Så får du ut gästerna!
Kan de inte gå hem någon gång? Foto: Stock.xchng
Efter jobbet På skoj
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så får du ut gästerna!

Att tända belysningen, dunka upp stolarna på borden och börja städa är klassiska gester mot kvarsittande gäster. Men ibland krävs det mer. Här är 20 tips för dig som också vill ut i sommarnatten.

Publicerad 23 juni 2009

När repliken »Köket har stängt« inte hjälper:

  1. »Tyvärr, kortläsaren har fått ett virus.«
  2. »Tyvärr, vi fick stänga av damtoaletten.«
  3. »Tyvärr, vi är lite underbemannade, hälften fick akut matförgiftning.«
  4. »Tyvärr, vi är lite underbemannade, Rikskriminalen gjorde ett tillslag här för ett par timmar sedan .«

När full belysning inte har någon effekt:

  1. Maxa all belysning, men använd ­blåaktiga lågenergilampor så att alla ser riktigt slitna och härjade ut.
  2. Slå av och på huvudströmbrytaren så att det blinkar.
  3. Gå runt och släck värmeljusen med brandspruta.
  4. »Tyvärr, Vattenfall/fastighetsägaren slår av huvudströmbrytaren efter 01.30. Hoppas ni hittar ut.«

När ökad musikvolym inte ger önskat resultat:

  1. Slå av musiken helt.
  2. Lägg på en valfri trasig cd där ljudet hackar riktigt fint.
  3. Lyssna på den här låtlistan i Spotify: http://dagensspotifylista.net/2009/06/21/stangningsdags/ Hotellrevyns eget stängningssoundtrack med »Stad i ljus« »Time to say goodbye« och andra stämnings­sabotörer, mixat med glada marscher.
  4. Borra upp något nödvändigt, en hylla eller så som åkt ner. Funkar bäst på betongvägg, med klen borr.
  5. »Tyvärr, larmet börjar tjuta 30 minuter efter stängning, inget vi kan göra.«

Va, är gästerna fortfarande kvar?

  1. Braka på med luftkonditioneringen så att arktiska stormar viner genom lokalen.
  2. Stäng av ventilationen, stäng alla fönster. Hänvisa till klagomål från de boende.
  3. Återuppliva fritidsgårdsdiscots gamla paroll »Utgång = hemgång«. Den som gått ut för att röka eller fylleringa på mobilen kommer inte in igen!
  4. »Förbered« nästa dags lunch. Sjud lite gädda, stek på en lever, njure eller annan aromrik mat. Öppna ut till matsalen. Kombinera vid behov med att tända olika slags rökelse och ett par doftljus.
  5. Ring alla vänligt sinnade taxichaufförer, väktare, kroppsbyggare och andra nattugglor och säg att ni har fått Kvällens special över och bjuder de 30 som hinner dit först.
  6. Ta på munskydd och engångsoveraller och gå runt och erbjud alkogel till gästerna. Mumla lite diffust under ansiktsmasken om att »agera förebyggande« när någon undrar vad ni gör.

Om inget annat hjälper:
Håll ett personalmöte i matsalen. Den med starkast röst och jobbigast dialekt får vara »chef«. Gnäll hejdlöst om allt från dålig framförhållning till orättvisa scheman och opålitliga leverantörer.
Gäster på semester lämnar lokalen, de vill inte höra dessa obehagliga påminnelser om vad som väntar dem efter ledigheten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här