå på magkänslan. Servera aldrig för att vara schyst.

Allt fler nekar fulla gäster

  • Medvetenheten om alkohollagstiftningen bland restaurangpersonal har både ökat och minskat de senaste åren.
  • Sedan 1996 har regelbundna tester gjorts på Stockholms krogar, där skådespelare spelar berusade och försöker köpa alkohol.
  • Första gången nekades de på bara 5 procent av ställena. År 1999 hade siffran stigit till 47 procent, år 2001 till 70 procent och 2005 till 84 procent. När samma undersökning gjordes 2011 hade resultatet sjunkit till 65 procent.
  • Studier har även visat att ju fler restauranganställda som gått utbildning i ansvarsfull alkoholhantering, desto mer minskar den polisanmälda våldsbrottsligheten i kommunen.

Källa: »För full för att bli serverad« STAD 2001.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Nyheter organisering

Bingogänget bildade klubb

Kollegorna på Konsultbingo Norvac, som driver en rad bingohallar i Stockholm, kände att de ville ha mer att säga till om på jobbet. Så de bildade en HRF-klubb.

Publicerad 16 april 2021 Kommentera
Bingogänget bildade klubb
Julius Sjödin, Marianne Idris och Fia Hedberg sitter i bingoklubbens styrelse. Foto: Marc Femenia

Bingohallen i Hötorgets tunnelbanestation har ännu inte öppnat för dagen. Vid ett av de tomma bingoborden har kollegorna Julius Sjödin, Marianne Idris, Fia Hedberg, Saba Westin och Caroline Jonsson samlats för styrelsemöte i företagets nybildade HRF-klubb.

Det var i december de fick besök av en ombudsman från HRF, och en månad senare hade de sitt första möte, berättar Julius Sjödin, ledamot i styrelsen.
– Det fanns ett intresse för att bilda klubb, så vi gjorde det helt enkelt.

Julius Sjödin. Foto: Marc Femenia

Det har faktiskt tidigare funnits en HRF-klubb på Konsultbingo Norvac, som driver bingohallarna, men den har legat nere ett bra tag. Den främsta anledningen till att kollegorna nu bestämde sig för att återuppväcka den är att de vill ha lite mer att säga till om, säger Fia Hedberg.
– Vi vill ha ett bättre sätt att kommunicera med vår arbetsgivare där vi kan få lite mer inflytande.

Klubbens medlemmar finns utspridda på företagets bingohallar i Stockholm. En del av dem, som Julius, arbetar på flera olika hallar. Att ha en klubb gör det möjligt att samla personalen och driva gemensamma frågor, säger han.
– Det är många som aldrig träffas. Jag träffar ju de flesta eftersom jag jobbar på olika ställen.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här