Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Servera aldrig för att vara schyst”

En servitris dömdes nyligen till dagsböter och en bartender står åtalad -- båda ska ha serverat alkohol till berusade gäster. Många anställda vet inte om att de kan åtalas för något de gör i tjänsten, säger Daniel M√ºller som utbildar i ansvarsfull alkoholhantering.

Publicerad 28 januari 2014
”Servera aldrig för 
att vara schyst”
Det finns anledning att vara försiktig med vem som serveras. Foto: Colourbox
inlinebild
Daniel Müller utbildar i alkoholhantering. Foto: Privat

En servitris på en krog i Uppsala dömdes till dagsböter efter att ha serverat öl till en man som nästan sov. En bartender i Malmö står åtalad för samma sak. Att servera alkohol till en märkbart berusad gäst är olagligt och kan straffas med böter, och till med fängelse.

Det här är det inte alla som vet, säger Daniel Müller som håller kurser i ansvarsfull alkoholhantering inom STAD-verksamheten i Stockholm.
Han träffar på anställda som inte känner till att de kan straffas om de serverar berusade gäster.
– Kunskapen varierar, mycket beror på vilken typ av ställe man arbetar på och hur länge man har jobbat. På de största ställena i Stockholm krävs det oftast mer för att få ställa sig bakom baren än på mindre där man kan vara i princip helt grön när man börjar.

Ett vanligt feltänk bland serveringspersonal är att de som arbetar i dörren inte skulle släppa in någon som är minderårig eller för berusad. Men det är en falsk trygghet, säger Daniel Müller.
Det är också viktigt att komma ihåg att det är den som serverar alkoholen som är ansvarig.
– Många tänker att det är bartendern som häller upp ölen, men det är den som räcker över glaset som är ansvarig.
Att enskilda anställda polisanmäls för brott mot alkohol­lagen är ovanligt. När det sker är det ofta polisen som har utövat dold spaning på krogen, enligt Daniel Müller. Men trots det finns det all anledning för anställda att vara försiktiga med vem man serverar. Förutom gästernas säkerhet handlar det om att ha en trevlig arbetsmiljö samt att se till att alkoholtillståndet inte riskeras.

Daniel Müllers råd till krogpersonal är att aldrig chansa.
– Det finns tecken man kan kolla efter, men det är ingen exakt vetenskap. Så mitt råd är att varje gång du ens funderar på om en gäst klarar en öl till, gå på magkänslan. Servera aldrig för att vara schyst.

Allt fler nekar fulla gäster

  • Medvetenheten om alkohollagstiftningen bland restaurangpersonal har både ökat och minskat de senaste åren.
  • Sedan 1996 har regelbundna tester gjorts på Stockholms krogar, där skådespelare spelar berusade och försöker köpa alkohol.
  • Första gången nekades de på bara 5 procent av ställena. År 1999 hade siffran stigit till 47 procent, år 2001 till 70 procent och 2005 till 84 procent. När samma undersökning gjordes 2011 hade resultatet sjunkit till 65 procent.
  • Studier har även visat att ju fler restauranganställda som gått utbildning i ansvarsfull alkoholhantering, desto mer minskar den polisanmälda våldsbrottsligheten i kommunen.

Källa: »För full för att bli serverad« STAD 2001.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Ur temat Avtal 2020
Nyheter AVTAL 2020

Fyra avtal kvar att förhandla

Vid årsskiftet skulle de 20 centrala kollektivavtalen vara klara. Men för fyra avtal fortsätter förhandlingarna under 2021. HRF:s avtalssekreterare Per Persson tror att de snart är i hamn.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
Fyra avtal kvar att förhandla
Under januari kommer de sista avtalen bli klara, tror Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Colourbox, Mostphotos
Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

I eftermiddag fortsätter HRF förhandlingarna om två kollektivavtal – Almega nöje och Almega bowling.
– Det vi diskuterar just nu är avräkningen till tjänstepensionen. Almega vill inte räkna som vi gjort i andra avtal, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Kvar på förhandlingsbordet finns även cateringavtalet med Flygarbetsgivarna.
– Där är det bara detaljer kvar så det borde vi sy ihop nästa vecka. Jag tror och hoppas att alla avtal kommer att vara på plats under januari.

Men inte ens när man är överens om siffrorna är avtalsrörelsen över. Då återstår att sprida avtalen och diskussioner i de olika arbetsgrupper som tillsatts för att lösa vissa frågor.
– Det är det som är charmen, att det håller på hela tiden. Riksavtalen är dessutom bara bottenplattan. Jag hoppas att förtroendevalda och ombudsmän fortsätter att förhandla ännu bättre överenskommelser lokalt, säger Per Persson.

Det fjärde avtalet som återstår är Almega bingo. Där inleds förhandlingar nästa vecka.

Ingår i temat: Avtal 2020 32 artiklar

Alla artiklar i temat (29 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här