Ur artikelarkivet arbetsrätt Arbetsrättsexperten
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ta varningen på allvar!

Det ska finnas ordentlig grund för en varning och bevis som stödjer påståenden om försumlighet.

Publicerad 20 oktober 2010

Har du fått en skriftlig varning? Eller kanske en tillsägelse av arbetsgivaren? Det kan vara i sin ordning, men det kan också vara en felaktig åtgärd. Det beror helt på omständigheterna.
Varning är egentligen fel ord. Ordet står inte i någon lag. Mer korrekt är tillsägelse eller tillrättavisning och sådana måste arbetsgivaren i vissa fall kunna använda för att förklara för dig att han eller hon inte är nöjd med hur du sköter ditt arbete. Det är dels en del av arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, dels en del av hur anställningsskyddslagen är tänkt att fungera. Men tillrättavisningen måste alltid vara befogad.

Om nu arbetsgivaren kallar tillrättavisningen en varning ska du direkt ta kontakt med facket. Detta av två skäl: att ta reda på om varningen verkligen är motiverad och att helst få arbetsgivaren att dra tillbaka varningen.
Det gör ni bäst genom att facket begär en förhandling och sätter sig ned med arbetsgivaren och försöker reda ut vad som ligger bakom varningen.
Arbetsgivaren måste kunna bevisa att det som står i varningen är sant. Påstår han att du kommit för sent, då ska det bevisas. Hävdar han att du varit otrevlig mot gäster, ska du få reda på mot vilka, när och på vilket sätt. Arbetsgivaren får alltså inte bygga sin varning på andra­handsuppgifter eller rykten.

Om det inte finns någon som helst grund för varningen, då ska den rivas och jag tycker dessutom att du ska få en ursäkt. Det är också viktigt att det finns ett protokoll från förhandlingen där det framgår att varningen inte ska ligga dig till last i framtiden.
Men det kan ju vara så att du inte har skött dig.
Sådant händer i de bästa familjer, som det heter.
Då gör arbetsgivaren rätt. Han måste nämligen tala om för dig att du gör fel, att han inte accepterar ditt sätt och att om du fortsätter så kan du förlora jobbet.
Men många arbetsgivare slänger till den anställde en skriftlig varning och inget mer. Det blir ingen bättre av.
En seriös arbetsgivare gör så här:
Han eller hon begär ett möte med dig, förklarar att du får ha med någon från facket (följ gärna den uppmaningen) och förklarar vid mötet vad han/hon inte är nöjd med. Du ska ta det mötet på allvar. Om arbets­givaren kan bevisa att du inte skött dig får du förklara dig. Det kan röra sig om ett missförstånd, att du inte förstått vad personen menat och så vidare.
Arbetsgivaren ska också förklara att du måste skärpa till dig om du nu misskött dig. Det beror på att alla ska ha rätt att bättra sig. Det är hela syftet med samtalet – att förklara vad som är fel och se till att du inte upprepar ditt misstag. Då får du förklara vad du behöver hjälp med för att inte göra om samma misstag.

I många fall räcker det med ett sådant här samtal. Då anser jag också att varningen kan tas bort. Men ibland fungerar det inte och då kan det gå så långt att arbetsgivaren anser att han måste säga upp dig. Vägen dit är ofta lång, det räcker exempelvis inte med att du kommit för sent en gång. Uppsägningen har inte heller saklig grund om arbetsgivaren inte förklarat för dig vad som är fel och givit dig möjlighet att bättra dig.
Slutsatsen är att du ska sköta ditt jobb men inte behöva tåla varningar eller tillsägelser som inte är be­fogade eller grundade på fakta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här