Scandic drar ner. Under hösten har det hållits förhandlingar om uppsägningar och hyvlingar på hotell över hela landet.

Scandic minskar på personalen. Omkring 80 personer inom housekeeping, frukost, konferens, kök och reception berörs.
Framför allt rör det sig om hyvlingar, det vill säga minskad sysselsättningsgrad, men även uppsägningar har förekommit.
Ännu fler var varslade från början, men efter förhandlingar har ett antal anställda fått andra uppgifter.
Värst drabbade är Stockholm och Göteborg. I Stockholm har närmare 40 personer fått minskad sysselsättningsgrad.
”Även en liten hyvling är kännbar”
Att Scandic använder sig av hyvling i den här omfattningen är nytt, säger Mathias Westbrand Emilsson, ombudsman på HRF.

Foto: Ann Patmalnieks
– Även en liten hyvling är kännbar. Man har räkningar som ska betalas och barnmagar som ska fyllas. Den som hyvlas tvingas söka sig från arbetsplatsen, som då tappar kompetens.
HRF:s linje är liksom tidigare att det är bättre att säga upp en tjänst än att kapa många.
På ett av hotellen i Stockholm har tre heltidstjänster hyvlats till 75 procent.
– Vi argumenterade för att de skulle behålla två. Om det sedan går bättre än de trott är det lättare att anställa en till kock på heltid. Annars finns risken att de står utan kockar om de som är kvar söker sig vidare.
Oro för arbetsmiljön
Det är problematiskt att göra för stora neddragningar, säger Mathias Westbrand Emilsson.
– Vi tycker inte om när arbetsgivaren minutplanerar. Det blir så slimmat i en bransch där man redan sliter hårt. Det finns en oro för hur det ska bli med arbetsmiljön.
Mathias Westbrand Emilsson har förståelse för att det är ett kritiskt läge.
– Gäster bokar inte lika långt i förväg och kan boka av sent. Januari och februari är en tid då det är jättetufft för branschen även i vanliga fall.
De bedömer att bokningsläget framöver kommer att se sämre ut.
Mathias Westbrand Emilsson
Samtidigt kan det sticka i ögonen att Scandic gör detta efter ett år då det gått på plus, säger han.
– Vi har sett rekordsiffror under året. Men när Scandic pratar uppsägningar pratar de inte om vad som varit utan om vad de tror ska komma. De bedömer att bokningsläget framöver kommer att se sämre ut än det gjort under 2024.
Så fungerar turordningen
- Vid hyvling består turordningskretsen bara av jämförbara yrken.
- Vid uppsägning ingår alla på HRF:s avtalsområde.
– Vi är inte säkra på att det här löser problemen som Scandic beskriver. Det finns en omställningstid för hyvlade som ofta är två månader eller längre, vilket betyder att de har kvar sina gamla tjänster en tid till.
Det har inte förekommit någon tvist om turordningen, säger Mathias Westbrand Emilsson.
– Scandic sköter formalia enligt kollektivavtal och lag.
Kris på konferenssidan
Andreas Johansson, ombudsman på HRF avdelning Syd, berättar att det hållits förhandlingar på hotell i Malmö, Helsingborg och Halmstad.

Foto: Daniel Nilsson
Det blev uppsägningar och hyvlingar i Halmstad, men på de andra hotellen gick det att lösa genom att anställda fick nya uppgifter.
– Vi har tittat på om man kan göra andra saker, som kombitjänster eller omplaceringar till andra avdelningar. På dessa hotell har vi förtroendevalda och det har gjort skillnad. Vi har haft konstruktiva förhandlingar som gjort att neddragningarna blivit mindre.
Det är främst konferensgästerna som blivit färre, säger Andreas Johansson.
– Man kan tala om en konferenskris. Jag tror att många myndigheter och kommuner håller i pengarna.
Att säga upp och hyvla fast personal är ett tecken på att det gått långt, säger Andreas Johansson.
– Då har man redan gjort mycket, till exempel inte tagit in så många på enstaka dagar som tidigare.
Andreas Johansson förstår att det handlar om att hålla budget och att Scandic är ett börsnoterat företag, men är också kritisk.
– Jag upplever att man är väldigt defensiv. Jag hör inte så mycket om vad som kan göras för att vända på det.
Scandic: ”Våra medarbetare får mer tid för alla gäster”
Hotellrevyn erbjöd Scandic en intervju för att ge sin bild av läget.
Scandic valde att svara med en skriftlig kommentar.
I den hänvisar Joakim Elveroth, Director of Hotel Operations på Scandic Hotels i Sverige, till säsongsvariationer och skriver att de gör kalibreringar för att anpassa verksamheten till antalet gäster.
Scandic hänvisar också till att de under 2024 har flyttat ihop centrala funktioner och gått igenom sin grundbemanning. Detta som ”en del av vårt kontinuerliga arbete för att förbättra vårt gästerbjudande vilket till syvende och sist leder till att våra medarbetare får mer tid för alla gäster som bor på och besöker våra hotell.”
Uppsagda har företrädesrätt
Du som sagts upp kan ha förtur till återanställning om det blir lediga tjänster.
Förutsättningen är att du har varit anställd 12 månader under de senaste tre åren. För säsongsanställning och särskild visstidsanställning gäller andra tidsgränser.
För att rätten ska gälla måste du själv anmäla ditt intresse, till exempel genom en blankett som HRF tagit fram.