Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker medlemmarna om facket

HRF:s medlemmar är med i facket för sin egen trygghets skull. De är ganska nöjda med sitt fack, men vill att det ska vara lättare att ringa facket. Det här visar en undersökning som företaget Gullers grupp har gjort åt Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 25 november 2005

De allra flesta medlemmarna i undersökningen tycker att facket är bra som det är. »Jag har fått hjälp«, »kunde inte ha fått bättre hjälp«, »det funkar jättebra« och »jag behöver inte hjälp just nu« är vanliga svar.

De som vill förbättra HRF föreslår detta, i denna ordning:
1. Svara i telefon. Tre av fyra föredrar att kontakta facket på telefon.
2. Gör fler besök på arbetsplatserna, gärna oanmält. »Det är bra för både arbetsgivarna och icke-medlemmar att de ser att facket är på bettet.«
3. Informera oss mer om löner, rättigheter, villkor, avtal, försäkringar. Råd och stöd om hur man ska göra. Vilka är lokala fackombud? Hur kan de hjälpa mig? Vad krävs för att få hjälp?
4. Bättre avtal, höjd lön och ob-ersättning. »Kämpa mer, fega inte.«
5.Hjälp oss vid förhandling och tvist. Kontakta oss när vi behöver hjälp. Var lyhörd, lyssna på medlemmen och stå på medlemmens sida.
6. Hjälp oss vid arbetslöshet. Aktiviteter, information om jobb, stöd och hjälp.
7. Lyssna på oss medlemmar. Engagera er mer, ta mer kontakt, var mer aktiva.

Andra fakta ur undersökningen
* 62 procent tycker de har lagom mycket kontakt med HRF som det är.
* 48 procent av de tillfrågade tycker att de har mycket stor eller ganska stor nytta av facket.
* 44 procent kom själva på att de skulle gå med i facket.
* 31 procent är med i facket främst för tryggheten, det gör att de känner sig skyddade.

Fakta: Undersökningen har gjorts av Gullers Grupp på beställning av HRF. Den gjordes på telefon 13 oktober – 4 november 2005.
1000 medlemmar lottades slumpmässigt ur HRF:s medlemsregister. 68 hade flyttat utomlands eller lämnat förbundet, så urvalet blev 932 personer. 67 procent svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Nöjesparker

Grönan anställer 1 100

I dagarna kommer Gröna Lund i Stockholm att skriva under runt 1 100 anställningsavtal för säsongsjobbare. ”Nu kommer vi att göra många glada”, säger Magnus Widell, vd på Gröna Lund.

Publicerad 17 maj 2021 Kommentera
Grönan anställer 1 100
Från den 1 juni lättas restriktionerna och nöjesparkerna kan öppna. Det betyder jobb för 1 100 personer på Gröna Lund, berättar vd Magnus Widell. Foto: Colourbox, Frans Hällqvist

Det har varit en lång väntan för nöjesparker, som har tvingats hålla stängt i mer än ett år. I förra veckan kom beskedet att de får öppna den 1 juni, med viss begränsning.
– Vi är lättade och glada. Vi har levt med ganska mycket besvikelse under så lång tid, säger Magnus Widell.

För nöjesparker gäller att de får ta in en besökare per 20 kvadratmeter. Det betyder för Gröna Lunds del att de kan ta in 3 100 personer samtidigt. För att maxa antalet besökare kommer man att erbjuda förmiddags- eller eftermiddagspass.
– Om vi får den beläggningen som restriktionerna tillåter så kommer vi att gå runt. Men det ger oss inte utrymme att investera i nytt, säger Magnus Widell.

Det är många säsongsjobbare som har levt med osäkerhet kring om de ska få jobba i sommar eller inte. För 1 100 personer som kommer att anställas på Gröna Lund är inkomsterna i sommar säkrade.

I nuläget känner jag ingen oro över att vi inte får ihop tillräckligt med personal.

– Det har varit en väldigt stor oro, och det finns folk som har hoppat av. I nuläget känner jag ingen oro över att vi inte får ihop tillräckligt med personal. Det som kan bli problematiskt, inte bara för oss, det är på kocksidan, säger Magnus Widell.

Även om man är lättad över att restriktionerna anpassas den 1 juni så lever besvikelsen över hur nöjesparkernas verksamhet hanterats kvar.
– Vi är de enda parkerna i Europa som inte fått hålla öppet. Jag tycker att man har använt oss som symbolpolitik, som ett bevis på att man tar pandemin på allvar, säger Magnus Widell.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter restriktioner

Senare stängning skjuts fram

I dag meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att de begränsningar som nu gäller kommer att förlängas till den 1 juni. Det innebär att restaurangernas stängning ligger kvar på 20.30 i ytterligare ett par veckor.  

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Senare stängning skjuts fram
Ingen alkoholservering efter 20, och stängning 20.30. Restriktionerna gäller fortsatt och fram till 1 juni. Foto: Mostphotos

Många hade hoppats att den 17 maj skulle vara dagen som restriktionerna lättades något. Så blir inte fallet.

– Vi är inte där än, sade statsminister Stefan Löfven på en presskonferens.

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten ligger smittspridningen fortsatt på för hög nivå, även om det finns positiva tecken. Trycket på vården är högt, och regionerna har uttryckt önskemål om att inte gå för fort fram med lättnader.

– Vi hade hoppats på en lättnad, framför allt av öppettiderna på restauranger, eftersom vi vet att de hade klarat av det. Men myndigheterna gjorde en annan bedömning, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Från den 1 juni kommer däremot restriktionerna att justeras. Då förlängs de begränsade öppettiderna för restauranger till 22.30.

Samma datum kommer nöjesparkerna att kunna öppna upp, med en begränsning på en person per 20 kvadratmeter. För Gröna Lunds del innebär det att man kan ta emot max 3 100 gäster samtidigt, en femtedel av det normala antalet besökare.

– Det känns helt fantastiskt att vi nu äntligen får slå upp portarna, efter 1,5 år av nedstängning, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell i ett pressmeddelande.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter bokning

Scandic blir vaccinmottagning

Scandic öppnar upp för vaccinering mot covid-19 i sina lokaler. Hos Scandic Swania i Trollhättan blir en konferenslokal från i dag plats för massvaccinering. Jättebra, tycker Merlita Andersson som arbetar i housekeeping.

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Scandic blir vaccinmottagning
En lokal hos Scandic Swania används för vaccinering. Foto: Scandic

 Hotelldirektör Charlotta Sandblom berättar att det var vårdföretaget Kry som kontaktade dem för en visning av lokalerna.
– De kände till vårt Stay safe-arbete och vi har en konferenslokal i markplan med separat entré direkt utifrån.

Charlotta Sandblom tvekade inte att upplåta lokalerna för vaccinering.
– Det är klart att vi funderade på hur det här skulle påverka personal och gäster, men det är friska personer som kommer och det är jätteroligt i dessa tider att få bokningar. Samtidigt bidrar vi till samhällsnyttan.

Swania är ett av flera Scandic som tillfrågats om vaccinering i sina lokaler, säger Charlotta Sandblom.
– Våra hotell ligger ofta stadsnära och har bra lokaler.

Merlita Andersson. Foto: Privat

Housekeeping på Scandic Swania kommer att sköta den dagliga städningen. Kry ansvarar själva för all hantering och städning av den medicinska utrustningen.

Merlita Andersson som arbetar i housekeeping har varit med och förberett lokalen inför vaccineringarna.

– Vi har städat så att allt ska vara klart tills de kommer med sina saker för vaccineringen. Det här är jättebra, bra att fylla huset, säger hon.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Fråga om jobbet.
105
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här