Så blir Säröhus spa en ren njutning
Pontus Johansson, spa-ansvarig på Säröhus. Foto: Anna-Lena Lundqvist
Arbetspasset Säröhus

Så blir Säröhus spa en ren njutning

På Säröhus spa är hygien och arbetsmiljö högsta prio. Vi hängde med förtroendevalda spavärden Pontus Johansson på ett pass bland pooler och panflöjter.

Publicerad 9 februari 2024

Utanför Särös klippor ligger havet gråkallt och vinterstilla, täckt av ett svagt dis.
I horisonten kan man ana konturerna av fartyg som ligger på kö för att lotsas in till Göteborgs hamn, några mil norrut.

– Utsikten är fantastisk. Det är verkligen ett fint ställe att arbeta på, säger Pontus Johansson och rör om i sin kaffekopp medan han spanar ut genom de stora fönstren i lobbyn på Säröhus konferens och hotell.

Han rör sig vant i de vindlande korridorerna mot sin hemvist: spaavdelningen.
– Det tar lite tid innan man lär sig hitta här, säger han och öppnar dörren.

Helg och sommar ger högtryck

Det är varmt och belysningen är behagligt dämpad.
Stilla panflöjt blandas med ljudet av porlande vatten. Det är lugnt så här på förmiddagen. Ett par enstaka gäster glider omkring i vita morgonrockar.
Någon flyter omkring i poolen på en färgglad skumgummikorv.

Annat är det på helger, eller när det är konferenser här, och kanske framför allt – på sommaren.
– Då kan det vara trångt. På sommaren kan vi ha uppåt 70 gäster samtidigt, säger Pontus.

Han började på Säröhus år 2018. Förra hösten fick han erbjudande om att bli spa-ansvarig.
Det kan låta glammigt, men Pontus säger att det han gör mest av allt är ganska oglammigt.

– Ja, herregud vad man städar! Visst är det mycket värdskap också, att hälsa välkomna och informera, men det blir mycket städning.

Varje yta ska rengöras

Som i dag. Pontus började sitt pass 06.00 med att rengöra alla golv, berättar han.

– Temperaturen håller 36-37 grader här. Bakterier växer till snabbt om man inte håller rent.

Samma gäller överallt i spaet. Varenda yta städas noga och regelbundet, inklusive poolerna.

När det är lugnt, som i dag, lägger han extra krut på olika områden. Nu på morgonen har han till exempel tvättat fotändarna på vilsängarna.

– Folk skrubbar sina hälar mot sängarna. Tänk på det nästa gång du är på spa, säger han och tar en klunk ur sin vattenflaska som han har bakom den lilla receptionsdisken.

Pontus gör arbetsmiljön säkrare

Hygien är inte det enda Pontus brinner för.
Som nyblivet skyddsombud har han lagt ner mycket tid på att få grepp om arbetsmiljön här på spaet.

Han plockar fram pärmar med tillbudsrapporter och riskbedömningar.
– Allt hamnar här. När någon gjort sig illa det minsta, så ska det skrivas här.

Fem arbetsmiljörisker

Från saker som kan vara riktigt farliga till mer lindriga problemområden.

  1. Kemikalier. Starka ämnen kan orsaka frätskador.
  2. Halkiga golv. Oljor och salter gör golvet extra halt.
  3. Fulla gäster. När man nekar servering kan det bli sura miner.
  4. Buller. I maskinrummet är bullret frekvent.
  5. Värme. Konstant hög temperatur ger risk för uttorkning.

Han visar lite av den skyddsutrustning han köpt in, som ett par rejäla skyddsglasögon.
– Vi har mycket starka medel här. Jag har också köpt in bra hörselskydd och gasmask.

Halkrisken är också stor. För snart ett år sedan fick Säröhus HRF-klubb igenom att all personal skulle få tillgång till bidrag till skor.

– Och här på spaet är det extra halt. Tänk bara på alla salter och oljor!

”Bra att vi är flera skyddsombud”

Att ha Pontus i klubbstyrelsen och som skyddsombud är en riktig vinst.
Det säger Marie Åsberg, klubbordförande och huvudskyddsombud på Säröhus.

– Det är jättebra, vi behöver ha folk på alla avdelningar. Jag kan inte springa överallt i ett hus på 7 000 kvadratmeter. Nu har folk börjat gå utbildningar också, det är toppen.

Marie arbetar i housekeeping, ibland med städning och ibland som husfru.

Men i dag syr hon överdrag till dynor. Kuddarna ska till ett av hotellets 109 hotellrum, som just nu renoveras.

Faktum är att det pågår renoveringar och ombyggnader på flera håll. Huset, som byggdes i början av 1900-talet som ett semesterhem för utarbetade lokförare, har vuxit åt olika håll och i etapper sedan det blev hotell på 70-talet.

Det gör det lite speciellt ur arbetsmiljösynvinkel, säger Marie.
– Minst sagt utmanande. Då är det bra att vi är flera skyddsombud.

”Man måste vara en initiativtagare”

Pontus Johansson i spapoolen
Pontus Johansson.
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Förändringar är på gång även i spaet. Sedan en tid tillbaka välkomnar man även daggäster, även om det inte riktigt tagit fart än.

– Jag tror att det kommer att bli jättebra, säger Pontus.

Han har passat på att torka av de tjusiga lamplisterna i damernas omklädningsrum. Senare väntar förberedelser inför eftermiddagens gäster.

Men först ska basturna avkalkas. Pontus går för att stänga av aggregaten så att de hinner svalna.

– Det blir mycket små projekt. Det kan bli ensamt annars. Jobbar man i ett spa måste man vara initiativtagare.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här