Nyheter UTBILDNING

Så gick det för Scandics kompetensprojekt

När det blev svårt att hitta personal med rätt kunskaper startade Scandic ett kompetensutvecklingsprogram med EU-stöd. Nu har 4 000 anställda utbildats.

Publicerad 22 januari 2025
Så gick det för Scandics kompetensprojekt
Utbildningar i digital form gjorde att många kunde delta i projektet. Foto: Istockphoto, Mostphotos

Scandic startade sitt projekt för kompetensutveckling för två år sedan.
Målet var att 2 000 medarbetare skulle gå olika utbildningar.

Nu har dubbelt så många varit med, 4 000, berättar projektledaren Pia Nilsson Hornay.
– Förklaringen till det är att vi kom fram till att digitala utbildningar fungerade bäst. Då fick vi upp tillgängligheten och volymen.

Porträtt på Pia Nilsson Hornay
Pia Nilsson Hornay.
Foto: Karin Boo

De digitala utbildningarna är uppdelade i kortare avsnitt som gått att ta när det passar.
På så sätt är det lättare att nå nyanställda.

– Vi såg ett behov av att snabbt ge en bra start. Efter pandemin förlorade vi många medarbetare och hade svårt att rekrytera personal med rätt kunskap.

Mycket praktisk serveringskunskap gick förlorad, säger Pia Nilsson Hornay.

– Så vi har skapat en utbildning som heter praktiska moment i servering. Det digitala avsnittet är kanske en kvart. Sedan är det övningar som ska göras på golvet. Då går du ut i restaurangen och övar på att bära en bricka, till exempel.

Det är vår största utmaning att kunna nå ut. 

Pia Nilsson Hornay

Det har också tagits fram utbildningar med inbyggt språkstöd, för housekeeping.

– Det är vår största utmaning att kunna nå ut. Om man inte förstår ett ord går det att klicka på det och få det översatt till över 100 olika språk.   

Lena vågar vara mer personlig

Lena Lindgren
Lena Lindgren.
Foto: Privat

Men det har också hållits klassrumsutbildningar.

Lena Lindgren, receptionist på Scandic Star Sollentuna, gick tvådagarsutbildningen Your Friend in Town.

Hon har jobbat länge i branschen, men som receptionist är hon ganska ny.

– Kursen handlade jättemycket om gästmötet. Vi var från olika avdelningar och det gav väldigt mycket att gå över gränserna och se helheten, säger Lena Lindgren.

Känns det annorlunda att stå i receptionen nu?
– Ja, det är jättestor skillnad. Jag vågar vara mycket mer personlig.

Om projektet

  • Utbildningsprojektet Hotellbranschen i förändring startades i januari 2023 och höll på 2024 ut.
  • Svenska ESF-rådet stod för knappt 11 miljoner av kostnaderna. Scandic medfinansierade drygt 14 miljoner.
  • Scandic fortsätter med digitala kurser med inbyggt språkstöd i egen regi, för både housekeeping och Food & Beverage.
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här