”Vi är ju varandras arbetsmiljö”
Foto: Privat
Arbetspasset snabbkurs
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Vi är ju varandras arbetsmiljö”

Sprid arbetsglädje omkring dig, säger coachen Suzanne Vikström. Hon arbetade tolv år i restaurangbranschen men tappade lusten.

Publicerad 7 maj 2015
inlinebild
Suzanne Vikström. Foto: Privat

Suzanne Vikström är yrkesutbildad coach med inriktning på arbetsmiljö. Hon har tolv års erfarenhet från restaurangbranschen men tappade sugen i slutet av 1990-talet. Det var mycket stress och hög personalomsättning på den arbetsplatsen, Suzanne trivdes inte och »offerkoftan« var på. Allt var någon annans fel.
– Jag hade önskat att jag haft någon som gett mig några tankeställare. Det är inte jättelätt att få plats med i vardagen på en restaurang men det är viktigt, vi är ju alla varandras arbetsmiljö.

I dag vet hon att det går att förbättra för sig själv och andra.
– Vi behöver gnälla av oss. Men om någon är extremt negativ så lyssna bara, späd inte på det negativa.
Det finns flera strategier för att få fram arbetsglädjen.
– Anklaga inte varandra, lyft fram det positiva, ge beröm. Jag kan inte förändra andra, bara mig själv. Kör det ihop sig, tänk: Hur kan vi hjälpas åt? Vad kan just du göra för en god stämning? Hur gör du? När börjar du?

För Suzannes egen del slutade det med att hon sa upp sig och började plugga.
–  Det var ett sätt att ta hand om mig själv. Om du vantrivs och inte hittar något positivt med jobbet så måste du hjälpa dig själv.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här