Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker medlemmarna om facket

HRF:s medlemmar är med i facket för sin egen trygghets skull. De är ganska nöjda med sitt fack, men vill att det ska vara lättare att ringa facket. Det här visar en undersökning som företaget Gullers grupp har gjort åt Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 25 november 2005

De allra flesta medlemmarna i undersökningen tycker att facket är bra som det är. »Jag har fått hjälp«, »kunde inte ha fått bättre hjälp«, »det funkar jättebra« och »jag behöver inte hjälp just nu« är vanliga svar.

De som vill förbättra HRF föreslår detta, i denna ordning:
1. Svara i telefon. Tre av fyra föredrar att kontakta facket på telefon.
2. Gör fler besök på arbetsplatserna, gärna oanmält. »Det är bra för både arbetsgivarna och icke-medlemmar att de ser att facket är på bettet.«
3. Informera oss mer om löner, rättigheter, villkor, avtal, försäkringar. Råd och stöd om hur man ska göra. Vilka är lokala fackombud? Hur kan de hjälpa mig? Vad krävs för att få hjälp?
4. Bättre avtal, höjd lön och ob-ersättning. »Kämpa mer, fega inte.«
5.Hjälp oss vid förhandling och tvist. Kontakta oss när vi behöver hjälp. Var lyhörd, lyssna på medlemmen och stå på medlemmens sida.
6. Hjälp oss vid arbetslöshet. Aktiviteter, information om jobb, stöd och hjälp.
7. Lyssna på oss medlemmar. Engagera er mer, ta mer kontakt, var mer aktiva.

Andra fakta ur undersökningen
* 62 procent tycker de har lagom mycket kontakt med HRF som det är.
* 48 procent av de tillfrågade tycker att de har mycket stor eller ganska stor nytta av facket.
* 44 procent kom själva på att de skulle gå med i facket.
* 31 procent är med i facket främst för tryggheten, det gör att de känner sig skyddade.

Fakta: Undersökningen har gjorts av Gullers Grupp på beställning av HRF. Den gjordes på telefon 13 oktober – 4 november 2005.
1000 medlemmar lottades slumpmässigt ur HRF:s medlemsregister. 68 hade flyttat utomlands eller lämnat förbundet, så urvalet blev 932 personer. 67 procent svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här