Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Servera aldrig för att vara schyst”

En servitris dömdes nyligen till dagsböter och en bartender står åtalad -- båda ska ha serverat alkohol till berusade gäster. Många anställda vet inte om att de kan åtalas för något de gör i tjänsten, säger Daniel M√ºller som utbildar i ansvarsfull alkoholhantering.

Publicerad 28 januari 2014
”Servera aldrig för 
att vara schyst”
Det finns anledning att vara försiktig med vem som serveras. Foto: Colourbox
inlinebild
Daniel Müller utbildar i alkoholhantering. Foto: Privat

En servitris på en krog i Uppsala dömdes till dagsböter efter att ha serverat öl till en man som nästan sov. En bartender i Malmö står åtalad för samma sak. Att servera alkohol till en märkbart berusad gäst är olagligt och kan straffas med böter, och till med fängelse.

Det här är det inte alla som vet, säger Daniel Müller som håller kurser i ansvarsfull alkoholhantering inom STAD-verksamheten i Stockholm.
Han träffar på anställda som inte känner till att de kan straffas om de serverar berusade gäster.
– Kunskapen varierar, mycket beror på vilken typ av ställe man arbetar på och hur länge man har jobbat. På de största ställena i Stockholm krävs det oftast mer för att få ställa sig bakom baren än på mindre där man kan vara i princip helt grön när man börjar.

Ett vanligt feltänk bland serveringspersonal är att de som arbetar i dörren inte skulle släppa in någon som är minderårig eller för berusad. Men det är en falsk trygghet, säger Daniel Müller.
Det är också viktigt att komma ihåg att det är den som serverar alkoholen som är ansvarig.
– Många tänker att det är bartendern som häller upp ölen, men det är den som räcker över glaset som är ansvarig.
Att enskilda anställda polisanmäls för brott mot alkohol­lagen är ovanligt. När det sker är det ofta polisen som har utövat dold spaning på krogen, enligt Daniel Müller. Men trots det finns det all anledning för anställda att vara försiktiga med vem man serverar. Förutom gästernas säkerhet handlar det om att ha en trevlig arbetsmiljö samt att se till att alkoholtillståndet inte riskeras.

Daniel Müllers råd till krogpersonal är att aldrig chansa.
– Det finns tecken man kan kolla efter, men det är ingen exakt vetenskap. Så mitt råd är att varje gång du ens funderar på om en gäst klarar en öl till, gå på magkänslan. Servera aldrig för att vara schyst.

Allt fler nekar fulla gäster

  • Medvetenheten om alkohollagstiftningen bland restaurangpersonal har både ökat och minskat de senaste åren.
  • Sedan 1996 har regelbundna tester gjorts på Stockholms krogar, där skådespelare spelar berusade och försöker köpa alkohol.
  • Första gången nekades de på bara 5 procent av ställena. År 1999 hade siffran stigit till 47 procent, år 2001 till 70 procent och 2005 till 84 procent. När samma undersökning gjordes 2011 hade resultatet sjunkit till 65 procent.
  • Studier har även visat att ju fler restauranganställda som gått utbildning i ansvarsfull alkoholhantering, desto mer minskar den polisanmälda våldsbrottsligheten i kommunen.

Källa: »För full för att bli serverad« STAD 2001.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här