Nyheter skadedjur

Så slipper du krypen på jobbet

Livsmedel, värme och fukt – restaurangkök är perfekta boplatser för skadedjur. Men det finns knep för att slippa få de här ovälkomna gästerna.

Publicerad 24 mars 2017
Så slipper du krypen på jobbet
Råttor behöver bara ett hål stort som en tiokrona, så kan de ta sig in. Foto: Istockphoto

Råttor och möss – flexibla bakteriebomber

Trivs! Där det är lite stökigt utanför, då känner de sig välkomna. Alla sorters öppningar och halvstängda dörrar. Matrester som sprider dofter.
Vad gör de? Sprider virus och bakterier. Råttan kan komma från ett avlopp och springa över en yta där det sedan läggs livsmedel. Salmonella, e-coli och andra tarmsjukebakterier sprids. Även risk för leptospiros, en kraftig influensasjukdom som kan bli kritisk för personer med nedsatt immunförsvar.

Ring kommunen!

Gör din arbetsgivare inget? Vänd dig till ditt lokala miljö- och hälsovårdskontor. Kontakta Arbetsmiljöverket om du är orolig för att bli biten eller sjuk.

Det kan också bli bränder, kortslutningar och materialskador när gnagare ger sig på ledningar och rör. Kan bitas om de blir trängda och inte kan fly.
Porta dem. Ta bort bråte utan­för byggnaden så att boplatserna försvinner. Se till att dörrar är täta och var noga med sophanteringen. Möss kan ganska lätt tas med slagfällor, medan råttor är skickliga på att undvika fällor. Problemet är att man inte vill använda bekämpningsmedel där det finns livsmedel, men det finns gånger då köket måste stängas för att kunna göra det.
Varning för att själv använda bekämpningsmedel som finns att köpa i butik!

Kackerlackan trivs i köksvärmen

kackerlacka
Blattella germanica, tysk kackerlacka, är vanlig i Sverige. Verklig längd är 10-16 mm.

Trivs! På varma platser med smuts och mat i närheten. Kan ta sig fram själv inom­hus, men behöver hjälp för längre sträckor, exempelvis för att åka mellan en grossist och ett kök. Är platsen bra sänder de ut feromoner till andra kackerlackor: »Här finns ett mysigt, varmt, fuktigt och dunkelt ställe.«
Vad gör de? Sprider smitta, kan orsaka allergier.
Porta dem. Se till att de inte har mat. Städa, inte bara där smutsen syns utan även bakom spisar. Underhåll lokalen så att det inte bildas sprickor som blir boplatser. Ställ ut kackerlacksfällor på strategiska platser som ett early warning-system.
Blir det fångst gäller det att kartlägga och jaga boplatser. Skruva exempelvis ner en plåt till diskmaskinen och se om någon har bosatt sig där. Utöka antalet fällor med kackerlacksbete. I bästa fall blir man av med dem på 21 dagar, vilket är deras livscykel.

Ofräscha men ofarliga flugor

bananfluga
Bananflugan är redo att para sig 24 timmar efter kläckning.

Trivs! I rester och gammal mat och dryck. Puckelflugor gillar härsket fett och matpartiklar som blir kvar under skåp när man spolar golv. Fruktflugor tycker bäst om jäsande produkter, öl- och vin­slattar eller övermogen frukt. De uppstår inte ur produkterna, utan lockas dit av doftämnen.
Vad gör de? Inget alls, de är bara otrevliga.
Porta dem. Rengör tomma förpackningar, frakta bort tomglas så fort som möjligt. Håll golvbrunnar rena, använd hett vatten och borsta. Biologiska medel kan behövas. Se till att soppåsar inte spricker.

Baggar och mott tycker torrt är gott

Mjölbagge blir cirka 5 mm lång. Här med sin larv.

Till exempel mjölbaggar, plattbaggar, brödbaggar och mottfjärilar.
Trivs! I förpackningar med torra specerier. Kan komma med varorna eller finnas i lokalen. Gillar det som har högt näringsvärde.
Vad  gör  de? Kan försämra smaken på livs­medel, exempelvis ger mjölbaggar en kemisk smak. Men de är inte farliga att äta.
Porta dem. Fällor kan användas för att se om de finns i lokalerna. Vid upptäckt gäller det att leta i förpackningar. Städa, plocka bort och släng varor med kryp eller utgånget datum. Tänk »först in, först ut«. Se till att ha varorna med kortast hållbarhetstid längst fram. Bekämpningsmedel används i undantagsfall.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här